Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "globaalikasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Muta, Sanna-Mari (2021)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten eri koulutusasteilla tehtävää ihmiskaupan ennalta ehkäisevää opetusta on toteutettu kansainvälisesti, millaisia suosituksia koulutuksentarjoajille on sen perusteella annettu ja millaisia vaikutuksia toimilla on ollut. Tutkimuksessa tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta primaarina ennaltaehkäisyn keinona. Primaarilla ennaltaehkäisyllä viitataan normaaliväestön parissa tehtävään interventioon, jonka tarkoitus on estää ongelmien esiintyminen vaikuttamalla yksilöön, ympäristöön tai molempiin. Ihmiskaupan yhteydessä tämä tarkoittaa positiivisia toimenpiteitä, joiden tavoitteena on lopettaa yksilön vapauksiin kohdistuvien ihmisoikeusrikosten esiintyminen tulevaisuudessa. Aiempi tutkimus osoittaa, että tiedon ja tietoisuuden lisääminen ovat välttämättömiä ennaltaehkäisyn kannalta. Se, millaisia tuloksia ennaltaehkäisevällä kasvatuksella saavutetaan, näyttäisi kuitenkin riippuvan siitä, miten yksilöä suojaavia tekijöitä tuetaan ja vahvistetaan. Toteutin tutkimuksen systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli luoda kokonaiskuva siitä, mitä aiheesta oli tähän mennessä kansainvälisesti tutkittu. Tein aineistohaut kuudesta eri tietokannasta luomiini sisäänotto- ja poissulkukriteereihin perustuen. Systemaattisen haun perusteella lopulliseen aineistoon valikoitui kymmenen artikkelia, joista neljä oli empiirisiä ja kuusi teoreettisempia tutkimuksia. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että ihmiskauppaan liittyvää ennaltaehkäisevää opetusta oli lähinnä yhteiskuntaopin, kansainvälisen politiikan, musiikin ja yrittäjyysopintojen aloilla tai osana monialaisista oppimiskokonaisuuksista. Opetus toteutettiin yleisimmin ryhmämuotoisena projektina sosiaalisen oikeudenmukaisuuden-, ihmisoikeus-, demokratia- tai globaalikasvatuksen viitekehyksissä. Kokemuksellinen oppiminen sekä systeemiseen ajatteluun perustuva kriittinen lukutaito todettiin toimiviksi menetelmiksi ihmiskaupasta opetettaessa. Tiedon ja tietoisuuden lisääntymisen lisäksi interventiot aiheuttivat muutosta opiskelijoiden toimijuudessa, mikä näkyi muun muassa kansalaisaktiivisuuden lisääntymisenä. Tuloksissa korostui opettajien ja koko kouluhenkilökunnan kouluttamisen tärkeys sekä tutkimuksen tarpeen lisääminen. Kasvatuksen ja koulutuksen avulla voidaan lisätä oppilaiden ja opiskelijoiden valmiuksia toimia ja tehdä valintoja, jotka auttavat ihmiskaupan ehkäisemisessä. Opetusmenetelmät voivat olla samoja kaikilla koulutusasteilla, mutta tiedon tulee kohdata oppilaiden kehitysvaiheen kanssa ja aiheen haastavuus tulee ottaa huomioon opetettaessa. Tutkimuksen määrää aiheesta tulee edelleen lisätä.
  • Ilmonen, Juulia (2021)
    Globaalit tapahtumat koskettavat meitä kaikkia päivittäin. Paras muistuttaja siitä on tällä hetkellä Covid19-virus, joka on levinnyt melkein jokaiseen maailman kolkkaan. Kuinka hyvin eri kansat pystyvät yhteistyöhön tällaisessa tilanteessa jää nähtäväksi. Globaalikasvatuksen tavoite on kasvattaa maailmankansalaisia, jotka toimivat aktiivisesti ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luodaan perusta globaalikasvatukselle. Globaalikasvatusta voidaan toteuttaa eri menetelmiä käyttäen ja hyödyntäen kolmannen sektorin laajaa asiantuntemusta. Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteenani oli tutkia globaalikasvatusta ja siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi tutkin, miten globaalikasvatusta toteutetaan perusopetuksessa ja mitä globaalikasvatusta tukevia menetelmiä siellä käytetään. Halusin myös selvittää miten kolmas sektori osallistuu globaalikasvatuksen toteuttamiseen. Tutkielmani toteutin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen lähdemateriaalina olivat globaalikasvatuksen eri näkökulmia käsittelevät väitöskirjat ja pro gradu-tutkielmat sekä aiheeseen liittyvät opetusministeriön julkaisut. Lisäksi lähdemateriaaliin kuului globaalikasvatusta käsitteleviä artikkeleja, joita on julkaistu kootuissa teoksissa. Johtopäätöksenä voin todeta, että globaalikasvatuksen käsitteen sisältö on monelle opettajalle epäselvä johtuen käsitteen moninaisuudesta. Esille nousi, että monet opettajat tuntevat globaalikasvatuksen toteuttamismahdollisuudet ja siihen liittyvät aiheet varsin pintapuolisesti. Tämä vaikuttaa heidän tapaansa toteuttaa globaalikasvatusta omassa opetustyössään. Lisäksi ilmeni, että globaalikasvatuksen toteuttaminen jää osassa peruskouluja hyvin vähälle huomiolle. Opettajat kokivat globaalikasvatuksen sisältävän hyvin haastavia aiheita, joita heidän on vaikea työssään käsitellä. He kokivat myös globaalikasvatuksen irralliseksi aihekokonaisuudeksi, minkä toteuttaminen osana opetusta oli työlästä ja aikaa vievää. Kuitenkin globaalikasvatusta tulisi toteuttaa koulun jokapäiväisessä toiminnassa ja opetuksessa. Globaalikasvatuksessa käytettäviä menetelmiä on runsaasti, ja myös kolmas sektori toimii aktiivisena sisällöntuottajana ja kouluttajana.