Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "gym"

Sort by: Order: Results:

  • Huhta, Jenna (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on saada selville varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesti monipuolisesta ja laadukkaasta liikuntakasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena on saada selville, kuinka varhaiskasvatuksen opettajien mielestä liikunta vaikuttaa lasten hyvinvointiin, terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Tutkimuksessa haastateltiin myös tutkittavien ajatuksia liikuntakasvatuksen toteuttamisen osaamiseen liittyen sekä tiedusteltiin missä osaamista on hankittu. Aiemmat tutkimukset liikunnan vaikutuksista lapsiin ovat osoittaneet liikunnan monet hyödyt lapsen suotuisan kehityksen kannalta. Liikunnalla on todettu olevan lasten fyysistä kehitystä, kuntoa, sosiaalis-emotionaalisia taitoja, sekä kongnitiivisia taitoja tukevia vaikutuksia. Tutkimuksen avulla pyritään hahmottamaan, millaisena liikuntakasvatus toteutuu päiväkodeissa käytännössä sekä kuinka tietoisia kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat ovat liikunnan tärkeydestä suhteessa lapsen hyvinvointiin, terveyteen, kehitykseen ja oppimiseen. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui neljä pääkaupunkiseudulla työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kolmella oli taustalla yliopistotasoinen lastentarhanopettajan (nyk.varhaiskasvatuksen opettaja) tutkinto, ja yhdellä opistotasoinen lastentarhanopettajan tutkinto. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen, laadullisen tutkimusstrategian tavoin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä toimi induktiivinen teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Fenomenografisen tutkimusasetelman avulla tulosten samankaltaisuuksien kautta muodostui erillisiä teemoja, joiden avulla tulokset muotoutuivat esitettävään ja selkeälukuiseen muotoon. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että pedagogisesti monipuolinen ja laadukas liikuntakasvatus on monipuolista, lapsilähtöistä, ja lapsen mielenkiinnon kohteet huomioivaa liikuntakasvatusta, jossa lähiympäristöä hyödynnetään monipuolisesti vuoden ympäri sekä liikkumista toteutetaan erilaisten liikunnallisten lajien, leikkien ja pelien tavoin sisällä ja ulkona. Pedagogisesti monipuolisen ja laadukkaan liikunnallisen oppimisympäristön luomisessa aikuisen aktiivisella roolilla ja malliesimerkillä koettiin olevan tärkeä merkitys. Haastateltavien mielestä liikunta vaikutti vahvasti lasten henkiseen hyvinvointiin keskittymiskyvyn, oppimisen, positiivisen minäkuvan, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen kautta sekä fyysiseen hyvinvointiin kunnon kohenemisen, luuston kehityksen, unenlaadun ja ruokahalun parantumisen myötä. Lisäksi haastateltavat kokivat, että liikunnan avulla lapsille voitiin opettaa erilaisia oppisisältöjä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tähän tutkimukseen osallistuneet kentällä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat ovat hyvin tietoisia liikunnan suotuisista vaikutuksista suhteessa lasten hyvinvointiin, terveyteen, oppimiseen ja kehitykseen, ja he toteuttavat liikuntakasvatusta suurilta osin valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman suositusten mukaisesti. Jatkossa samaa aihetta voisi tutkia laajemmalla otannalla ja eri paikkakunnilla.