Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "hahmottamisvaikeuksien kuntoutus"

Sort by: Order: Results:

  • Annala, Ville (2016)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää olemassa olevan tutkitun tiedon perusteella visuaalisen hahmottamisen häiriöitä yhtenä oppimisvaikeutena sekä siihen liittyviä interventiota. Tavoitteena oli ensinnäkin pyrkiä luomaan mahdollisimman tiivis ja teoreettinen kokonaiskäsitys visuaalisesta hahmottamisesta itsestään sekä siihen liittyvistä hahmottamis-vaikeuksista, toiseksi tavoitteena oli muodostaa katsaus olemassa oleviin interventiomateri-aaleihin, sekä esitellä VENNY-materiaali kirjallisuuskatsaukseen sisällytetyn teoriaosuuden pohjalta. Tutkielman alussa oletettiin, että hahmotusvaikeuksilla on yhteyttä muihin oppimis-vaikeuksiin, ja tavoitteena oli löytää näkemystä tukevaa tutkimustulosta. Kirjallisuuskatsauk-sessa painotettiin suomalaisen tutkimustiedon käsitystä visuaalisesta hahmottamisesta, ja hahmotushäiriöiden ja interventioiden osalta katsaus rajautui peruskouluun. Tutkielmassa perehdyttiin saatavilla olevaan suomalaiseen visuaalisen hahmottamisen ja hahmottamishäiriöiden tutkimustietoon sekä niitä yhdistäviin ulkomaalaisiin lähteisiin. Tieto interventioista koottiin samalla tavalla ja esitelty interventiomateriaali valittiin ajankohtaisuu-den perusteella. Tutkielmassa painotettiin ajankohtaisuutta myös viittaamalla meneillään ole-viin hankkeisiin sekä saatavilla oleviin ajankohtaisiin luentomateriaaleihin. Tietoa hakiessa käytettiin mahdollisimman tarkasti valittuja hakutermejä, jotta tutkielmaan valikoituisi mahdol-lisimman oleellinen aineisto. Aineiston perusteella saadun tiedon pohjalta muodostettiin teo-riaosuus, jonka pohjalta luotiin yhteenveto sekä arvioitiin tarvetta lisätutkimukselle. Kirjallisuuskatsauksen tutkimustulokset painottivat visuaalisen hahmottamisen sekä hahmo-tusvaikeuksien käsitteellistä, teoreettista ja käytännöllistä moniulotteisuutta. Hahmotusvai-keudet käsitteenä pitää sisällään moninaisen kirjon erilaisia hahmottamiseen liittyviä häiriöitä ja ongelmia. Saatavilla oleva niukka lähdeaineisto ja siihen perehtyminen osoitti, että visuaa-lista hahmottamista ja hahmotushäiriötä on Suomessa tutkittu suhteellisen vähän, mutta aihe on meneillä olevien hankkeiden ja interventiomateriaalien perusteella ajankohtainen. Yhteys muihin oppimisvaikeuksiin jäi edelleen hypoteesiksi, joka vaatii lisätutkimusta.