Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "identiteetin kehittyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Mustonen, Eveliina (2024)
    Tavoitteet. Katsomusopetuksen toteuttaminen on paljon keskustelua herättävä ja poliittisestikin ajankohtainen aihe, etenkin Suomessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia asioita identiteetin kehittymisen ja katsomusopetuksen yhteydestä on havaittu. Tutkielmassa kartoitettiin minkälaiset tekijät katsomusopetuksen toteutuksessa ovat yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Tutkielma keskittyy oppilaan identiteetin kehittymiseen koulun katsomusopetuksen kontekstissa. Menetelmät. Tutkielma on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Sen aineisto kerättiin systemaattisesti Web of Science -tietokannasta hakulausekkeella ”religious AND education AND identity AND school” ja rajaten julkaisuvuosiin 2009–2024. Aineistoon valikoitui kahdeksan tutkimusartikkelia, joissa kaikista tarkasteltiin koulussa toteutettavaa katsomusopetusta ja oppilaan identiteetin kehittymistä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, jonka avulla tutkimuskysymykseen vastaavat tulokset jaettiin viiteen kategoriaan. Kategorioita muodostettiin sekä teorialähtöisesti identiteetin kehittymisen ulottuvuuksien (Waterman, 2015) pohjalta että aineistolähtöisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Katsomusopetuksen havaittiin olevan yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen monella tapaa, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Oppilaan omaa katsomusta vastaamaton toiseuttava katsomusopetus oli negatiivisesti yhteydessä hänen identiteettinsä kehittymiseen. Kuuluvuuden tunne, kokemus turvallisesta ja kysymyksille avoimesta tilasta sekä opettajan lämminhenkisyys olivat positiivisesti yhteydessä oppilaan identiteetin kehittymiseen. Suurin osa aineiston tutkimuksista oli laadullisia tutkimuksia suhteellisen pienillä otoksilla eivätkä siis tajonneet laajasti yleistettävää, vaan kuvailevaa tietoa aiheesta.
  • Nyman, Jasmin (2020)
    Tavoitteet. Identiteetti on ilmiönä monialainen, ja sekä yleisesti identiteetin, että ammatillisen identiteetin määritelmiä on useita, ja identiteettitutkimuksen kentällä esiintyy toisistaan poikkeavia määritelmiä. Opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuksissa ei vastaavasti ole ollut selkeää koherenssia. Tutkimuksen tavoitteena on luoda katsaus tutkimuskenttään, miten luokanopettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä on tutkittu, ja millaisia määritelmiä tutkijat ovat antaneet ammatilliselle identiteetille. Toinen tavoite tutkimuksessa on selvittää, millaisista elementeistä luokanopettajaopiskelijan ammatillinen identiteetti muodostuu. Menetelmät. Tutkimus on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuksen aineiston muodostavat seitsemän tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Luokanopettajaopiskelijoiden kehittyvää ammatillista identiteettiä on määritelty melko koherentisti, ja aineiston perusteella tutkijoilla vaikuttaa olevan suhteellisen yhtenevä postmoderniin yhteiskuntaan istuva näkemys identiteetistä. Tosin käsitteiden kirjo nousi aineistosta esiin. Identiteetin elementtejä on esitelty moninaisesti, ja luokanopettajaopiskelijan kehittyvä identiteetti tutkimuksen perusteella on laaja-alainen entiteetti, jossa keskeiseksi nousi juuri jatkuva uudelleenmäärittely ja kehittyminen. Opettajuuden merkittävästä yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta huolimatta ei koulun ulkopuolinen konteksti tai opettajan julkisen vallan käyttö ole tullut ilmi aineistossa.