Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "identiteetin kehittyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Nyman, Jasmin (2020)
    Tavoitteet. Identiteetti on ilmiönä monialainen, ja sekä yleisesti identiteetin, että ammatillisen identiteetin määritelmiä on useita, ja identiteettitutkimuksen kentällä esiintyy toisistaan poikkeavia määritelmiä. Opettajan ammatillisen identiteetin tutkimuksissa ei vastaavasti ole ollut selkeää koherenssia. Tutkimuksen tavoitteena on luoda katsaus tutkimuskenttään, miten luokanopettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä on tutkittu, ja millaisia määritelmiä tutkijat ovat antaneet ammatilliselle identiteetille. Toinen tavoite tutkimuksessa on selvittää, millaisista elementeistä luokanopettajaopiskelijan ammatillinen identiteetti muodostuu. Menetelmät. Tutkimus on tehty systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuksen aineiston muodostavat seitsemän tieteellistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Luokanopettajaopiskelijoiden kehittyvää ammatillista identiteettiä on määritelty melko koherentisti, ja aineiston perusteella tutkijoilla vaikuttaa olevan suhteellisen yhtenevä postmoderniin yhteiskuntaan istuva näkemys identiteetistä. Tosin käsitteiden kirjo nousi aineistosta esiin. Identiteetin elementtejä on esitelty moninaisesti, ja luokanopettajaopiskelijan kehittyvä identiteetti tutkimuksen perusteella on laaja-alainen entiteetti, jossa keskeiseksi nousi juuri jatkuva uudelleenmäärittely ja kehittyminen. Opettajuuden merkittävästä yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta huolimatta ei koulun ulkopuolinen konteksti tai opettajan julkisen vallan käyttö ole tullut ilmi aineistossa.