Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ihmiskäsitys"

Sort by: Order: Results:

  • Vesterinen, Pauliina (2017)
    The main focus of this study are the curriculums in private Christian Schools in Finland. Private Christian Schools are part of finnish basic education system. This study will examine the way in which the inclusive concept of a man is decribed in curriculums of private Christian schools. Main interest is on values of curriculums. Topic is being introduced by describing the communal status of Christian schools and the concept of Christian education. Aim of this study is to answer question: what are the ways the inclusive concept of a man is decribed in curriculums of private Christian schools? This study uses a qualitative approach to investigate chosen curriculums. Altogether seven (7) curriculums were chosen for this study. Data for this study were collected using web-based curriculums. Data was searched and analysed with idea of a man in mind. The idea of a man comes visible through wording of values. Four categories were created: religious, self-development, social connections and school-based values. This study shows that the curriculums involved are based on Christian life view. The Christian life view can be seen as inclusive. Result of this study is that the values in curriculums are inclusive. Inclusiveness can be seen in the wording of values. Collected wordings were categorised as religious, self-development, social connections and school-based values. As a conclusion the goals and intentions of education reflects the values and idea of a man.
  • Kallio, Konsta (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkoituksena on kuvailla, millaisia työtapoja nykyään steinerkoulussa käytetään opettamiseen ja oppilaiden motivointiin. Nykypäivänä huomiosta kilpailevat monet eri ärsykkeet ja ilman vahvaa itsehillintää voi olla hankalaa keskittyä asioihin, joiden tekeminen vie elämässä eteenpäin. Lapsilla on myös luontaisesti innokkuutta leikkiä ja tutkia nopeasti ympäröivää maailmaa. Opettajan tehtävänä on näistä tekijöistä huolimatta saada lasten huomio opetettavaan asiaan. Steinerkoulun pedagogiikkaa on kehitetty sen lähtöajoilta asti, mutta sen perusperiaatteet ovat silti pysyneet muuttumattomina. Käytän tutkielmassa steinerpedagogisia oppimateriaaleja ja kuvailevaa kirjallisuutta. Steinerkoulun työtavoista on melko hyvin kirjallisuutta, mutta tätä harvemmin sidotaan motivointi-termiin tai esimerkiksi Decin & Ryanin (2000) motivaatioteoriaan. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto on koottu Google Scholarista, ERIC-tietokannasta, Helkasta ja steinerkoulun nettisivuilta, sekä omasta kirjallisuudesta, jossa on käsitelty steinerkoulun työtapoja. Tutkimustulokset keskittyivät kuvailemaan steinerpedagogisen kasvatuksen vapaata laatua, ja sitomaan sen työtapoja ja tavoitteita Decin ja Ryanin motivaatioteoriaan (2000). Tuloksista voi havaita steinerpedagogiikan mukailevan kyseisen motivaatioteorian osa-alueiden vaatimuksia hyvin tarkkaan. Steinerpedagogiikasta voisi näin ollen ammentaa työtapoja myös peruskouluun, mikäli kouluissa kaivataan uusia keinoja motivoida oppilaita.