Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "interkulttuurisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Lukala, Ella-Maria (2021)
    Jatkuvasti globalisoituvassa maailmassa tarvitaan entistä enemmän kulttuurikompetenssia, eli kykyä toimia tehokkaasti – ja eettisesti – monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Suomalaisen koulujärjestelmän monikulttuurisuuskasvatusta on kritisoitu sen maahanmuuttajakeskeisyydestä ja sen pyrkimyksistä assimiloida maahanmuuttajia suomalaiseen yhteiskuntaan. Kritiikki on perusteltua, sillä kulttuurivähemmistöihin ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden eriarvoisuus on tutkimusten mukaan lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssia ja siihen vaikuttavia tekijöitä vuosina 2016–2020. Tutkimus oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina havaittiin, että suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssissa oli hajontaa. Kulttuurisesti pätevä toiminta oli kuitenkin kaikilla peruskoulun sektoreilla harvinaista. Tärkeimmät kulttuurikompetenssiin vaikuttavat tekijät olivat toiseuden kohtaaminen, ympäristön tuki ja itsereflektio. Tutkimustuloksista hyötyvät paitsi peruskoulussa toimivat henkilöt myös peruskoulun toimintaan vaikuttavat hallinnolliset toimijat. Tutkimustulokset kannustavat peruskoulussa toimivia henkilöitä reflektoimaan omia ja koulun kulttuureja, ja hallinnollisia toimijoita takaamaan kulttuurikompetenssin kehittämiseen vaadittavat resurssit ja koulutusmahdollisuudet. Lisätutkimusta kaivataan erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, sillä peruskoulujen kulttuurikompetenssia koskevat tutkimukset ovat keskittyneet Uudenmaan alueelle. Myös maahanmuutto on Suomessa keskittynyt Uudenmaan alueelle. Tämä saattaa mahdollistaa useampia mahdollisuuksia toiseuden kohtaamiseen, joka puolestaan vaikuttaa kulttuurikompetenssin kehittymiseen. Siksi tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää Uudenmaan ulkopuolelle.
  • Raunio, Katrianna (2018)
    The Finnish society is becoming more pluralistic and this development is challenging our schooling system. In this thesis, teachers’ assessment thinking was studied from multi-/intercultural perspective. The research combines the theories and concepts of multicultural education and current assessment research. There is an urgent need for intercultural education, including more inclusive assessment practices. The research has two parts, which complement each other. The first part consists of theoretical approach to intercultural assessment thinking. A model for intercultural assessment thinking was developed. The second part is made up of qualitative interview survey carried out in a school located in eastern Helsinki. In the survey five classroom teachers were interviewed to find out how multicultural pupils affect to teacher’s assessment practices and thinking. In an intercultural assessment model developed in this study, diagnostic assessment was found to be critical. It is fundamental in an intercultural and inclusive teaching and assessment that teacher is aware of pupils’ prior knowledge and their social and cultural capital. However, in the present curriculum diagnostic assessment is not mentioned. According to the research results, teachers used a variety of assessment methods and differentiated assessment criteria responding to pupils’ diverse backgrounds. Furthermore, teachers interpreted the present normative curriculum to be able to promote educational achievements among students.