Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "introvertti"

Sort by: Order: Results:

  • Viikinkoski, Nanna (2016)
    Äänenlaatu on vahvasti liitetty persoonallisuuspiirteiden havaitsemiseen puheesta. Äänenlaadun havaitseminen on subjektiivista tulkintaa ja sitä tutkitaan auditiivisten havaintojen pohjalta. Se on määritelty osaksi puheen ekstra- ja paralingvistisiä piirteitä. Yleisimmät äänenlaatua kuvaavat termit ovat: käheä, karhea, nasaalinen, henkäyssoinnillinen, vuotoinen, ohut, falsettinen, kuiskattu, narina, tiukka tai rento ääni. Persoonallisuuspiirteet ovat mitattavissa ja määriteltävissä oleva joukko ihmisten suhteellisen vakinaisia käyttäytymismalleja, ajatuksia ja tunteita. Viiden suuren persoonallisuuspiirteen mallista on rajattu keskeisimmiksi tutkittavaksi havaintopiirteiksi ulospäin suuntautuneisuuden tasot ekstroversio ja introversio. Tämä kandidaatintutkielma perustuu kiinnostukseen tutkia puhujien persoonallisuuspiirteiden ja eri äänenlaatujen suhteita, Äänenlaadun tarkemman ymmärryksen on todettu auttavan ihmisten välistä kommunikointia, ja se on siksi mielenkiintoinen tutkimusaihe ja valittu tämän tutkielman tarkastelun lähtökohdaksi. Tutkimuksessa pyritään selvittämään pystyykö kuulija havainnoimaan ja arvioimaan puhujan äänenlaadunpiirteiden ja puheen tuottotavan perusteella puhujan ulospäin suuntautuneisuutta. Tutkimukseen osallistui neljä 23–24-vuotiasta naiskoehenkilöä pääkaupunkiseudulta. Tutkittavilta äänitettiin normaalia spontaania puhetta Helsingin yliopiston Käyttäytymistieteiden laitoksen äänitysstudiossa. Puhenäytteet analysoitiin kuulonvaraisesti kahdessa eri ryhmässä. Ensimmäisen ryhmän muodostivat ääninäytteen antaneet puhujat ja toisen ulkopuoliset kuuntelijat. Puhujat täyttivät äänenlaadun havainnoista itsearviointilomakkeen ja tekivät Myers-Briggsin tyyppi-indikaattoriteoriaan pohjautuvan persoonallisuuspiirretestin. Toisen äänenlaadun havaintoryhmän muodosti 5 fonetiikan alan opiskelijaa, jotka arvioivat puhenäytteistä puhujan äänenlaatua, puheen tuottotapaa, sekä persoonallisuuspiirteitä. Tutkimuksen havaintoarvioiden mukaan 75 % koehenkilöistä kuvasti äänenlaatunsa perusteella ekstroverttiä puhujaa. Kuuntelijoiden havaintoarviot vastasivat persoonallisuuspiirretestin tuloksia. Ekstrovertin äänenlaatu havaittiin vaihtelevasti karheaksi, kirkkaaksi, korkeaksi, falsettiseksi ja täyteläiseksi. Otoksen koehenkilöistä 25 % kuvasti äänenlaatunsa perusteella introverttia puhujaa. Havainnot vastasivat piirretestin tulosta. Introvertin puhujan äänenlaaduksi havaittiin yhtenäisesti ohut, nielusointinen, matala, nariseva, vuotoinen ja henkäyssointinen ääni. Puhujien itsearviot vastasivat kuuntelijoiden havaintoja äänenlaadusta, mikä tuki myös taustateoriaa persoonallisuuden heijastumisesta äänenlaatuun. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että persoonallisuus vaikuttaa äänenlaatuun ja sitä pystytään havaitsemaan puhujan auditiivisen signaalin ja erityisesti äänenlaadun havainnoinnin perusteella. Tutkimuksessa on kuitenkin otettava huomioon muiden nonlingvististen piirteiden vaikutus koehenkilöistä tehtyihin persoonan havaintoihin vaikka niitä ei tässä yhteydessä ole huomioitu osaksi havaintotutkimusta.
  • Westerberg, Matilda (2019)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella introverttien erityisherkkien piirteitä tutkimuskirjallisuuden valossa. Tavoitteena oli saada tietoa introverttien erityisherkkien piirteistä myöhempää aiheeseen liittyvää tutkimusta varten. Tutkielmani lähtökohtana on siis ollut kiinnostus introvertteja erityisherkkiä kohtaan, mutta tiedon ollessa liian vähäistä päätin ensin tarkastella aihetta lähemmin, jotta voisin myöhemmässä tutkimuksessani muodostaa tarkemman samaan aiheeseen liittyvän tutkimuskysymyksen. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, eli käytiin järjestelmällisesti läpi aiheeseen liittyviä lähteitä, joista sopivimmat valikoituivat tutkimuskohteiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin viittä teosta, joiden kirjoittajina on yhteensä kolme eri kirjoittajaa. Tarkastelun pohjalta toteutettiin taulukko, josta ilmenee kaikki tarkastelussa selvinneet introverttien erityisherkkien piirteet. Tutkimuksessa introverttien erityisherkkien piirteinä todettiin vahvimmin seuraavat piirteet: voimakas reagoiminen ympäristön aistiärsykkeisiin, asioiden syvällinen käsitteleminen ja kuormittumisalttius.
  • Nokelainen, Meeri (2017)
    The main goal of this bachelor's thesis is to find out how a student's introversion appears in school context. Introversion is a personality trait which is a result of an interaction between an environment and a temperament. A psychiatrist and psychoanalyst Jung mentioned the concept “introversion" in 1920s. Also, Briggs and Briggs Myers' (1944) and Eysenck's (1976) theories of introversion were used in this thesis. The energy of an introvert tends to go inward. Introverts reflect and think a lot about their own mind. Unfamiliar people and long meetings are overwhelming and exhausting for introverts which is why they tend to favour peace and quiet. In Finland, there has not been much research about the connection between introversion and school. The purpose of this thesis is also to increase awareness about introversion. The method used in this bachelor's thesis was an integrative literature review which allows to examine and describe the phenomenon diversely. This thesis' material consisted of 17 international researches and a book in which introversion's connection with school was studied. The material was collected systematically and manually from various international databases. The material-based content analysis was used in this study to analyse the material The results of this study indicate that introversion did appear in school in various ways. Introversion had a connection with academic achievement. Introverts benefited from teaching in which students receive information from a teacher. The results indicate that introverts needed a peaceful learning environment. Music and other background noises had a negative effect on introverts' performance. Teachers can take introverts' needs into account by creating an appropriate learning environment and lessons for introverts.