Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "invandrarelever"

Sort by: Order: Results:

  • Meta, Fontell (2024)
    Mål. Forskningens syfte är att analysera hur elever med invandrarbakgrunds språkkunskaper inom skolspråket påverkar deras möjlighet till lyckad social inklusion och psykiskt välbefin-nande. Avhandlingen ämnar skapa förståelse för hur barn och ungas språkkunskaper inom skolspråket påverkar deras möjlighet till och psykiskt välbefinnande. Hypotes: Elever som kan skolspråket väl har lättare att skapa sociala relationer i skolan och mår psykiskt bättre. Metoder. Avhandlingen är en analyserande litteraturstudie. Forskningen analyserar hur elever med invandrarbakrunds språkkunskaper i skolspråket påverkar deras välmående och möjlighet till social integration. Avhandlingen är baserad på fyra vetenskapliga artiklar om forskningsfrågan. Artiklarna har bland annat valts ut med hjälp av specifika sökord på Helka. Resultat och slutsatser. Eleverna som pratade skolspråket väl hade lättare att få vänner, känna sig som en resurs och aktiv del i skolan. De var även mera socialt inkluderade i skolan. De ele-ver med invandrarbakgrund som var en del av socialiseringen i skolan mådde även psykiskt bättre och presterade bättre akademiskt i skolan. Välfungerande inklusion skapade även bättre förutsättningar för elever med invandrarbakgrund att lära sig skolspråket.