Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "jatkokouluttautuminen"

Sort by: Order: Results:

  • Rosén, Peppina (2024)
    Varhaiskasvatuksen alalla työskentelevien opettajien alanvaihto on ilmiö, joka herättää suurta huomiota ja huolta yhteiskunnassamme. Tämän kasvatustieteen kandidaatin tutkielman tar-koituksena oli selvittää miksi niin moni varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija vaihtaa alaa valmistumisen jälkeen. Tutkielmassa etsin motiiveja neljän opettajaopiskelijan alanvaihdolle. Selvitin haasteita, joita opettajat kohtaavat opinnoissa sekä varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkielman tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä motivaatiotekijät sai varhaiskasvatuk-sen opettajaopiskelijat vaihtamaan alaa opintojen jälkeen? Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Laadullisella tutkimuksel-la ihmisistä saadaan syvällinen ymmärrys heidän kokemuksistaan. Tiedonhankinnassa on käytetty laajalti alan kirjallisuutta ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatte-luja, eli puolistrukturoituja haastattelumenetelmiä. Haastatteluihin valikoitui neljä opettajaopis-kelijaa, jotka ovat jo vaihtaneet alaa toiselle kasvatusalalle tai ovat juuri alanvaihdon kynnyk-sellä. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa haastattelut kohdentuvat tiettyyn aihepiiriin, tässä tapauksessa alanvaihtoon ja kysymykset esitetään enemmän tai vähemmän samassa muo-dossa. Teemahaastattelua käytetään, kun tietoa ei vielä ole niin paljon tunnetusta ilmiöistä. Aineisto analysoitiin teema-analyysin eli teemoittelun avulla. Aikaisemmista tutkimuksista on ilmennyt esimerkiksi palkkauksen ja arvostuksen puutteen vaikuttavan varhaiskasvatuksen alan työvaihtuvuuteen. Päteviä opettajia on vaikea löytää koko maassa ja työvoimapula on myös tunnistettu Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon toimesta myös maailmanlaajuiseksi ongelmaksi. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että syyt alanvaihdolle ovat monisyisiä. Keskeisimpinä teemoina nousi opettajaopiskelijoiden halu jatkokouluttautua ja kehittää omaa opettajuuttaan toisella alalla. Myös henkilöstöhuolet, palkka, työolosuhteet, arvostuksen puute ja työssä jaksamiseen liittyvät huolet ovat saaneet opettajaopiskelijat vaihtamaan alaa. Tämä tutkielma on erittäin ajankohtainen ja korostaa tarvetta kiinnittää huomiota varhaiskasvatuksen opetta-jien huolenaiheisiin. Parantamalla työolosuhteita ja palkkausta sekä kohottamalla alan arvos-tusta voidaan edistää varhaiskasvatuksen opettajien työelämän kestävyyttä.