Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kulturell identitet"

Sort by: Order: Results:

  • Herrlin, Amanda (2021)
    Grunderna för planen för småbarnspedagogik fastställer att ett av småbarnspedagogikens uppdrag är att ta tillvara på barnets språkliga och kulturella mångfald samt att se det som nå-got positivt. Den här kandidatavhandlingen är en kvalitativ studie om att stödja barns språk-liga och kulturella identitet i den vardagliga småbarnspedagogiska verksamheten. Syftet med den här avhandlingen är att undersöka på vilket sätt lärare inom småbarnspedagogik kan stödja och beakta barns språkliga och kulturella identitet i den vardagliga småbarnspedagogiska verksamheten. Forskningsansatsen som används är fenomenografisk. Syftet med fenomenografiska studier är att få en uppfattning om bland annat erfarenheter, tolkningar och uppfattningar av ett visst fenomen bland en viss grupp människor. Undersökningen söker efter uppfattningar av småbarnspedagogers tankar och arbetssätt då det kommer till temat i fråga. Sammanlagt intervjuades fyra personer som jobbar som lärare inom småbarnspedagogik. Som intervjumetod användes halvstrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet transkriberades och analyserades sedan med hjälp av tematisk analys. Resultatet påvisar att intervjudeltagarna i varierande grad jobbar utgående från ett språk- och kulturmedvetet perspektiv, och att det finns mångsidiga sätt att stödja och beakta barns språkliga och kulturella identitet i den vardagliga verksamheten.
  • Tallberg, Emma (2019)
    This study is based on the increasing cultural diversity that takes place in Finland and that puts a lot more pressure on the Finnish school system. The study is grounded on previous articles that have studied the effects of an integrated religious education when it comes to pupil’s understanding towards each other and the forming of their own identity. The aim with this study is to with an integrated review find out if and how an integrated religious education would be of a positive change for the pupils and the society, and how that education would be arranged to support everybody. The study is based on previous articles. These articles have been gathered via an integrated review, where a systematic review also takes place. The articles have had to be about the Finnish school system, with a few exceptions for examples taken of a Swedish and Canadian context. When analysing the articles, a content analysis has been used. The results show that an integrated religious education would support the equality amongst pupils, support the integration of immigrants in the school system as well as in the society and support the student’s identity development. This would also come to have a positive impact on the society because of the broad cultural understanding the students would have developed. As the common subject for the integrated religious education, this study concluded that ethics would be the main subject because of its neutral content.