Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuluttajakäyttäytyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Santala, Olga (2016)
    The purpose of this study was to investigate how consumers from Helsinki see confection-ery service and products. The study intents to explain first of all, what causes the use and lack of use of confectionery service and secondly to describe, in what situations this service is most commonly used or considered to be used. The study intents as well to clarify what qualities are considered most important for confectionery products. The interest for the study was aroused from research related to domestic services, consumer behaviour, food choice and confectioneries. Helsinki citizens formed the universe of this study and Helsinki citizens who use Facebook formed the sample. The research data was gathered with a questionnaire made with e-lomake of Helsinki University and delivered in Facebook. The questionnaire was open for one week and during which time 110 replies were received. For the research data 98 replies were accepted. The respondents were 17-71 years old, and their middle age was 34 years. Of the respondents 85 % were women, 11 % men and 4 % did not want to define their sex. This study is a quantitative research and statistical analysis and content analysis were used as analysis method. The results show that the most common reasons for using confectionery service were the desire to get better results compared to baking oneself, the desire to support entrepreneurs, and not having time to bake oneself. On the other hand the most common reasons for not using confectionery service were the high price of the products, not having the need for con-fectionery products, and finding it easier to bake oneself than finding a suitable confection-ery service provider. According to this study confectionery products were bought diversely in different occasions but the most common occasions were being purchases for everyday use. According to this study it seems that the use of confectionery service has become commonplace. Taste, texture and appearance were considered the most important qualities in confectionery products. Qualities related to light diet like low calorie products and the use of oil or margarine were considered the least important qualities. The results of the study are partly similar with previous studies.
  • Manninen, Annika (2022)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkielman tavoitteena on koota yhteen aiempien tutkimusten tuloksia nuorten kuluttajakäyttäytymisestä, kuluttajaidentiteetistä sekä heidän taloudellisesta itsenäistymisestänsä. Tarkoituksena on pohtia kuluttajakasvatuksen merkitystä nuorten omaan kuluttajakäyttäytymiseen kotitaloustieteen näkökulmasta arjen hallinnassa taloudellisten ongelmien ehkäisemiseksi. Nuorten heikko talousosaaminen voi johtaa kauaskantoisiin nuorten taloutta rasittaviin taloudellisiin ongelmiin. Tästä syystä tavoitteena on tutkia, miten nuorten kuluttajien taloudellisen itsenäistymisen haasteet näyttäytyvät nuoren arjen hallinnassa. Tässä tutkielmassa taloudellisella muutoksella tarkoitetaan nuorten kokemaa merkittävää muutosta tuloihin ja tulojen laatuun sekä taloudellisella itsenäistymisellä omien talousasioiden vastuunkantamisena autonomisesti. Tutkielmassa perehdyttiin aiheeseen keskeisesti liittyvään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytetiin kirjallisuuskatsausta. Menetelmän valinnassa kiinnitettiin huomiota aineistojen rooliin suhteessa tutkimuskysymykseen. Aineistoa haettiin elektronisista tieteellisistä tietokannoista painettujen tutkimusten lisäksi. Tärkein kriteeri lähdeaineistojen valinnassa oli aineistojen sopivuus tutkielmaan ja sen aiheeseen. Aineistojen sopivuutta haettiin tutkielman avainsanoja käyttäen. Toisena kriteerinä oli aineistojen ajankohtaisuus. Taloudellinen muutos voi vaikuttaa monella tapaa nuoren arjen hallintaan. Onnistumisilla arjessa nuoren itsetunto ja itsekyvykkyyden tunne kasvaa, mikä vahvistaa tunnetta arjen hallinnasta. Talousosaaminen on yksi merkittävimmistä arjen hallinnan osa-alueista. Nuoren kokemalla taloudellisella muutoksella voi olla negatiivinen suhde nuoren arjen hallintaan. Vaikka nuori olisi täysin itsenäinen, ei nuori välttämättä ymmärrä talousasioista pintaa syvemmälle. Tämä saattaa näyttäytyä impulsiivisena kuluttajakäytöksenä nuorella. Taloudellista hyvinvointia voidaan mitata nuoren oman mielipiteen avulla, miten hyvin nuori omasta mielestään suoriutuu taloudellisista tehtävistä. Omien talousasioiden hoitamisen kokemuksen lisäksi hyvinvoinnin saavuttamiseksi on tarvittavaa olla toimeentuleva sekä tehdä oikeita valintoja.
  • Roos, Vilma (2024)
    Sosiaalinen media on tänä päivänä vahvasti osa arkeamme, jonka myötä sen vaikutukset heijastuvat myös kulutukseemme. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sosiaalinen media voi lisätä kuluttamista tai vastaavasti johtaa kestävämpiin kulutusvalintoihin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa kotitalousopettajaopiskelijoiden kuluttajakäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kotitalousopettajaopiskelijoilta. Sähköisen kyselylomakkeen linkki jaettiin kotitalousopettajaopiskelijoiden ainejärjestöjen WhatsApp -ryhmiin. Pienelle joukolle Helsingin yliopiston kotitalousopettajaopiskelijoista kyselyn linkki lähetettiin myös sähköpostitse. Tutkielman aineistoksi muodostui kotitalousopettajaopiskelijoiden (n=29) vastaukset kyselylomakkeeseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Sosiaalinen media vaikutti kotitalousopettajaopiskelijoiden kuluttajakäyttäytymiseen päivittäistavarakaupassa monella eri tavalla. Vastausten perusteella muodostettiin kaksi pääluokkaa, jotka olivat kokeileva kuluttajakäyttäytyminen ja harkitseva kuluttajakäyttäytyminen. Sosiaalisen median voitiin todeta luovan kokeilevaa kuluttajakäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa, josta esimerkkinä tuotteiden testaaminen ja mainosten vaikutus ostopäätöksiin. Esimerkkejä harkitsevasta kuluttajakäyttäytymisestä taas ovat eettisempien tuotteiden osto ja ostotarpeiden pohtiminen. Sosiaalisen median avulla saatiin inspiraatiota ruuanlaittoon ja uutuustuotteiden testaamiseen. Osalla vastaajista sosiaalinen media lisäsi tarpeetonta kuluttamista ja tuotteiden jatkuvaa testaamista. Toisaalta sosiaalisen median nähtiin myös lisäävän tietoisuutta eettisistä kysymyksistä, jotka vaikuttivat pyrkimyksenä kestävämpään kulutukseen. Tämän tutkielman avulla saatiin tärkeää tietoa sosiaalisen median vaikutusmahdollisuuksista kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkielman tulokset kertovat myös siitä, että sosiaalisen median käyttötaitoja olisi tärkeää opettaa osana kuluttajakasvatusta kotitalousoppiaineessa, sillä oppilaat viettävät arjessa yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa.