Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuluttajakasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Kontkanen, Emma (2022)
    Kuluttajakasvatuksen sisällöt ovat vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Teemme päivittäin kuluttamiseen liittyviä valintoja. Kuluttamiseen liittyvän päätöksenteon tueksi tulisi olla riittävästi tietoa valintojemme seurauksista yksilölle, yhteiskunnalle ja ympäristölle. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet kuluttajaosaamisen tason vaihtelevan yksilöittäin. Kouluissa tarjottu kuluttajakasvatus on pyrkinyt tasoittamaan tätä vaihtelua. Aiemmat tutkimukset ovat havainneet myös opettajien kuluttajakasvatuksen taidoissa puutteita, jolloin oppilaille annetun kuluttajakasvatuksen laatu on voinut jäädä heikoksi. Kotitalousopetukseen kuuluu kuluttajakasvatuksen aihesisältöjä ja tämän tutkimuksen tarkoitus on tarjota katsaus ajankohtaisiin kuluttajakasvatuksen ilmiöihin kotitalousopetuksen näkökulmasta. Tavoitteena on lisätä kotitalousopettajien ja kotitalousopettajaopiskelijoiden ymmärrystä oman opetettavan aineen sisällöistä kuluttajakasvatuksen osalta sekä antaa valmiuksia toteuttaa ilmiölähtöistä kuluttajakasvatusta kotitalousoppitunneilla. Tutkielman toteutin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui yhdeksästä (n=9) tieteellisesti vertaisarvioidusta artikkelista. Aineiston analysoin aineistolähtöisesti ja erittelin sisältöä Pohjoismaisen ministerineuvoston laatiman Kuluttajakompetenssien oppiminen – kuluttajakasvatuksen strategia -dokumentin kahden avainteeman ja neljän osa-alueen kautta. Kuluttajakasvatuksen tutkimuksesta nousi esille useita kotitalouden oppitunneilla huomioon otettavia ajankohtaisia ilmiöitä. Ilmiöistä korostuivat muun muassa kuluttajakasvatuksen oppimisympäristöjen merkitys, ongelmaratkaisukyvyn kehittäminen media- ja teknologian luku-taidon osalta, opetettavien aiheiden ja ikäryhmän huomioiminen, opetuksen sitominen oppilaiden todelliseen kokemusmaailmaan sekä yleisesti kuluttajakasvatuksen aiheisiin liittyvän opetuksen negatiivinen sävy. Esiin nousseiden ilmiöiden huomioiminen käytännön kuluttaja-kasvatuksessa voi parantaa opetuksen vaikuttavuutta, vastavuoroisuutta sekä auttaa kotitalousopettajan -tai opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä kuluttajakasvattajana.
  • Saastamoinen, Roosa (2018)
    This study views how consumer education is seen in the latest National core curriculum (2014). Consumer’s operational environment has changed due to the need for sustainable consumption and due to diversification of media and digitalization of technology, and this increases the pressure to enhance consumer education. I define my study to cover grades 7–9 and I will specially focus on transversal competences’ goals. The study questions are: 1. How does the latest National core curriculum (2014) boost sustainable consumer education? a. Which subjects include consumer education in upper comprehensive school? b. How is sustainable consumer education seen in the aims of transversal competence? c. How is ecological sustainability seen in home economics’ consumer education? This study is a qualitative document analysis that analyses the latest National core curriculum (2014). I divided my literature in two different themes and for the themes I selected keywords. Based on the keywords I analysed the curriculum and tabulated all sentences that include the keywords. I divided the accumulated literature even more specifically by subjects and the aims of transversal competence. The study suggests that even though there is no own subject for consumer education, the educational and learning aims related to sustainable consumption are very extensively present in the National core curriculum (2014). Even in the curriculum’s foundation of values it is advised to consider the conflicts between consumerism and sustainable lifestyle. The skills of transversal competence are obligatory for all subjects and in those skills consumer and economical education is viewed.
  • Ahlgren, Alisa (2023)
    Tutkielmassa tutkin kuluttajakasvatusta, sen taustoja ja sen tuomia mahdollisuuksia lasten talousosaamisen mahdollistajana sekä kestävämmän tulevaisuuden rakentajana. Kuluttajakasvatus on keskeisessä osassa puhuttaessa yhdenvertaisemmasta sekä kestävämmästä tulevaisuudesta, sillä siihen liittyy monenlaisia näkökulmia. Koulussa tapahtuvalla kuluttajakasvatuksella voidaan myös melko tasavertaisesti edesauttaa sitä, että jokainen oppilas saa edes jonkin verran ymmärrystä taloustaidoista ja kuluttamiseen liittyvien teemojen tärkeistä aiheista. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen kuluttamisen ja kuluttajuuden käsitettä, kuluttajakasvatusta sekä kuluttajakasvatuksen toteutumista peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmassa mukana on viisi tieteellistä artikkelia, jotka on julkaistu vuoden 2000 jälkeen. Näistä kolme on suomenkielistä ja kaksi englanninkielistä, joista toinen on Tanskasta ja toinen Turkista. Tutkielmassa tulokset painottavat kuluttajakasvatuksen tärkeyttä ja sen erilaisia mahdollisuuksia kestävämmän ja tasavertaisemman tulevaisuuden rakentajana. Tutkielma toi myös esiin millaisia opetusmenetelmiä kuluttajakasvatuksen käsittelyssä koulumaailmassa voisi olla hyvä hyödyntää. Lisäksi kahdessa tutkielmaan valikoituneista artikkeleista, kerrottiin kyselytutkimuksen sekä haastattelun muodossa toteutetuista tutkimuksista, joissa tutkittiin oppilaiden kokemuksia kuluttajakasvatuksen tärkeydestä sekä myös siitä, miten nuoret ovat kokeneet koulun talouskasvatuksen. Näistä artikkeleista nousi esiin tarve kuluttajakasvatukselle erilaisista sosioekonomisista asemista tulevien nuorten tasavertaisemman tulevaisuuden rakentajana sekä se, että kuluttajakasvatuksen aiheet on tärkeä integroida osaksi lasten ja nuorten oman arjen teemoja ja asioita.
  • Vinni, Nina (2022)
    Kotitalouksien ylivelkaantuminen, maksuhäiriömerkinnät ja taloudelliset taidot ovat olleet näkyvästi esillä viime vuosien uutisoinnissa. Voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan kuluttaja- ja talousosaaminen on yksi kotitalousopetuksen keskeisistä sisältöalueista. Tämän tutkielman tavoitteena on analysoida kotitalouden oppimateriaaleja ja tarkastella millaisia kuluttajuuden teemoja niissä nostetaan esiin sekä pohtia kuinka ne vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman kuluttajakasvatuksen tavoitteisiin. Oppikirjat ovat edelleen käytetyimpiä oppimateriaaleja peruskoulussa, jonka vuoksi niiden tutkiminen on tärkeää. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistoksi valittiin kolme kotitalouden oppikirjaa ja niiden mahdolliset verkkomateriaalit. Oppikirjat valittiin aineistoksi sen perusteella, että ne olivat voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisia ja suunnattu käytettäväksi koko yläkoulun ajan. Tutkielmassa aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla peilaten tutkimusaineistoa teoreettiseen viitekehykseen. Tutkielman aineistona käytetyt oppikirjat olivat laajuudeltaan noin 320-sivuisia. Jokaisen oppikirjan erillinen kuluttajuusosio oli keskimäärin 18 sivun mittainen. Kuluttajuuden teemoja nostettiin esiin myös muissa oppikirjan luvuissa. Vaikka analysoidut oppimateriaalit olivat voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisia ja ne käsittelivät monipuolisesti kuluttajuutta, ei niiden sisältö vastannut kattavasti kaikkiin opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin ja niistä löytyi vanhentunutta tietoa. Tämä johtui todennäköisesti painetun oppikirjan julkaisuvuodesta. Verkko-oppimateriaalit täydensivät painettuja materiaaleja, ollen myös monikäyttöisempiä ja ajantasaisempia, jonka vuoksi niille on tarvetta. Vaikka tarjolla olevat oppimateriaalit vastaisivat voimassa olevan opetussuunnitelman tavoitteisiin, saattaa toteutus jäädä ohueksi ja tavoite tasa-arvoistavasta kuluttajakasvatuksesta ei toteudu.
  • Mäenpää, Sanna (2018)
    Aims. This study evaluates and analyses sustainable consumption choices by using fashion blogs. Different studies concerning blogs have been executed earlier in Finland, but studies concentrating precisely on ethical and ecological aspects have been rare. The aim of this study is to examine in which ways ethical and ecological values are presented in fashion blogs. The theoretical background covers several topics including sustainable consumption choices, ethical and ecological fashion, fashion blogs, consumership and blog marketing. Methods. The data selected for this study consists of six blog posts from six Finnish bloggers. The bloggers were chosen discretionarily from predefined criteria. The blogs had to be professionally written and somehow address ethical and/or ecological matters. The blog posts should also have been recently released to include the most current topics. This thesis was executed as a qualitative study and the data was analysed with a qualitative content analysis. A quantitative analysis was also used in support for the qualitative analysis. Results and conclusion. Ecological and ethical aspects were considered diversely in the data and after the qualitative content analysis, five main categories were combined. The bloggers wrote mostly about their own consumption habits, but they also gave advice for the readers. Some questions were raised about the ecological and ethical issues in clothing industry, but especially ethical issues were presented only remotely. Most of the bloggers also wrote about the conflict between fashion blogs and ecological and ethical values. The motives of writing about ecological and ethical matters varied a lot among the bloggers, but the most important reason was to evoke discussion on the subject. The bloggers also sought to inspire their readers to strive for more sustainable consuming.
  • Jalomäki, Satu (2017)
    This study examines the online learning and teaching materials of the craft from the point of view of the consumer education. The Nordic Council of Ministers published a strategy for consumer education in 2010. The strategy contain proposals of the objectives and content of the consumer education and it is based on the values of sustainable development. Consumer education is a multidisciplinary entity that aims at learning consumer competences. In today’s information society, the most important consumer competence is the ability to choose, evaluate and apply information from different sources. According to the strategy for consumer education the contents of the two integrative themes (sustainable consumption and media and technological literacy) and a one field (management and participation at home) of the strategy should be part of the craft education. The study analyzes which of these contents has already been taken into account and whether some aspect has been ignored. The online learning and teaching materials of the craft have been previously studied from the standpoint of sustainable development, but not purely from the point of view of consumer education. The material of this study was the learning and teaching materials of the consumer information pages (kuluttajatieto) of the Punomo.fi-website. Some of the material was left outside of the analysis, for example, due to duplication or because of merely photos and links. The final size of the material was 60 material pages. The analysis was done with theory-based content analysis. The theory and the analysis units consisted of the contents of the integrative themes and the selected field (management and participation at home) of the strategy for consumer education. Each individual material was analyzed separately with these contents. In addition to this the material was distributed to instructions, tasks and information. The material was also divided into either soft, hard or multi-materials according to the perspective. Three themes of sustainable consumption (resources reduction, recycling, and reuse of materials) were the most prominent themes in the material. These themes were became apparent in recycled materials instructions. Textile cleaning and care was also a prominent theme. Future thinking, systemic thinking and lifecycle thinking are somewhat handled in the material mainly in information pages and tasks. The cultural awareness theme was discussed somewhat in instructions and texts related to multiculturalism and local craftsmanship. In contrast, media and technology literacy skills did not appear much in the material.