Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kunskap"

Sort by: Order: Results:

  • Pohjolainen, Maj (2022)
    Mål. Forskningsobjektet för detta examinationsarbete är ledning av pedagogiska processer i företag. Dagens snabbt föränderliga arbetsmarknad sätter krav för kontinuerligt lärande i organisationer samt kunskapshantering, den här undersökningen strävar att bidra till forskningen inom dessa utmaningar. Denna undersökning utgår från tidigare forskning inom pedagogik i företagsverksamhet, mera specifikt undersöker studierna ledarskapets roll i pedagogiska processerna i företags kontext. Genom att undersöka tidigare studier har undersökningen som mål att hitta konkreta förslag för hur pedagogiska processer kan ledas på ett framgångsrikt sätt. Metoder. Arbetet genomförs som en beskrivande litteraturstudie på åtta forskningar inom temana ledarskap, kunnande, lärande och resultatskapande. Forskningarna som analyserats för detta arbete är kvantitativa, och har genomförts på olika geografiska områden under de senaste tio åren. Forskningarna är akademiska och de har valts genom specifika sökord från diverse journaler och Google Scholar. Kvaliteten av källorna har analyserats systematiskt med tanke på år, plats och tema. Forskningarna har först grundligt analyserats och sedan har dess resultat jämförts för att hämta fram svar på forskningsfrågan i detta arbete. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att pedagogiska processer kan ledas på ett framgångsrikt sätt i företag då ledarna är kompetenta inom sin uppgift. Det visade sig att en förståelse för pedagogik är till nytta i värdeskapande. Det visar sig också att företag vilkas ledarskap använder kunskap som ett verktyg inom sin praxis är ofta framgångsrika på marknaden. Som ett tredje resultat kommer den här undersökningen fram till att transformativt ledarskap har visat sig korrelera positivt med att skap värde ur pedagogiska processer. Som slutsats kommer det här arbetet fram med att ledning av pedagogiska processer bör vara systematiskt, planerat och reflekterande till sin natur.