Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kunskaper i svenska"

Sort by: Order: Results:

  • Miller, Ellinor (2024)
    Mål. Denna avhandlings syfte är att visa på vikten av finlandssvenska klasslärares kunskaper i svenska samt på vilket sätt klasslärare fungerar som språkliga förebilder för elevers lärande. Tanken bakom denna avhandling är att utbildningsanordnare ska bli medvetna om att finlandssvenska (klass)lärares språkkunskaper ofta är starkt påverkade av finskan och hur detta i framtiden kan påverka svenskan bland finlandssvenska elever. Bakgrunden till studien baserar sig på en diskussion om finskans inflytande på svenskan i Finland och finlandssvenska klasslärares kunskaper i svenska där ett viktigt element är de språkkrav som finns för behöriga lärare i Finland. Det centrala begreppet ”språklig förebild” förklaras också. Metoder. Denna avhandling är gjord som en beskrivande litteraturstudie, där en narrativ infallsvinkel använts för att diskutera ämnet via forskningar som ibland är indirekta. I den här studien har åtta vetenskapliga artiklar analyserats för att svara på forskningsfrågorna och dessa har valts ut genom flertalet sökord. Resultat och slutsatser. Resultaten från denna studie visade på att det är av stor vikt att finlandssvenska klasslärare besitter goda kunskaper i svenska i såväl tal som i skrift. Orsaken till detta är att det finns en stor del svensk-finskt tvåspråkiga elever och en växande mängd flerspråkiga elever i finlandssvenska skolor i dag som inte nödvändigtvis har svenska som det starkaste språket. Klasslärare behöver fungera som språkliga förebilder bland annat i form av att stödja elever med ord som eleverna inte behärskar på svenska för att eleverna ska kunna utveckla sitt svenska språk på ett ändamålsenligt sätt. Slutsatsen är att det bör satsas mer på finlandssvenska klasslärares kunskaper i svenska för att svenskan också i framtiden ska vara ett brukbart språk bland alla som behärskar svenska, oavsett vilket land man kommer ifrån.