Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuvien lukeminen"

Sort by: Order: Results:

  • Ruotsalainen, Annika; Ruotsalainen, Annika (2021)
    Tämän laadullisen tutkimuksen kohteena oli Tomi Kontion kirjoittama ja Elina Warstan kuvittama kuvakirja Koira nimeltään Kissa (2015). Tutkimustehtävänäni on tarkastella erilaisuuden tematiikan ilmenemistä erityisesti kuvakirjan kuvituksessa. Lähestyn erilaisuutta kuvituksen kautta, sillä varhaiskasvatuksen kontekstissa juuri kirjojen kuvat ja kuvitus voivat toimia ikään kuin kaikille yhteisenä kielenä ja monilukutaidon kehittymisen alustana. Varsinaisia tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensinäkin tavoitteena on selvittää, millaisena erilaisuus näyttäytyy kuvakirjan kuvituksessa, ja toisekseen millaiset kuvituksen keinot kertovat erilaisuuden hyväksymisestä pedagogisesta näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen kohdeteoksen kuvituksen analysoinnissa metodina toimi teoksen pedagoginen luenta sekä syvälukeminen, jota ei ole aikaisemmin paljoakaan hyödynnetty kuvien lukemiseen. Analysoitavan kuvakirjan, ja sen kuvituksesta tekemieni tulkintojen rinnalla tutkimuksessani täydentävänä aineistona kulki myös kuvittajan omat ajatukset kuvitustyön takana. Tutkimuksestani selvisi, että Koira nimeltään Kissa -kuvakirjan rikas kuvitus sopii erilaisuuden tematiikan tarkasteluun erittäin hyvin, sillä erilaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen ilmenevät kuvituksen kautta monin tavoin. Erilaisuus välittyi teoksen kuvien lukijalle muun muassa liikkeen, ajankulun ja värimaailman kautta. Tutkimukseni osoitti myös, että Koira nimeltään kissa -teoksen kuvituksen tulkinta antaisi monipuolisia, pedagogisesti hyödynnettävissä olevia sovellusmahdollisuuksia lapsiryhmän kanssa moninaisuuden tarkasteluun.