Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lapsen ja eläimen vuorovaikutus"

Sort by: Order: Results:

  • Rajaste, Reetta (2023)
    Tutkimukseni tavoitteena oli löytää ajankohtaisen kirjallisuuden avulla tietoa varhaiskasvatusikäisten lasten empatiakyvyn kehityksestä vuorovaikutuksessa eläinten kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin uusi näkökulma eläinavusteisesta pedagogiikasta myös varhaiskasvatusympäristössä. Aiempia tutkimuksia liittyen varhaiskasvatukseen ja eläinavusteiseen pedagogiikkaan on vähän. Kuitenkin nämä aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten ja eläinten välisillä vuorovaikutussuhteilla on suuri merkitys lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä, kuten muun muassa tunne- ja empatiataitojen kehitykseen. Lasten kokonaisvaltainen kehitys ja oppiminen eläinten kanssa on merkittävä näkökulma oppimiseen, jota kohtaan tutkijoiden mielenkiinto kasvaa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) ”Millä tavoin lasten empatiakyky kehittyy vuorovaikutuksessa eläinten kanssa?” ja 2) ”Millä tavoin eläinavusteista pedagogiikkaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa?” Tutkimusmenetelmänäni käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkitaan jo tehtyä tutkimusta ja sen perusteella luodaan uutta pohjaa tietylle näkökulmalle. Kirjallisuuskatsaus antaa tutkijalle vastuuta ja vapautta valita aineisto ja tutkimuksen näkökulma tukeutuen jo aiempaan tutkimukseen. Aineistokseni valikoitui kolme eri artikkelia, jotka liittyivät eläinavusteiseen pedagogiikkaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Tein aineistostani sisällönanalyysin, jossa luokittelin lausetasolla tutkimukseni kannalta tärkeät osat aineistosta. Lasten empatiakyvyn kehitys oli merkittävää vuorovaikutuksessa eläinten kanssa. Lasten empatiakyvyn kehitykseen vaikutti myös kasvattajien taito huomioida merkityksellisiä tilanteita lasten ja eläinten välillä. Lasten empatiakyvyn kehitykseen vaikuttavat positiivisesti eläimet, kasvattajat ja muu ympäristö, kuten koti. Eläinavusteista pedagogiikkaa hyödynnettiin eri tavoin varhaiskasvatuksessa. Menetelminä oli esimerkiksi tutustuminen eläimiin ja niiden lajityypilliseen käyttäytymiseen, kesyjen eläinten kosketteleminen sekä pehmoeläinten halaileminen. Varhaiskasvatuksen ja eläinavusteisen pedagogiikan yhdistäminen luo omat haasteensa, mutta myönteisiä puolia on paljon enemmän. Varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa toimittaessa eläinavusteista pedagogiikkaa kannattaisi hyödyntää mieluiten oikeiden eläinten avulla. Eläinavusteista pedagogiikkaa voitaisiin käyttää myös osana tunnetaitojen kehittymistä sekä osana kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.