Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lapsi"

Sort by: Order: Results:

  • Ojala, Eveliina (2020)
    Monet kouluikäiset kärsivät yöunen riittämättömyydestä. Opettajat eivät välttämättä aina tun-nista unen puutteen tai huonon unenlaadun aiheuttamia vaikutuksia. Tämän tutkielman tarkoi-tuksena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat alakouluikäisen lapsen uneen ja mitä yhteyksiä unella on alakoululaisen koulunkäyntiin. Tutkielmassa esitellään uneen vaikuttavia tekijöitä ja unen vaikutuksia koulunkäyntiin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineiston etsimisessä käytettiin Helka- ja Eric-tietokantoja, Google Scholaria ja ResearchGate-verkostoa. Tutkiel-man aineisto koostui tutkimuskysymysten suuntaisista ja pääosin 2010-luvulla julkaistuista vertaisarvioiduista tutkimuksista. Kirjallisuuskatsauksen tuloksien mukaan uneen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa lii-kunta, ravinto, uni-valverytmi, digilaitteiden käyttö ja stressi. Tuloksena voidaan myös todeta, että liian vähäisellä unella on paljon kielteisiä vaikutuksia oppilaiden koulunkäyntiin. Koulusuo-riutumisessa unen puute tai huonolaatuinen uni heikentävät akateemista ja kognitiivista suo-riutumista sekä koulussa jaksamista. Lisäksi unen puutteen tai huonolaatuisen unen psyko-logisia vaikutuksia ovat muun muassa mielialan aleneminen sekä kouluviihtyvyyden ja opis-keluinnon heikentyminen. Koululla ja luokanopettajalla voisi olla suurempi rooli toiminnassa lasten uniongelmia vastaan. Luokanopettaja on usein tärkeä henkilö oppilaan elämässä. Hän osallistuu kokonaisvaltai-sesti oppilaan arkeen ja elämään, ja näin ollen hänellä on mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti oppilaan elämään – eli myös uneen ja nukkumiseen. Alakoululaisten uni on melko vähän tut-kittu aihe Suomessa ja siksi sitä pitäisi tutkia enemmän. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi koulun ja etenkin opettajien mahdollisuuksista vaikuttaa oppilaiden nukkumiseen myönteisesti.
  • Johansson, Joona (2018)
    Goals. The main goal of this bachelor’s thesis was to examine students’ participation outside of lessons in primary schools. Student participation has been widely researched but the clear definiton of the concept is yet to be formed. In my bachelor’s thesis I am focusing on chil-dren’s and teenagers’ participation - Harry Shier (2001) and Roger Hart (1992) are the most regognized researchers on this matter. Their theories state that when it comes to children’s participation there are requirements that should be met for students’ own safety. Certain re-quirements should also be met in order for good participation to come true. By bringing Shier’s and Hart’s theories together with Johanna Kiili’s (2006) I am trying to discover what student’s participation could be. In my thesis I am also looking at the Basic Education´s Nati-onal Core Curriculum 2014 which creates borders and possibilities for student’s participation. Method. In this bachelor’s thesis I used integrative literature review which allowed me to create a good theoretical base and bring it together it with the versatile material I was using. The material was collected systemically and manually using four different sources of infor-mation and one book. The analysis was made using inductive content analysis. The research results where based on 26 sources. Results and conclusion. Multiple things have an influence on how well primary school stu-dent’s participation can come true. Basic Education’s National Core Curriculum mentions student participation multiple times, which makes it an important matter in schools. Student’s participation outside lessons can be mostly seen by looking at how well students’ ideas are being heard. Also students’ own decisions on where and how students spend their breaks at school are examples of participation.
  • Suomalainen, Anna-Katri (2016)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko alle kouluikäisten lasten änkytysterapiamenetelmien käytöllä todettu olevan vaikutusta änkytyksen vähenemiseen tai häviämiseen, ja tutkia, minkälainen menetelmien mahdollinen vaikuttavuus on. Änkytys on puheen sujuvuuden häiriö, joka aiheuttaa usein ahdistusta ja huolta lapsessa ja vanhemmissa, ja on tärkeää, että perhe saa siihen halutessaan apua. Puheterapeuttisen kuntoutuksen suunnittelussa erilaisten änkytysterapiamenetelmien tuntemus, sekä tieto niiden vaikuttavuudesta auttavat tekemään parhaat änkytyksen hoitoon liittyvät ratkaisut. Tässä tutkimuksessa kootaan yhteen tietoa erilaisista menetelmistä ja niiden vaikuttavuuksista. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineisto koostui kymmenestä vertaisarvioidusta, vuosina 2000-2016 julkaistusta, tutkimusartikkelista, jotka kerättiin Scopus- ja Ebsco-tietokannoista helmikuussa 2016. Molemmissa tietokannoissa hakulausekkeena oli stutter* AND child* AND speech therap* AND (intervent* OR method* OR manag* OR treatment OR rehabilit*). Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alle kouluikäisten lasten änkytysterapiassa käytetään sekä epäsuoria, että suoria terapiamenetelmiä, ja kaikkien aineistossa esiintyneiden menetelmien kohdalla todettiin, että änkytysterapia vaikuttaa merkitsevästi änkytyksen vähenemiseen ja häviämiseen. Kaikkien menetelmien kohdalla raportoitiin lapsista, joiden änkytys hävisi terapian myötä kokonaan, ja niissä tutkimuksissa, joissa oli tutkittu menetelmän pitkäaikaista vaikuttavuutta, todettiin lasten olevan pitkän ajan seurannassa edelleen sujuvia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että alle kouluikäisten lasten änkytysterapialla voidaan saavuttaa hyviä tuloksia, ja näin ehkäistä monia ongelmia, joita pitkäaikainen ja hoitamaton änkytys voi henkilölle aiheuttaa.
  • Kruus, Niina (2019)
    Earlier research has indicated that the majority of children don’t reach the daily recommendations for physical activity. Children spend a significant amount of the day in school, so school has a possibility to offer pupils versatile physical activity during the day. Every pupil takes part in lessons equally and lessons are part of every school day. The aim for this study is to research physical activity during lessons. The following research problems were set: 1) How can physical activity be added to elementary school lessons? 2) Why should physical activity be added to elementary school lessons? This research was executed as a literature review. Data were collected using Finnish and English databases along with the help of recent and valid publications’ references. Collected data were used to make conclusions and answer the research questions. It was discovered that physical activity during lessons goes into two categories. Physical activity could be integrated to teaching, or it was also possible to take a break from teaching and do physical activities during that time. Physical activity was typically aerobic exercise that lasted around ten minutes. Physical activity during lessons could however last for even the whole lesson and it was also possible to concentrate on other forms of physical activity than only aerobic. While searching for reasons to add physical activity to lessons, many different results were found. Physical activity could be positively linked to learning, concentration and some cognitive prosesses. Physical activity during lessons added to the physical activity of the whole day, and both the pupils and the teachers found it worthwhile. This research shows that physical activity during lessons can be diverse and it doesn’t have negative impact on learning results. Research gives current information on physical activity during lessons. In the future it would be interesting to research the same topic from the point of Finnish schools and to map the Finnish teachers’ opinions on physically active lessons.
  • Sierilä, Sanna (2021)
    Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella aikuisen ja lapsen välistä kasvatusvuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävänä on selvittää tekijöitä kohtaamisten dialogisuuden taustalla. Erityi-senä kiinnostuksenkohteena on kasvatusvuorovaikutuksesta piirtyvät dialogisuuden narratiivit, aikuisten ja lasten välisten kohtaamisten juonet sekä näiden kulttuuriset jäsennykset. Tutkielman kannalta oli oleellista tarkastella kasvatusta kasvattajan intentionaalisena toimintana. Tutkimus nojasi sosiokulttuuriseen näkökulmaan, jossa lapsi nähdään kulttuurin ja historiallisen kontekstin omaavana oppijana, ja joka kehittyy etenkin vuorovaikutuksessa aikuisten kanssa. Keskeiset käsitteet olivat kasvatusnäkemys, dialoginen filosofia, tunnustussuhde ja valta. Tarkasteltavana oli kolme vuonna 2007 tai sen jälkeen julkaistua väitöskirjaa Hel-singin Yliopistosta. Aineistona toimi yksi tekstikatkelma jokaisesta väitöskirjasta. Katkelmat analysoitiin juonianalyysin avulla. Juonien tarkkailun kautta pyrittiin tul-kitsemaan kasvatusvuorovaikutuksessa vaikuttavaa dialogisuutta valtarakenteiden, toimintatapojen ja arvojen kautta. Tutkimusstrategia oli narratiivinen, jolloin tutkiel-massa oli mahdollisuus syventyä aineistoon siitä ymmärrettävissä ja tulkittavissa olevien tarinoiden kautta. Juonianalyysin tulokset osoittavat, että avun pyytäminen ja avun saaminen ovat yksi merkittävimmistä dialogisen kohtaamisen areenoista varhaiskasvatuksessa. Kolmesta juonesta kahdessa valtaa pitävä aikuinen esiintyi spesialistiauktoriteettina, joka tu-losten mukaan mahdollisti lasten valtaistumisen ja dialogisen yhdessäolon muodon kasvatuksen sivistys- sosialisaatio- ja identiteettitehtävien toteuttamisen ohella.
  • Kontkanen, Minna (2024)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tiedetään, että kodin positiivinen lukuympäristö ja ääneen lukeminen vaikuttavat positiivisesti lapsen kielenkehitykseen ja sen myötä lapsen vuorovaikutustaitoihin sekä tulevaan lukutaitoon (Sénéchal & LeFevre, 2002, s. 445). Lapsen vanhemmat ja hänen kanssaan vuorovaikutuksessa olevat ihmiset ovat avainasemassa lapsen kielenkehityksen mahdollistajana (Vygotsky, 1987, s. 120). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida kodin lukuympäristöä lukemaan oppimisen ja lukutaidon tukena. Tarkoituksena on selvittää, mikä tai mitkä asiat kodin lukuympäristössä vaikuttavat eniten lapsen lukutaitoon. Lukutaitokäsitteeseen kuuluvat termit mekaaninen lukutaito sekä lukemisen ymmärtämisen taito. Termi lukuympäristö jaetaan informaaliin ja formaaliin lukuympäristöön (Sénéchal, LeFerne, Thomas & Daley, 1998; Sénéchal & LeFevre, 2002). Menetelmät. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka alalajina käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusartikkeleita haettiin Eric-, Pubmed-, Helka-, Google scholar-, ja Finna-tietokannoista. Analysoitaviksi artikkeleiksi valikoitui 5 artikkelia, joista kahdella oli suomalainen, yhdellä hollantilainen, yhdellä kanadalainen ja yhdellä kansainvälinen aineisto. Analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Todettiin, että lukemalla yhdessä esikouluiässä vaikutettiin positiivisesti lasten sanavarastoon ja itsenäiseen lukemiseen ensimmäisen luokan lopulla (Silinskas, 2020, s. 8). Tutkijat pitivät kuitenkin yhdessä lukemisen määrää tärkeämpänä yhdessä olon laatua (Georgiou & ym. 2021, s. 2059). Yhdessä lukemisen olisi hyvä olla mahdollisimman vuorovaikutuksellista ja lasta osallistavaa (Georgiou & ym., 2021, s. 2064). Tulokseksi saatiin myös, että vanhempien aktiivisella osallistumisella ja kiinnostuksella on positiivinen vaikutus lapsen lukutaitoon, lukuharrastukseen sekä myöhemmin lukemisen ymmärtämiseen (Dong & ym., 2020, s. 77). Myös formaalissa kotona tapahtuvassa lukemisen tai kirjainten opettelemisessa tärkeintä oli vuorovaikutuksen laatu. Vuorovaikutuksen tulisi olla mahdollisimman myönteistä, empaattista ja mahdollisesti myös opettajan ohjeiden mukaisesti toteutettua ja lasta osallistavaa (Georgiou & ym. 2021, s. 2064; Laukkanen & Holopainen, 2017, s. 32). Vanhempien koulutuksen pituudella (Bergen & ym. s.151; Laukkanen & Holopainen, 2017, s. 31), sosioekonomisella asemalla sekä myös genetiikalla ja vanhemmuuden taidoilla (Bergen, Zuijen, Bishop & de Jong, 2021, s. 54; Dong, 2020, s. 77) oli tutkimusten mukaan vaikutusta lapsen tulevaan lukutaitoon.
  • Merilaita, Heini (2020)
    Tutkielma käsittelee lasten ja nuorten psyykkistä oireilua perusopetuksessa oppilaiden ja opettajien kokemana sekä tarkastelee yhtäläisyyksiä ja eroja näiden kokemusten välillä. Eri-tyisesti kiinnostus kohdistuu siihen, eroavatko nämä näkemykset ja miltä osin. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa kokemuksista yhteisiä leikkauspintoja sekä niitä kokemuksia, joiden kohdalla lasten ja nuorten sekä opettajien näkemykset eivät kohtaa toisiaan. Tarkastelen myös, mitä nämä kokemukset mahdollisesti kertovat opettajan ja oppilaan välisestä vuoro-vaikutussuhteesta. Näihin kokemuksiin keskittyminen edesauttaa ymmärtämään niitä opet-taja-oppilassuhteen ongelmakohtia, jotka osaltaan tuottavat ja ylläpitävät lasten ja nuorten psyykkistä oireilua tai ovat esteenä tai hidasteena lasten ja nuorten avun saannille. Tutkielma pyrkii hahmottamaan millaisena tämän päivän koulumaailman toiminta sekä opettaja- oppi-lassuhde psyykkisesti oireilevien oppilaiden kohdalla näyttäytyy. Tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena aineistolähtöistä sisällönana-lyysiä käyttäen. Aineistona käytettiin kahta lähes samana ajanjaksona toteutettua, eri näkö-kulmista lasten ja nuorten psyykkistä oireilua peruskoulussa käsittelevää väitöskirjaa, joista toinen tarkastelee aihetta oppilaiden kokemana ja toinen opettajan kokemana. Tutkielman löydökset osoittivat, että opettajien kokemukset eroavat merkittävästi lasten ja nuorten kokemuksista psyykkisen oireilun suhteen. Toistuviksi teemoiksi nousi koulunkäyn-nin keskeytyminen, syrjäytymisriski, suuret ryhmäkoot, koulun kielteinen ilmapiiri, kiusaami-nen, haastavat ihmissuhteet, opettajien epätietoisuus roolistaan, koulukuntoisuuden rajat se-kä riittämättömät resurssit. Tuloksista voi havaita, että opettajilla on monesti hyvin etäinen suhde psyykkisesti oireileviin oppilaisiin, mikä osaltaan tuottaa ja ylläpitää oireilua. Usein psyykkisesti oireilevan lapsen tai nuoren tilannetta vain seuraillaan, eikä kukaan tartu asiaan ja ota siitä vastuuta. Avun saanti koettiin hyvin vaikeaksi, ja sen saamisen koettiin vaativan tilanteen eskaloitumista tai vakavaa kriisiytymistä.
  • Best, Anna (2020)
    Tavoitteet. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli saada lisää tietoa varhaiskasva-tuksen lukemisen kulttuurista lasten näkökulmasta. Lasten ja nuorten lukemisen vähenemi-nen on puhuttanut viime aikoina paljon. Lapsille ei lueta kirjoja päivittäin, kuten esimerkiksi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) varhaiskasvatuksen laadun arviointira-portista kävi ilmi: vain puolet kyselyyn vastanneista päiväkodeista raportoi ryhmässä luetta-van kirjoja päivittäin. Myös lapsen osallisuus on hyvin ajankohtainen aihe ja se näkyy myös tutkimusten tekemisessä. Lapsia otetaan enemmän mukaan tutkimusprosessin eri vaiheisiin. Tässä tutkimuksessa lapset ovat päässeet mukaan aineiston keräämisvaiheeseen tutkimalla kuvia tutkijan silmälasien läpi. Tutkimuskysymykseni oli ” Miten varhaiskasvatuksen lukemi-sen kulttuuri näyttäytyy lapselle? Menetelmät. Tutkimus on toteutettu laadullisesti visuaalisia menetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin haastattelemalla lapsia varhaiskasvatuksen lukemisen kulttuurista kuvien avulla. Lapset saivat vapaasti kertoa ajatuksiaan kuvista, joissa oli piirrettynä erilaisia varhaiskasva-tuksessa tapahtuvia lukemisen tilanteita. Tutkija kysyi tarkentavia kysymyksiä haastatteluti-lanteen aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 15 lasta yhdestä espoolaisesta yksityisestä päiväkotiryhmästä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin ja niiden analysointiin sovellettiin ai-neistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Lapset mielsivät lukemisen useammin äidin kanssa tai kotona tehtäväksi asiaksi, kuin opettajan kanssa tai varhaiskasvatuksessa. Lukuhetkiin liittyviä tee-moja, jotka nousivat lasten ajatuksista, olivat yhteisöllinen lukeminen sekä lukemiseen liitty-vät säännöt ja odotukset. Aineiston perusteella lapset lukevat kirjaa mieluummin kaverin tai aikuisen kanssa kuin yksin. Tutkimustani voi hyödyntää lukemisen kulttuurin kehittämiseen varhaiskasvatuksessa. Se voi toimia ohjenuorana varhaiskasvattajille ryhmän lukemisen kulttuuria suunnitellessa.
  • Koivistoinen, Miia (2024)
    Lastenkirjojen välityksellä on mahdollista tarkastella vallitsevaa lapsikäsitystä ja kasvatusihanteita, ja toisaalta lastenkirjat myös osallistuvat lapsikuvan muodostumiseen välittämällä aikuisten luomia representaatioita lapsista ja heidän toiminnastaan. Ilmastonmuutoksen koskettaessa vääjäämättä 2000-luvun lasten nykyisyyttä ja tulevaisuutta, tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia lapsihahmoja ja heidän toimintaansa viimeaikaisissa ilmastoteemaisissa lasten kuvakirjoissa esiintyy. Tavoitteena on lisätä lastenkirjoja työssään lasten kanssa käyttävien aikuisten ja lastenkirjojen tekijöiden ymmärrystä siitä, minkälaista kuvaa lukijoille välittyy lasten ilmastonmuutokseen liittyvästä toiminnasta, taidoista ja tunteista kirjojen lapsipäähenkilöiden kautta. Lisäksi opinnäyte esittelee kirjojen parissa toimiville aikuisille yhden keinon tarkastella lastenkirjojen lapsihahmoja ilmastotoimijuuden näkökulmasta. Aineistona oli kolme suomalaista lasten kuvakirjaa, jotka haettiin Lastenkirjainstituutin verkkosivujen kautta käyttäen hakusanaa ’ilmasto’. Sisäänottokriteerinä oli muun muassa, että kirjan tuli olla kuvakirja ja päähenkilön tuli olla lapsi. Kirjojen tekstit analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä atlas.ti-ohjelmaa apuna käyttäen. Analyysia ohjaavana teoriana käytettiin kokonaisvaltaista ilmastokasvatuksen polkupyörämallia. Kirjojen kuvitus analysoitiin käyttäen kuvien tulkintaan sovellettua sisällönanalyysin menetelmää. Analysoiduissa kirjoissa lapsihahmot kokivat negatiivisia tunteita, kuten huolta ja surua, suhteessa ilmastonmuutokseen ja sen vaikutuksiin. He kokivat suuttumusta aikuisia kohtaan, joiden toiminta kuvattiin syyksi ilmastonmuutokselle. Lapsihahmot kuvattiin myös erittäin motivoituneina ilmastotoimijoina ja heillä kuvattiin olevan laaja-alaisia taitoja käsitellä ja kohdata ilmastonmuutoksen ilmiö. Hahmot saivat myös osakseen osallisuuden kokemuksia ja he kokivat positiivisia tunteita, jotka syntyivät yhdessä toimimisesta ja onnistumisista. Analysoidut kirjat luovat osin realistiselta vaikuttavaa kuvaa lapsesta, mutta toisaalta kuvaavat myös representaatioita, joita lukijan tulee osata tulkita, jotta kirjojen tuottama lapsikäsitys ja kuva lapsesta ilmastotoimijana ei muodostu liioitelluksi. Analysoidun kolmen kirjan välityksellä vaikuttaa myös siltä, että 2000-luvulla lapsuutta on varjostamassa ilmastonmuutoksen aiheuttama huoli tulevaisuudesta.
  • Väänänen, Jenna (2016)
    This study is meant to examine the variety of opinions of educators (kindergarten teachers,childminders) about one group of children in day care. The goal is to find if educators that work with one group of children see the same three (3) children alike. This study collects the opinions of one team of kindergarten educators together to compare them with each other. Research questions are 1. How do the members of the team describe the children of the group? and 2. How do these opinions about children differ or support each other? Results are formed out of individual interviews answers, which are observed from human’s individuality’s perspective, considering characteristics such as temperament and personality. Categories of temperament and development of personality are presented in this study’s theory for their influence to educators’ findings and opinions about children. In this study both the children’s and educator’s individuality is emphasized, and it also brings different perspectives to the material. Earlier studies have shown that human’s individuality affects to interactions development and its maintenance. There is also research that shows how teachers opinion of a child affects how teacher evaluates the child, and therefore also child’s identity. This study emphasizes the importance of professional attitude. One kindergarten group in metropolitan area took part in this study. There are three educators working in that group; two kindergarten teachers and one childminder. Research material was collected with individual interviews alone with each team member (3). Children to this study were picked coincidentally, and according to these children the educators answered to 12 same questions. In coincidence all three children were boys. In addition to these ready-made questions interviewees were asked to exemplify some of their answers with examples of situations. The interviews were recorded and transcribed, after which they were categorized and analyzed. In results the team turned out to be quite similar according to their answers and opinions about the children were alike. A couple of the answers were different but any great contrasts weren’t found for example between educators or between a particular child and educator. One child separated educator’s opinions more than two other children. By all appearances the team is close, cooperative and familiar with the children.
  • Lindgren, Mari (2023)
    Erilaisten lapsitutkimusten ansiosta lapsuus nähdään entistä tärkeämpänä elämänvaiheena, jossa lapsen kuuluu olla aktiivinen toimija ja olla osallisena lasta koskevissa asioissa. Tutkimusten mukaan lapsen oppimista, kasvua ja kehitystä tulee tukea positiivisesti yksilöllisyyttä korostaen sekä lapsen omaa kokemusmaailmaa arvostaen. Yleistäen voi todeta, että lapsi viettää suuren osan varhaislapsuudesta varhaiskasvatuksessa, jolloin varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli on merkittävä lapsen oppimisen, kasvun ja kehityksen mahdollistajana. Positiivinen pedagogiikka on pedagoginen menetelmä, jolla positiivisen psykologian tutkimusten tuloksia voi hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa. Positiivinen pedagogiikka on paljon jalansijaa saanut pedagoginen suuntaus, jolla voidaan tutkitusti toteuttaa juuri niitä tavoitteita, joita varhaiskasvatuksen henkilöstölle on asetettu varhaiskasvatussuunnitelmien perusteissa sekä kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusongelmana on, että miten positiivisen pedagogiikan käsitteet ilmenevät kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1. Miten positiivisen pedagogiikan käsitteet ilmenevät paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. 2. Kenelle kohdistuvat paikallisissa asiakirjoissa nousevat positiivisen pedagogiikan käsitteet. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkimuksen aineistona olivat neljän kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kerätä yhteen jo olemassa olevaa tietoa tutkimusongelman ympärille eikä keksiä uutta tietoa ja siitä syystä metodi oli sopiva varhaiskasvatussuunnitelmien tutkimiseen. Tulokset osoittivat, että positiivisen pedagogiikan käsitteet olivat tukemassa varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lapsen välistä luottamuksellista suhdetta, joka perustuu aitoon läsnäoloon. Tuloksista kävi myös ilmi, että positiivisella pedagogiikalla on suuri merkitys lapsen omien vahvuuksien tunnistamisessa sekä oppimisen tukemisessa. Kerätyt tulokset korostivat sitä, että kaikista suurin merkitys positiivisella pedagogiikalla on henkilöstön ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutuksen tavoitteita kuvattiin positiivisen pedagogiikan termein lämpimäksi, sensitiiviseksi ja turvalliseksi. Tulokset osoittivat myös, että osassa varhaiskasvatussuunnitelmissa ei ollut selkeää kohdistusta tietylle taholle vaan ohjaavat lauseet oli kirjoitettu me-muotoon. Osassa varhaiskasvatussuunnitelmia oli taasen suora kohdistus varhaiskasvatuksen henkilöstölle tai varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajan yhteistyölle. Tulosten mukaan positiivinen pedagogiikka ohjaa varhaiskasvatuksen henkilöstön työtä ja auttaa pääsemään varhaiskasvatussuunnitelmien asettamiin tavoitteisiin. Tutkimusten tulokset herättivät pohtimaan siitä, että onko varhaiskasvatuksen henkilöstöllä riittävästi syvällistä tietämystä positiivisen pedagogiikan menetelmistä ja merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Pohdintaa herätti myös se, että vaatiiko positiivisen pedagogiikan toteuttaminen varhaiskasvatuksen henkilöstöltä oman arvomaailman muutosta, jotta henkilöstö voi vastata asiakirjojen asettamiin ohjaaviin lauseisiin positiivisen pedagogiikan menetelmin.
  • Rautaoja, Inka (2018)
    Purpose of this research was to clarify aspects which enhance social participation of twins with selective mutism. Selective mutism is an early childhood disorder, in which a child con-sistently becomes mute in certain social situation (as in school). Therefore, mutism is not from lack of physical capability or other language and communication disorder, but from so-cial anxiety. Muteness constrains child’s social life and participation in school where majority of activities are based on social interaction with others. Twins that have selective mutism have been found to enhance and sustain mutism of each other. This research was carried out as integrated literary survey. Five international and peer re-viewed articles from years 2003-2018 were selected for thorough research. Literature was selected from researches with different methodologies. In my research I focus on what kind of aspects enhance and diminish social participation of twins with selective mutism in these selected studies. Purpose is to study aspects that occur in both home and school environ-ments that could been seen to affect social participation felt by children with selective mut-ism. Previous studies about social participation of children with selective mutism are scarce. According to literature the most important factors concerning social participation of children were the attitudes of parents, teachers and classmates to mutism. Alternative and applied approaches towards communication, school tasks and evaluations were seen as factors in-creasing social participation. Diminishing factors were found to be forcing to speak, bullying and comparing twins to each other. In addition, feeling of worthlessness felt by twins was found to diminish their participation in school community.
  • Pulkkinen, Mirja (2016)
    Aims. The aim of this descriptive review was to examine the challenges parents of children who need augmentative and alternative communication have experienced in the rehabilitation process. Augmentative and alternative communication can support the communicative skills of individuals with moderate and severe disabilities. Even though the parents’ role in the rehabilitation process is very crucial and has been emphasized during the past decades, relatively few studies has examined this in the AAC rehabilitation which is why further research is much needed. Methods. A systematic search was conducted in four scientific databases. Six studies where parents’ experiences were researched via interviews and questionnaires were chosen to be examined in this study. Results and conclusions. Parents experienced various challenges in the AAC rehabilitation process. These challenges were experienced in different aspects of the process: from device selection to expanding the skills of the individual to different situations. Acknowledgement of the challenges is an important part of planning and enhancing effective rehabilitation.