Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lapsilähtöinen kuvataidekasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Hasu, Saara-Maria (2019)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa on tarkoitus selvittää verkkokyselyn avulla, millä tavoin var-haiskasvattajat suhtautuvat lapsilähtöisen kuvataidekasvatuksen käsitteeseen, ja onko vas-taajien koulutustaustalla yhteyttä asenteisiin lapsilähtöisen kuvataidekasvatuksen käsitettä kohtaan. Tarkentavina kysymyksinä jälkimmäiseen on lisätty, miten vastaukset jakautuvat kunkin koulutustaustan sisällä ja miten vastaukset jakautuvat eri koulutustaustojen välillä. Aiemman tutkimuksen perusteella koulutustaustalla on vaikutusta esimerkiksi kasvattajan ku-vataiteelliseen toteuttamiseen ja näkemykseen omasta osaamisesta. Myös lapsilähtöisyydes-tä on tehty paljon tutkimusta. Aikaisempaa tutkimusta asenteista lapsilähtöisen kuvataide-kasvatuksen käsitettä kohtaan ei löytynyt. Asenteet vaikuttavat tunnetusti ihmisten kokemuk-siin, tulkintaan ja käyttäytymiseen. Tutkija pyrkii selventämään myös tietämystään kuvataide-kasvatuksesta, käsitteiden välisistä eroista, sekä varhaiskasvatuksessa työskentelevien erilai-sista koulutustaustoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aihetta koskevista pro gradu -tutkielmista, väi-töskirjoista, aihealueen perusteoksista sekä tieteellisistä julkaisuista. Hakuja on tehty Helsin-gin yliopiston tietokannassa, sekä Google Scholar -hakukoneella. Kyselyn aineisto koostuu 39 varhaiskasvatuksen kentällä työskentelevän eri koulutustaustan omaavien henkilöiden vas-tauksista. Aineistoa käsiteltiin määrällisillä sekä laadullisilla menetelmillä koodausta, taulu-kointia ja fenomenografista analyysia hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset ovat heikosti yleistettävissä pääosin pienen otannan vuoksi. Tutkimuk-sen lopullinen johtopäätös on, että vastanneiden varhaiskasvattajien asenteet lapsilähtöisen kuvataidekasvatuksen käsitettä kohtaan ovat myönteisiä koulutustaustasta huolimatta. Näin ollen lapsilähtöisen kuvataidekasvatuksen käsite on siis pääasiallisesti ymmärretty ja sitä pi-detään tavoiteltavana tilana. Kuitenkin joitakin eroavaisuuksia koulutustaustojen kesken pys-tytään tunnistamaan. Esimerkiksi lastentarhanopettajakoulutuksen edustajilla oli vahvempi käsitys lapsilähtöisyydestä, kuin sosionomikoulutuksen saaneilla.