Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "luokkahuoneympäristö"

Sort by: Order: Results:

  • Holopainen, Annmari (2020)
    Tutkimuksessa selvitetään niitä tekijöitä, mitkä Kuudesluokkalaisten oppilaiden näkökulmasta vaikuttavat käsityökokemusten muodostumiseen käsityön oppiaineessa. Tavoitteena oli saada kuvailevaa tietoa käsityökokemuksia muodostavista tekijöistä. Aiemmissa tutkimuksissa on esitetty käsityön merkityssisältöjen vaikuttavan käsityön kokemuksellisuuteen. Käsityökokemuksien muodostumista lähestytään tarkastelemalla käsityön oppiaineen luonnetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kokemusta käsitteenä, sekä käsityön kokemuksellista luonnetta. Vaikuttavien tekijöiden havainnollistamisella pyrin muodostamaan tietoa, jonka avulla luoda mielekkäämpää käsityönopetusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea peruskoulun kuudesluokkalaista oppilasta. Oppilaat olivat samasta keskisuuresta koulusta ja kävivät samaa kuudetta luokkaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla, lähes avoimella, teemahaastattelumenetelmällä. Aineiston keruu jakautui ryhmähaastatteluun ja yksilöhaastatteluihin. Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Oppilaiden käsityökokemusten muodostumiseen vaikuttivat oppituntien sisällöllinen merkittävyys, käsityötuntien toteutuminen ja käsityötaitojen oivaltaminen. Opettajan positiivisuus ja valmiiden tuotteiden persoonallinen merkittävyys olivat keskiössä. Käsityökokemuksia muodostavat tekijät ovat yhteydessä käsityön merkityssisältöjen toteutumiseen. Tutkimuksessa ylös nousseita käsityökokemuksia muodostavia tekijöitä pystytään hyödyntämään ala-asteen käsityönopetuksessa suuntaa antavina.