Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "luovuuden kehittymisen tukeminen"

Sort by: Order: Results:

  • Rytilahti, Jemina (2019)
    Luovuuden merkitys ekonomiselle kasvulle ja monimutkaisten ongelmien ratkaisulle on tunnistettu yleisesti ja alettu kiinnittää enemmän huomiota globaalisti. Myös koulujen halutaan panostavan enemmän luovuuden edistämiseen. Suomen kouluissa luovuuden kehitystä tuetaan esimerkiksi monialaisissa projekteissa vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä. Tässä tutkimuksessa ensimmäinen tutkimuskysymys pyrki selvittämään opettajien käsityksiä luovuudesta, sillä opettajien odotuksilla on havaittu olevan vaikutusta oppilaiden suoriutumiseen. Toiseksi keskityttiin tutkimaan opettajien keinoja kehittää oppilaiden luovuutta. Suuntaukseltaan tutkimus edustaa fenomenografista monitapaustutkimusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulla. Opettajien opetettavat luokat olivat yhdistetty ensimmäinen ja toinen luokka, toinen luokka sekä kuudes luokka. Opettajat olivat työskennelleet kasvatustieteiden parissa reilusta viidestätoista vuodesta lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. Kaikki opettajat työskentelivät eteläsuomalaisissa kouluissa. Haastatteluaineistot analysoitiin ensin koodaamalla ja sitten teemoittelemalla tutkimuskysymysten ja luovuudesta esitettyjen teorioiden mukaan. Haastatteluista ilmeni opettajilla olevan ristiriitainen käsitys luovuudesta yleisesti: toisaalta luovuudesta pitäisi syntyä jotain yhteiskunnallisesti arvokasta, toisaalta oppilaiden omaan kehitystasoon suhteutettu luovuus oli myös merkityksellistä. Tämä ristiriita saattaa vaikuttaa opettajien näkemyksiin oppilaiden luovuuden potentiaalista. Osa opettajien havaitsemista oppilaiden luovuuden piirteistä on liitetty aiemmissa teorioissa luovaan ajatteluun. Opettajien havaitsemat luovuuden piirteet olivat kuitenkin suppeampia kuin aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa. Oppilaiden luovuuden tukemiseen opettajat käyttivät ohjeiden-, avun- ja palautteenantoa. Vaikka opetussuunnitelmassa ohjeita oppilaiden luovuuden edistämiseen ei juuri anneta, opettajat olivat itse kehittäneet hyvin samankaltaisia luovuutta tukevia menetelmiä. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa esimerkiksi, kun kehitetään monialaisten projektien luovuutta tukevia osa-alueita tai alakouluissa opettajat voivat käyttää tuloksia apuna oman toiminnan kehittämiseksi.