Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "mahdollistavat tekijät"

Sort by: Order: Results:

  • Kiljander, Jenny (2020)
    Tiedekasvatus on ajankohtainen aihe ja viimeisen vuosikymmenen aikana tiedekasvatus on-kin saanut paljon huomiota. Varhaiskasvatukseen tiedekasvatuksen sitoo oppimiskäsitys, jo-ka kehittää lasten ajattelun ja oppimisen taitoja. Tiedekasvatuksen voidaan katsoa olevan tutkivaa toimintaa. Aiemmat tutkimukset tiedekasvatuksesta heijastelevat opettajien negatii-visia asenteita luonnontieteitä ja tiedekasvatusta kohtaan, sekä mahdollisia aukkoja osaami-sessa tiedekasvatuksen toteuttamiseen liittyen. Aiemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että asenteet luonnontieteitä kohtaan muodostuvat jo varhain ja opettajat voivat omalla asen-teellaan vaikuttaa lasten asenteiden muodostumiseen. Edellä mainituista syistä johtuen tie-dekasvatuksen vakiinnuttaminen osaksi varhaiskasvatuksen arkea olisi tärkeää. Tämän tut-kimuksen tavoitteena on selvittää varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta niitä tekijöitä, jotka koetaan tiedekasvatusta estäviksi ja mahdollistaviksi tekijöiksi varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin valmiin aineiston pohjalta, joka on kerätty kyselylomakkeella varhais-kasvatushenkilöstölle suunnattujen tiedekasvatusta koskevien koulutuspäivien yhteydessä vuosien 2017 ja 2018 aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jo-hon valikoitui sattumanvaraisesti 120 varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän vastaajan vastaukset. Tiedekasvatusta estäviksi ja mahdollistaviksi tekijöiksi muodostuivat oppimisympäristöt, asenteet ja osaaminen, hieman eri näkökulmista. Estäväksi tekijäksi muodostui myös var-haiskasvatuksen resursseihin liittyviä tekijöitä. Tiedekasvatus koettiin vahvasti luontoon liitty-väksi ja luonnossa toteutettavaksi toiminnaksi. Luontoa ja metsää hyödynnettiinkin paljon tiedekasvatuksen toteuttamiseen ja luonnosta kerätiin myös materiaaleja, joita hyödynnettiin tiedekasvatuksessa. Osa vastaajista koki tiedekasvatusta kohtaan heikkoa kompetenssin tunnetta, joka esti tiedekasvatuksen toteuttamisen. Työyhteisön negatiiviset asenteet vaikut-tivat myös omaan asenteeseen tiedekasvatusta kohtaan ja vaikuttaisikin siltä, että positiivisia asenteita juurruttamalla koko työyhteisöön voitaisiin vaikuttaa positiivistesti tiedekasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa.