Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "närmiljö"

Sort by: Order: Results:

  • Holmberg, Fanny (2021)
    Mål. Forskningsuppgiften för avhandlingen är att skapa en bild av skillnaden mellan hur lärare i stadsskolor och landsbygdsskolor ser på möjligheten att använda skolans närmiljö i undervisningen samt att bidra till förståelsen av hur lärare förhåller sig till utomhuspedagogik som fenomen. Utomhuspedagogik kan ge möjlighet till mångsidigare och en mer varierande undervisning både arbetsmiljömässigt och arbetsmässigt. Metoder. Studien utfördes som en empirisk undersökning. Två lärare från en skola ute på landsbygden och två lärare från en stadsskola intervjuades. Jag använde mig av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna bandades in och transkriberades. Efter att intervjuerna var genomlästa kategoriserade jag informanternas svar så de passade ihop med forskningsfrågorna. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att både lärarna från landsbysskolan och stadssko-lan förhåller sig positivt till utomhuspedagogik och det är något som de gärna utnyttjar i undervisningen. Resultaten visade även att olika närmiljöer erbjuder olika möjligheter, men skolans geografiska läge har inte med utomhuspedagogikens kvalitet att göra. Utomhuspedagogik handlar mycket om att lära sig i varierade utemiljöer, där eleverna ges möjligheten att lära sig med alla sina sinnen och i interaktion med varandra.