Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "narratiivinen oppiminen"

Sort by: Order: Results:

  • Reima, Ilmari (2019)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman ensimmäisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli selvittää 12-15 –vuotiaiden nuorten kykyä arvioida internetistä saatavaa tietoa eri informaatiolukutaidon osa-alueissa. Toinen tutkimuskysymys pyrki vastaamaan siihen, miten narratiivisen oppimisteorian mukainen opetus peruskoulussa vaikuttaa oppilaiden narratiivisen identiteetin vahvuuteen? Teorian avulla pyrin yhdistämään kaksi tutkimuskysymystä, jotta tutkimuksen tavoite olisi yhtenäisempi. Ja myös taustoittamaan käsiteltävää ilmiöitä. Olen perustellut tutkielman tekoa opetussuunnitelmalla ja laajemmilla kansainvälisillä vaikutuksilla, joita sosiaalisen median, internetin, tiedon ja lukutaidon käsitteellinen muuttuminen ovat tehneet. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja siinä käytetty aineisto ja tutkimuskysymykset rajautuivat asteittain. Aineistona käytettiin sekä suomalaisia että ulkomaalaisia tutkimuksia, jotka olivat tutkimusmetodeiltaan määrällisiä ja laadullisia. Tulokset ja johtopäätökset. Informaatiolukutaitoon vaikutti positiivisesti lukemisharrastus. Internetin ja sosiaalisen median käyttökohteet vaikuttivat myös jonkin verran merkityksiin, mitä uutisille annettiin. Internetin käytössä ja lukemistottumuksissa oli huomattavissa ryhmiin jakautumista nuorten kesken. Kriittinen tiedonarvioimisen taito on voinut aineiston mukaan parantua viimevuosina. Kun puolestaan tiedonhakutaidot ovat käyttämäni aineiston mukaan heikoin osa-alue informaatiolukutaidossa tutkittavalla ikäryhmällä. Narratiivisen identiteetin vahvistamisessa tärkeää oli kuulumisen tunne kouluun, koska tällä oli näyttäisi olevan vaikutusta koulutyöhön sitoutumiseen. Lapsilla oli myös halu kertoa omista kokemuksistaan, mikä vahvisti heidän identiteettiään ja antoi ‘hiljaisille’ äänen. Moneen koulun paikkaan liittyi yhdessä olemisen ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia.