Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nautinto"

Sort by: Order: Results:

  • Kontoniemi, Samuel (2023)
    Tavoitteet Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä ovat oppimiseen liittyvät tunteet ja millaisia tunteita 6-8-vuotiaat alakoulun ensimmäisillä vuosiluokilla opiskelevat oppilaat kokevat matematiikan parissa opiskellessaan. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millä tavoin nautinnon -,ahdistuksen - ja tylsistymisen tunteet ovat yhteydessä matematiikassa suoriutumisen kanssa samalla ikäluokalla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä. Suurin osa aineistosta kerättiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tämän lisäksi aineistoon hyväksyttiin viisi julkaisua, jotka noudattivat vain osittain aineistolle annettuja kriteerejä. Aineisto kerättiin Helkasta, Eric-tietokannasta ja Google Scholarista. Laadullisen seulonnan jälkeen tutkimukseen päätyi 12 julkaisua. Tulokset ja johtopäätökset. 6-8-vuotiaat oppilaat kokevat matematiikan parissa sekä positiivisia että negatiivisa tunteita. Suurin osa oppilaista raportoi positiivisista tunteista. Nautinnon tunteella oli positiivinen yhteys matematiikassa suoriutumisen kanssa, ahdistuksella oli sekä positiivinen että negatiivinen yhteys matematiikassa suoriutumisen kanssa, mutta tylsistymisen ja matematiikassa suoriutumisen väliltä ei löydetty yhteyttä.
  • Suomilammi, Aleksi (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan tapaa, jolla seksuaalikasvatusta järjestetään suomalaisessa peruskoulussa sivuten samalla sen asemaa kansainvälisessä viitekehyksessä. Huomio kiinnitetään eritoten seksuaalikasvatuksen haasteisiin. Kirjallisuuteen viitaten pyritään löytämään keinoja, joilla parantaa seksuaalikasvatusta, sen sisältöjä ja tapaa, jolla sitä järjestetään. Seksuaalisuus ja sen eri ulottuvuudet kehittyvät aina syntymästä aikuisuuteen saakka. Seksuaalisuus miellettiin pitkään pelkkänä biologisena viettinä, mutta myöhemmät tutkimukset ovat osoittaneet sen olevan ilmiö, joka vaikuttaa kaikilla ihmisyyden osa-alueilla. Silti instituutiot, kuten kristillinen kirkko, ovat historiallisesti pyrkineet muokkaamaan seksuaalikasvatuksen sisältöjä niiden omien arvojen mukaisiksi. Myös päättäjien ja opetusalan ammattilaisten omat arvot ja näkemykset ehkäisevät seksuaalikasvatuksen kattavuutta ja edistävät kouluympäristön heteronormatiivisuutta ja perinteisiä sukupuolirooleja. Seksuaalikasvatuksen tulisi edistää lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kasvua ihmisinä. Jotta tämä toteutuisi mahdollisimman hyvin tulisi seksuaalikasvatuksen sisältöjä tarkastella lähemmin. Sukupuolitaudit ja ehkäisy ovat tärkeitä aiheita, mutta ne jäävät usein miltei ainoiksi opetuksen painopisteiksi. Nautinnon ja seksuaalisen moninaisuuden tapaiset aiheet ovat aivan yhtä tärkeitä, ja ne auttavat turvaamaan lasten ja nuorten terveen kehityksen. Jotta koulut kykenevät tarjoamaan kattavaa seksuaalikasvatusta, täytyy päättäjien ja opetusalan ammattilaisten tarkastella tapaa, jolla he itse käsittelevät seksiä ja seksuaalisuutta. Tämän lisäksi opetusalan ammattilaisille tulisi tarjota riittävää koulutusta, jotta heillä olisi valmiudet käsitellä seksiä ja seksuaalisuutta avoimesti ja kattavasti. Koulutus luo tuleville opettajille myös mahdollisuuden tarkastella omaa suhdettaan seksiin, seksuaalisuuteen ja sukupuoleen.