Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "neuropsykiatriska funktionsvariationer"

Sort by: Order: Results:

  • Sofia, Tallqvist (2024)
    Mål. Forskningens syfte är att undersöka vilka redskap skolor har att öka medvetenheten om mental hälsa bland elever. Avhandlingen fokuserar även på hur man kan utveckla skolans möjligheter att stödja elevers mentala hälsa. Studiens tema är aktuellt då ungas psykiska välmående försämras och skolan har fått en större roll att stödja elevers mentala hälsa. Avhandlingens bakgrund baserar sig på centrala begrepp som mental hälsa och neuropsykiatriska störningar, hur ungas mentala välmående är idag, styrdokument om elevvård och elevhälsa samt samarbete bland skolpersonalen. Metoder. Den forskningsmetod som används i avhandlingen är en beskrivande litteraturstudie och har som fokus ett integrerat perspektiv. Som forskningsmaterial har använts sju stycken vetenskapliga artiklar som besvarar forskningsfrågorna. Dessa artiklar har hittats med hjälp av specifika sökord. Resultat och slutsatser. Avhandlingens resultat visade att det fanns en bristfällig bild bland skolpersonalen och eleverna om mental hälsa. Resultaten visade att både skolpersonalens och elevernas perception om mental hälsa är bristfällig och båda grupperna saknar kunskap inom ämnet. Resultaten påpekade även att det krävs en öppen dialog i skolan om ämnet för att öka medvetenheten. Avhandlingens slutsats är att det krävs mer fortbildning om ämnet till både skolelever och skolpersonal samt att det krävs ett aktivt arbete under en längre period för att förändra attityder om mental hälsa i skolor.