Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "non-formaalit vierailut"

Sort by: Order: Results:

  • Hirvonen, MIa (2020)
    Metsät ja luonto ovat osa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. Metsäretkien voidaankin todeta olevan olennainen osa varhaiskasvatuksen arkea. Suomessa jokaiselle lapselle tulisi taata laadukas varhaiskasvatus ja laadukas varhaiskasvatus vaatii nimenomaan pedagogista suunnittelua. Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa varhais-kasvatuksen opettaja. Tästä syystä onkin mielekästä tutkia millä tavalla juuri varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat toimintaa metsäretkien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen on tarkoitus tarkastella millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelevat metsäretkiä. Haastattelun tuloksia peilataan aiempaan tutkimustulokseen non-formaalien retkien suunnitteluprosessista. Tutkimuskohteeksi valikoitui Pääkaupunkiseudulla työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teema-haastattelulla, jossa haastateltiin viittä varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytetään teoriapohjaista sisällönanalyysia. Aiemmassa tutkimuksessa nousi non-formaalien vierailuiden pohjalta kolme osa-aluetta, jotka ennen retkeä toteutettavasta toiminnasta, retken aikana tapahtuvaan toimintaan ja viimeisenä retken jälkeen tapahtuvaan toimintaan. Tutkimuksessa nousi esiin, että ennen retkeä suunniteltuun toimintaa sisältyy opettajien valmistautuminen, opettajien valmistelemattomuus sekä lasten valmisteleminen. Tutkimuksessa nousi esiin, että metsäretkien suunnittelu on hyvin vahvasti sidoksissa ryhmän muuhun toimintaan sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (2018) sekä Esiopetuksen opetus-suunnitelman perusteisiin (2014). Retken aikana tapahtuvan toiminnan suunnittelussa nousivat esiin suunnitellun toiminnan pitäminen, suunnitelmien joustavuus sekä lasten vapaan leikin merkitys. Etenkin suunnitellun toiminnan pitäminen ja suunnitelmien joustavuus korostuivat vahvasti. Retkien jälkeen suunnitellusta toiminnasta nousi esiin metsäretken käsittelystä lasten kanssa sekä metsäretken jatkotyöskentelystä.