Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nonverbaali"

Sort by: Order: Results:

  • Rissanen, Nicole (2022)
    Pienten lasten vuorovaikutusta kohtaan on viime vuosina kiinnitetty enemmän huomiota. Var- haiskasvatuksen laatu arjessa (2019) nousee esille, kuinka varhaiskasvatuksen henkilökunta tarvitsee tukea rakentaakseen vuorovaikutuksellisesti rikas oppimisympäristö alle 3-vuotiaille lapsille ja kuinka vuorovaikutus käsitteenä jää hyvin kapeaksi. Tämän lisäksi varhaiskasva- tuksen henkilökunta ei välttämättä tartu 1–3-vuotiaiden lasten vuorovaikutusaloitteisiin siirty- mätilanteiden yhteydessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada lisätietoa millaisia verbaalisia ja nonverbaalisia vuorovaikutusaloitteita varhaiskasvatuksen opettajat havaitsevat 1–3-vuotiaiden lasten teke- vän heitä kohtaan pukeutumisen yhteydessä olevissa siirtymätilanteissa. Tämän lisäksi tutki- muksen tarkoituksena on saada lisätietoa millaisia vuorovaikutusaloitteita tukevia toimintata- poja varhaiskasvatuksen opettajat nostavat omissa pohdinnoissaan esille. Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 laadullisena tutkimuksena. Tutkimusuunnitelmana tässä tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimussuuntausta. Tutkimusmenetelmänä tutki- muksessa käytettiin kyselylomaketta, joka toteutettiin e-lomakkeen muodossa. Kyselylomak- keeseen vastasi kymmenen (10) varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysinä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat kuinka varhaiskasvatuksen opettajat havaitsevat verbaalisen vuo- rovaikutusaloitteen muotona puheen ja nonverbaalisena vuorovaikutusaloitteena varhaiskas- vatuksen opettajat havaitsivat läheisyyden hakemiseen sekä erilaisiin ilmeisiin ja deiktisiin eleisiin. Vuorovaikutusaloitteita tukevia toimintatapoja oli varhaiskasvatuksen opettajan sen- sitiivisyys ja havainnointi taidot.