Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nonverbaalinen viestintä"

Sort by: Order: Results:

  • Kauppinen, Pietari (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille, millä tavoin tutkimukseen osallistuneet käsityön opettajat käsittävät kehollisuutta opetuksen kontekstissa, sekä miten sanaton vies- tintä kehon avulla tulee esille taidon ja tiedon välittämisessä. Ennakko-oletuksena on, että nonverbaalisen viestinnän aktiivinen hyödyntäminen on osana käsityönopetusta. Aiemmat tutkimukset ovat tunnistaneet käsityön kehollisena toimintana. Tässä tutkimuksessa on tar- koituksena tuoda esille, millä tavoin tätä hyödynnetään tiedon ja taidon välityksessä. Menetelmät. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologinen tausta oli fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, johon vastasi kolme peruskoulun käsityönopettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaoh- jaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa esille nousi, kuinka opettajat hyödyntävät keholli- sia ohjeita ja esimerkkejä. Nämä olivat merkityksellisiä osia vuorovaikutuksessa, joka lisäsi heidän viestinsä ymmärrettävyyttä. Teoriataustaa tukevat elementit olivat selkeästi opettajien nonverbaalinen viestiminen opetuksen tukena, johon liittyi fyysinen kontakti, demonstraatiot sekä aistien kautta tapahtuva havainnointi.
  • Sandberg, Susanne (2018)
    Nonverbal communication is an essential part of social skills. Earlier studies show that nonverbal communication can be more effective than verbal communication. Nonverbal messages are more interpreting than verbal messages and are easily understandable for children. The purpose of this study was to clarify how nonverbal communication is seen in day care. In addition, how nonverbal communication can affect the interaction between the adult and the child. The study was a qualitative case study which was made in cooperation with a day-care center in Helsinki. The material was collected by interviewing the kindergarten teacher and by observing eight 4-year-old children. The observation lasted for two hours. The observation material was collected using participant observation where the researcher was physically present, but watched the activity by the side. The interview was guided by a semi-structured approach, in which the interviewee answered to the pre-defined questions. Some of the responses were supplementary questions, for a deeper understanding of the matter. The processing phase of the material started by looking similarities through the themes that were shown in the interview and observations. The study material was analyzed by theming and contenting the analysis part. The study showed that especially positive nonverbal communication has a direct link of creating a close and safe interaction between people. Educational professionals were seen as meaningful examples for children, supporting the development of early communication skills. By observing the group of children, it turned out that nonverbal communication was mostly seen in controlling situations such as pointing something as a gesture instead of using words. Based on the study, it can be said that the versatility of the voice and gestures can be used to create an accepting daycare atmosphere.