Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nuoret"

Sort by: Order: Results:

  • Weckström, Linda (2017)
    Goals. The goal of this bachelor’s thesis is to investigate and describe 9th graders’ eating habits. Previous studies have shown that teenagers eat irregularly and skip important meals. In addition, studies show that especially boys eat less fruits and vegetables than is recommended. On the other hand, girls seem to skip more meals during the day but also consume more delicacies than boys. Based on previous studies, my hypothesis is that teenagers’ eating habits do not follow current recommendations. Many previous studies have been focusing on teenagers’ school time eating and families’ food practices but in my opinion teenagers’ eating overall needs more attention. This thesis concentrates on teenagers’ overall eating on work days: before, during and after the school day. Also, the goal is to define which factors influence teenagers eating habits. Methods. The focus group of this thesis were students on 9th grade and the data was collected using food diaries. The food diaries were collected in two different cities, in two separate schools. Altogether 20 students took part in the study, from which 9 were from Helsinki and 11 from Vantaa. The gathered data was analysed thematically and by using tabulation. Results and conclusion. Meal rhythm was quite irregular among teenagers. From all meals students skipped school lunch most frequently. Also, breakfast was skipped often but dinner instead was eaten quite regularly. Majority of students consumed fruits and vegetables daily. Eating delicacies was not as common as eating fruits and vegetables but every third ate del-icacies on a daily basis. Gender was significant factor influencing on teenagers eating habits: on average girls ate all meals scantier than boys. In addition, weekday also had a slight im-pact on students’ eating, students ate more regularly in the beginning of the week. Location of the schools also somewhat affected on students eating, for students from Helsinki ate most of their daily meals more regularly compared to students from Vantaa, but on the other hand also delicacy consumption was more frequent in Helsinki.
  • Korhonen, Mirka (2022)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena on selvittää arjen hallinnan ja taitojen roolia nuorten syrjäytymisessä ja sen ehkäisyssä sekä tarkastella arjen hallinnan ja taitojen oppimista ja kehittymistä syrjäytymisen vastaisessa työssä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet nuorten syrjäytymisen olevan pysyvä ongelma, jonka ratkaisuun tulisi kehittää uusia toimintatapoja nykyisten palveluiden ollessa riittämättömiä. Koronapandemian seurauksena on noussut esiin kysymys nuorten arjen hallinnan, rakentumisen ja taitojen roolista arjen hyvinvoinnin tukena pandemian laskiessa nuorten koettua hyvinvointia ja lisätessä syrjäytymistä. Tässä tutkielmassa nuorten syrjäytymistä ja sen ehkäisyä lähestytään arjen hallinnan ja taitojen sekä rytmien näkökulmasta. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin narratiivisena yleiskatsauksena. Narratiivisessa yleiskatsauksessa pyritään perehtymään tutkittavaan ilmiöön monipuolisen kirjallisen aineiston avulla ja luomaan tästä kokonaiskuva. Aineiston haussa käytettiin Google- ja Google Scholar - hakukoneita, joiden avulla löydettiin seitsemän julkaisua varsinaiseen kirjallisuuskatsaukseen. Tästä aineistosta viisi julkaisua oli hankeraportteja ja kaksi julkaisua tieteellisiä artikkeleja. Aineiston analyysin viitekehyksenä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoittaa, että arjen hallinnan ja taitojen tukeminen koettiin tärkeäksi osaksi syrjäytymisen ehkäisyä. Arkeen kohdistuvien tukikeinojen avulla voitiin parantaa nuorten hyvinvointia ja tukea heidän siirtymäänsä takaisin koulutuksen ja työelämän pariin. Koska syrjäytymisvaarassa olevilla nuorilla oli todettu olevan vakavia puutteita elämänhallinnassa, tuli nämä ratkaista, jotta syrjäytymiskierteeseen pystyttiin vaikuttamaan. Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten arjen rakentumista, hallintaa ja taitoja sekä näiden roolia syrjäytymisessä ja sen ehkäisyssä tulisikin tutkia tarkemmin. Näin voitaisiin mahdollistaa arjen hallinnan ja taitojen oppimista ja kehittymistä tukevien pysyvien toimintamallien kehittyminen nuorten syrjäytymistä ehkäisevien palveluiden joukkoon.
  • Pajunen, Sara (2016)
    Physical activity has a positive impact not only on physical and mental health but also on cognitive functions. It seems that physical activity improves performance in a variety of cognitive tests and slows down the natural cognitive decline associated with aging. During adolescence the plasticity of the brain is greater and parts of the brain that are essential for cognitive functions develop significantly. At the same time there is some evidence that globally increasing physical inactivity and obesity might influence negatively on health of the brain and further on cognitive functions. From this point of view physical activity may have an underestimated role supporting cognitive development in youth. Physical activity has a positive effect on performance in a variety of cognitive tests in adolescence. Physically active adolescents outperform physically inactive controls in verbal and numerical abilities, different reasoning ability tests and especially in tests that measure executive functions and attention. Physical exercise has a positive effect also on emotional well-being, behaviour and academic achievement. Based on the articles of this thesis regular organized physical exercise that is vigorous and includes a cognitive component has the strongest impact on cognitive performance. In some studies the association between physical activity and cognitive and academic performance was stronger in girls than boys. This finding could be explained by the fact that physical exercise decreases symptoms of anxiety and depression and that girls have more of these symptoms than boys. The underlying mechanisms of the association include learning and developmental mechanisms and physiological mechanisms that include functional and structural features of the brain. Physical exercise increases cerebral blood flow and oxygen intake in the brain and upregulates multiple neurotrophic factors that are essential for new neurons. Regular physical exercise possibly leads to more efficient neuronal networks and permanent cortical changes in adolescent’s brain. Scarce literature and various study designs might explain some of the inconsistency in the results. In the future more research is needed about what kind of physical exercise by type, intensity and duration is the most effective on cognitive development in adolescence. Increasing amount of literature supports the idea that physical activity is a lifestyle factor that has a holistic impact on health and well-being throughout the lifespan.
  • Mikkola, Lotta (2018)
    Making crafts is often connected to improved wellbeing and previous studies in this field have shown that crafts support the makers’ wellbeing. Mental health issues are very common among youth and they can lead to social exclusion which has lately been on display a lot in the public forum. The intention of this study was to examine the therapeutic effects of crafts and their possible connections to youth’s mental health and its progress. The study mission is to find out the therapeutic factors in the crafting process and their effects on youth’s mental health. This study is a descriptive literature study. I collected versatile material consisting of different academic and reliable publications. To collect the material I availed the database of Helka and the Google Scholar search engine. As keywords I used the ones mentioned below and their combinations. I chose 21 academic publications, availing most of them concisely. This study showed that the craft process has several factors that can improve youth’s mental health. These factors have versatile effects which can be connected to the challenges in the day-to-day life of the youth. The most notable effects are related to individuals – the development of self-esteem, self-image and self-confidence and also many life skills, such as emotional, interaction and coping skills. Based on this literature study, crafts can play a part in improving mental wellbeing and lower the risk of developing a mental health disorder.
  • Sirén, Varpu (2022)
    Aiemmat tutkimukset osoittavat, että yhteiskunnassamme taloustaitojen tärkeys on korostunut muun muassa nuorten maksuhäiriöiden ja velkaantumisen johdosta. Nuorten taloustaitojen edistäminen ja talouskasvatus ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä tekijöitä nykypäivän muuttuvissa taloudellisissa tilanteissa. Peruskouluissa kehitetään kodin lisäksi merkittävästi nuorten talousosaamista. Lisäksi peruskoulut toimivat tasa-arvoa edistävässä roolissa opettaessa kaikille nuorille taloustaitoja. Kotitalousopetuksen talouskasvatuksella pyritään edistämään nuorten talouteen liittyvää tietotaitoa sekä heidän kykyään soveltaa oppejaan omaan elämäänsä. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää kotitalousopettajien (n=5) näkemyksiä ylä-kouluikäisten nuorten taloustaidoista sekä tuoda esiin käytännön keinoja kotitalousopettajien talousopetukseen. Tutkimuskysymykset ovat 1. Millaisia ovat kotitalousopettajien näkemykset yläkouluikäisten nuorten taloustaidoista? 2. Millaisia opetuskäytänteitä kotitalousopettajilla on yläkouluikäisten taloustaitojen opettamiseen? Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka avulla lähdettiin etsimään tutkimuskysymyksiin vastauksia. Aineisto koostui kotitalousopettajien (n=5) teemahaastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina maalis-huhtikuun 2022 aikana Microsoft Teams -videokonferenssi alustalla. Litteroidut haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluista saatiin tutkimuskysymyksiin vastauksia. Kotitalousopettajat näkivät yläkouluikäisten taloustaidot hyvin vaihtelevina. Osa oppilaista oli hyvin tietoisia omasta rahankäytöstään ja heitä kiinnostivat talouteen liittyvät asiat. Vastaavasti osalla oppilaista taloustaidot olivat hyvin heikkoja ja heillä ei ollut juuri mitään käsitystä talouteen liittyvistä asioista. Opettajat toivat talousopetuksen hyvinä käytänteinä esiin muun muassa toiminnallisuuden, pelit, ryhmätyöt ja projektit. Lisäksi opettajat nostivat esiin tarpeen lisätä 9.-luokalle pakollista kotitalousopetusta nuorten taloustaitojen edistämiseksi. Tulokset olivat hyvin samankaltaisia verrattuna aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Nuoret ovat hyvin heterogeeninen ryhmä. Peruskoulujen talouskasvatuksella edistetään kodin ohella merkittävästi nuorten taloustaitoja. Jatkossa olisi tarve tutkia laajemmin nuorten taloustaitoja, kuten esimerkiksi vanhempien antaman talouskasvatuksen vaikutuksia nuorten käyttäytymiseen, asenteisiin ja malleihin.
  • Wikström, Heikki (2018)
    Finnish children spend lots of time in social media. At the same time schools are modernizing their tuition by acquiring and using different technological devices and using different media applications. There are studies about how social media can be made use of in schools, but the way school is manifested in social media by children has not been studied a lot. Therefore the aim of this study is to find out how the children themselves use social media and how school is manifested in social media by children of different age. The method for this study was descriptive literature review. Different databases concerning mainly behavioral and educational sciences were used to conduct the study. The research material was Finnish and foreign literature, studies and other publications. Different databases concerning. In addition to theoretical literature different studies about Finnish children and their habits of using internet and social media were used. Because the topic has been discussed a lot in Finnish media during the last few years, some news regarding social media, school and children were also used. The results of this study showed that social media plays a big part in the lives of children and adolescents of different ages. They use social media mainly for keeping touch with their friends, family and relatives, but also publish photos, videos and different texts. The school is manifested in this material in different ways. It’s discussed in private conversations but also some school-related vlogs are published.
  • Hautamäki, Nea (2022)
    Tiivistelmä: Tavoitteet. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet sen, että lähiympäristö vaikuttaa nuorten terveyttä edistävien ruokatottumusten muovautumiseen ja ne tulevat esille jo varhaisessa vaiheessa elämää. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymys on: miten kouluympäristö tukee tai haastaa nuoren terveellisiä ruokatottumuksia. Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle määrittelemällä nuorten ravitsemuksen nykytila ja mitkä tekijät ovat yhteydessä nuorten ruokatottumuksiin, sillä tarpeellista on selvittää, millainen nuorten ravitsemus on ja miten se eroaa muista ikäluokista. Tutkimuksessa tarkastellaan terveellisten ruokatottumusten tukemista kouluympäristön näkökulmasta erityisesti kouluruokailun ja ruokakasvatuksen osalta. Nuorilla voi kouluympäristössä olla erilaisia haasteita terveellisten ruokatottumusten muodostumisessa, mutta kouluympäristö voi myös tukea nuorten ruokatottumuksia. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui nuorten ravitsemuksen ja ruokatottumusten tutkimuksista, ravitsemussuosituksista sekä muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen aineiston haussa käytettiin monipuolisia avainsanoja, joiden avulla etsittiin nuorten ravitsemukseen, nuorten ruokatottumuksiin ja kouluympäristöön liittyviä teoksia. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui internet aineistoista. Aineisto haettiin pääosin suomalaisia hakusanoja käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Ruokatottumusten muovautumisessa koulu on avainasemassa. Koulu kohtaa päivittäin melkein jokaisen suomalaisen nuoren, jolloin terveellisiä ruokatottumuksia tukevien toimien kohdistaminen mahdollisimman monelle nuorelle on mahdollista. Nuoret tarvitsevat yksilökohtaista ja ikätason huomioivaa tukea. Kouluympäristössä erityisesti kouluhenkilökunnan tuki, ruokakasvatus ja koulun tiloissa annetut mahdollisuudet terveellisen ruoan saatavuuteen kouluruokailussa sekä välipala-automaateissa tukevat terveellisiä ruokatottumuksia. Haasteita ruokatottumusten tukemiseen kouluympäristössä voi aiheuttaa koulun resurssit, sosiaalinen paine, yhteistyön puute avaintoimijoiden välillä sekä kouluympäristön houkutukset epäterveellisille ruokavalinnoille. Tarvitaan lisää tieto nuorten ruokatottumuksista ja ravitsemuksesta, koska kattavaa ja ajankohtaista tietoa aiheesta ei juurikaan ole saatavilla.
  • Myntti, Mikko (2019)
    The purpose of this thesis in home economics is to present how young people makes a home out of their first dwelling. The thesis examines things done and felt after moving to ones first housing, which is in their own control, and how these things affect in shaping the feel of home. The hypothesis was that the home was made with the help of objects, for example furniture, but also by getting used to the dwelling and its properties or by modifying them. It was also assessed that when moving to the first dwelling, the process would be a bit different than when moving an already established households. The focus of this thesis is on the new residents’ actions and feelings. Former studies close to this subject show that the making of home can be done by a variety of ways, which might result in a feeling of home. A theme interview was conducted for five young adults, who had moved to live on their own at the ages between 16 and 22. They had lived in their dwellings from one to four years. One of the subjects had moved and still lived with their spouse, the others lived alone. Subjects were found by sending an invitation to a mailing list of university students and to a Facebook group of organization providing housing for young people. After transcribing the interviews, the 16-page material was examined for the theme relating expressions which were divided into sub-groups. The main theme is making of home, and sub groups are safety, property, social matters, and actions, senses & premises. The youth who had moved to their first dwellings had turned them into homes with objects, gathered free of charge from childhood home, friends and close relatives or bought as used or new. Social relationships and living everyday life at home also benefitted forming the feeling of home. The traces of former residents, unfamiliar sounds and the lack of objects due to the dwellers economic situation slowed down settling a home. The lack of felt security prevented the feeling of home, which could also be lost at the end of a relationship. Even after forming a feeling of home, home and its object world was adapting in a constant move.
  • Salmela, Riikka (2022)
    The aim of this study was to examine what kind of harmful perceptions young people have on sexual consent. The other aim was to find recent scientific research on how sexual consent could best be discussed in school-based sex education and why. Sexual consent is an integral part of healthy and enjoyable sexual encounters which the lack thereof is a violation of one’s self-determination and physical integrity. Previous studies have shown that the legal and binary notions of sexual consent are unsuccessful in describing any and all experiences of unwanted and non-consensual sexual encounters. Subtle and deeply ingrained social norms affect how we behave in sexually charged situations. This study was conducted as a descriptive literature review. The data consisted of ten peer-reviewed articles that discuss sexual consent, school-based learning and young people. The studies were published in 2020 and 2021 and they took place in the United Kingdom, the United States, Canada, Sweden, Denmark and New Zealand. According to this study young people have a varying understanding of sexual consent. Where some young people indicated a nuanced and multifaceted understanding of sexual consent, others expressed problematic and even dangerous views regarding the topic. Heteronormative gender roles were heavily related to young people’s notions of sexual consent. Men were seen as active and having initiative whereas women were seen as the passive party. However, the responsibility to set boundaries and express refusal was almost entirely on women. Insufficient understanding of sexual consent, gender roles and relying on body language to assume sexual consent may lead to situations where young people unintentionally wind up having unwanted sex. By discussing sexual consent in school-based education it is possible to influence young people’s understanding of sexual consent, to contest social norms related to sexual consent and to prevent such sexual violence that is caused by the lack of understanding of the phenomenon. Addressing sexual consent in education should focus on identifying one’s personal boundaries, communicating consent and non-consent, fostering deep understanding of sexual consent and pursuing enjoyable sexual experiences. Advisable methods in this study were inclusive exercises where young people could share their thoughts and in return learn information directly related to their personal experiences.
  • Besic, Sameer (2019)
    This thesis reviews contemporary studies on the influence of physical activity on human cognitive functioning in childhood and in adolescents. Physical activity is noted to be positively related to cognitive functions. It is therefore worrying that the physical activity of children and adolescents has been significantly reduced, which has also contributed to an increase in obesity and the deterioration of general physical well-being. The relations between physical activity and cognitive functions have been subject of interest in a lot of a research and branches of science over the past few years. In the past few years there has been lot of research on this subject. However, the number of studies in this field concentrated on children has been substantially fewer, especially in children. The key results of this research showed that physical activity has positive relations with cognitive functions and their development. Positive connections appear through physiological mechanisms and structural changes in the brain. Physical activity has also been seen to influence positively on the mood and decrease in stress. However, studies show that the positive effects of physical activity also depend on the intensity of the activity and the type of exercise. Even tough physical activity is positively connected to the processes of different cognition, the exact mechanism behind them is not clear. In addition, existing studies have not revealed to what extent various physical activities differ in their effects, and whether such effects are specific or possibly beneficial for cognitive functioning in general. Related studies are needed to understand how diminishing physical activity is linked with the development of cognitive functions. In my opinion, further research should focus on how different forms of physical activity are in connection with cognitive functions and what possible differences are between them.
  • Virtanen, Oona (2021)
    Keskustelu median negatiivisista vaikutuksista erityisesti nuorten hyvinvointiin on viime vuosikymmenien aikaan ollut keskiössä erityisesti teknologian kehityksen ja digitalisaation myötä. Myös mediaa käsittelevä tutkimus on painottunut juuri median negatiiviseen puoleen. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ja koota yhteen median ja nuorten itsetunnon suhdetta käsittelevien tutkimusten tuloksia ja näin myös rakentaa aiheesta selkeämpää kuvaa. Median tulessa yhä merkittävämmäksi osaksi ihmisten elämää, myös koulutuksen on kehityttävä vastaamaan yhteiskunnan vaatimuksiin. Mediakasvatuksen toteutus ja tavoitteet ovat kasvattajien piirissä koettu epäselviksi ja mediakasvatuksen laadun ja tarjonnan vaihtelu on suurta. Tutkielmassani tarkastelen myös aikaisemmasta tutkimuksesta nousevia mediakasvatuksen keinoja tukea nuorten itsetuntoa. Tutkimus toteutettiin käyttäen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on koota aikaisempien tutkimusten tuloksia, jotka puolestaan toimivat uusien tutkimusten pohjana. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toimii tiivistelmänä tiettyyn aihepiiriin keskittyvien tutkimusten keskeisestä sisällöstä tarkoituksenaan kartoittaa aiheesta käytävää keskustelua ja nostaa esiin sen kannalta tärkeitä tutkimuksia. Systemaattinen kirjallisuskatsaus eroaa muista kirjallisuuskatsauksen tyypeistä erityisesti aineistoon kohdistuvan tarkan seulonnan vuoksi. Näin ollen myös tämän tutkielman aineistolle asetettiin tarkat kriteerit, joita sen tuli noudattaa. Aineisto on myös esitelty lyhyesti omassa taulukossaan. Tulokset osoittivat median vaikuttavan nuorten itsetuntoon niin positiivisesti kuin negatiivisestikin, negatiivisten vaikutusten ollessa kuitenkin hieman yleisempiä. Keskeiseksi vaikutusten luonteen kannalta nousivat median sisällöt sekä niiden edustamat käsitykset ja arvot. Myös mediakasvatuksen osoitettiin toimivan itsetuntoa tukevana tekijänä. Erityisesti oppilaslähtöisyyteen perustuvat työskentelytavat koettiin toimiviksi. Toisaalta mediakasvatuksen on kuitenkin myös mahdollista jäädä hyvin pinnalliseksi toiminnaksi ilman kriittitstä otetta.
  • Romppanen, Viljami (2019)
    The purpose of this study is to find out what seventh-grade boys think are essential skills in everyday management. The purpose is to find the essential skills that boys perceive and their perceptions of why they think those skills are relevant. The theoretical framework of this research is based on Liisa Haverinen’s (1996) everyday life management model and the Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. The research was carried out with qualitative research methods. The material of the thesis consisted of five (5) focused interviews that were conducted in the context of Home Economics lessons in Northern Ostrobothnia. The boys connected with the study were enrolled in compulsory comprehensive school education in seventh grade. The interviews were recorded, transcribed, and then analyzed utilizing theory-based content analysis. Liisa Haverinen’s (1996) everyday life management model and the Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 were used to interpret the research results. In the study, the everyday life management skills mentioned by the boys formed eight different thematic categories, which, according to Haverinen’s (1996) everyday life management model, were divided into two dimensions of poiesis and praxis. The main categories in the data were food and nutrition skills, social skills and cleaning and clothing care. The smaller categories were economy and consumer skills, handicrafts, hobbies, technology skills and information management skills. The boys always mentioned severals skills that they thought to be important in their everyday life.
  • Sanni, Myllylä (2020)
    Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli syventyä tapaustutkimuksen keinoin Gutsy Go -toimintamallin puitteissa ideoituihin projekteihin ja nuorten rooliin niissä. Aihe on ajankohtainen, sillä hankkeen taustalla on huoli nuorten syrjäytymisestä sekä nuorten osallisuuden ja aktiivisen kansalaisuuden vähentymisestä. Gutsy Go -toimintamalliin liittyvä aikaisempi tutkimus on vielä hyvin vähäistä, sillä metodi on suhteellisen tuore. Tutkielmassa tarkastelen Gutsy Go -toimintamallin projektiviikkojen aikana syntyneitä projektivideoita ja niiden aiheita vuoden ajalta. Lisäksi tarkastelen toimijuuden, rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ilmenemistä projektivideoissa. Tutkimuskysymykseni ovat 1) minkälaisiin aiheisiin nuoret tarttuvat Gutsy Go -projekteissa 2) miten nuoret edistävät rauhaa ja vaikuttavat yhteiskunnallisesti Gutsy Go -videoiden avulla sekä 3) miten toimijuus ilmenee Gutsy Go -videoilla? Toteutin tutkielman tapaustutkimuksena. Aineistoni muodostui Gutsy Go:n Youtube-kanavalla julkaistuista projektivideoista kuuden suomalaisen koulun Gutsy Go -viikoilta. Ajallinen rajaus oli syyskuusta 2018 syyskuuhun 2019 ja videoita aineistossa oli yhteensä 88 kappaletta. Analyysin toteutin laadullisena analyysinä. Analyysin pohjaksi muodostin projektivideoista kolmentoista teeman taulukon etsimällä yhtäläisyyksiä videoiden aiheista. Tämän jälkeen etsin videoista erilaisia rauhan edistämisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja sekä toimijuuden ilmenemisen muotoja. Tulosten mukaan nuoret halusivat vaikuttaa projekteillaan sekä vahvasti yhteiskunnallisiin aiheisiin että ihmisten välisiin suhteisiin. Rauhan edistämisen keinoja videoilla olivat myönteisen vuorovaikutuksen lisääminen, ennakkoluulojen rikkominen, luottamuksen rakentaminen ja yhteistyötaitojen sekä viestintä- ja reflektiotaitojen kehittäminen. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja olivat konkreettiset teot, tietoisuuden lisääminen, kannanottaminen, omien kokemuksien jakaminen, muiden mukaan haastaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Toimijuus ilmeni videoissa niin yksilön, ryhmän kuin yhteisön tasolla vastuunottona, aloitteellisuutena, muiden tukemisena, itsensä ylittämisenä, aktiivisten tekojen tekemisenä muiden hyväksi sekä synergiaetuna. Videoilla näkyi myös hiljaista toimijuutta. Projektit olivat yhteiskunnallisesti vaikuttavia niin projektien tapahtumishetkellä kuin myöhemmin laajemmin videotallenteen myötä sosiaalisen median kautta.
  • Sikkilä, Joni (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä, mitä tutkimusten perusteella tiedetään nuorten elämäntaitojen oppimisesta joukkueurheilussa. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä ovat yleisimpiä nuorten oppimia elämäntaitoja, millaisia prosesseja elämäntaitojen oppimiseen liittyy ja millaisia pedagogisia strategioita ja lähestymistapoja tutkimukset suosittavat valmentajille elämäntaitojen opettamiseksi. Tässä tutkimuksessa elämäntaidot määritellään psykososiaalisiksi kyvyiksi ja ne on luokiteltu kognitiivisiksi, sosiaalisiksi ja emotionaalisiksi taidoiksi. Nuoruuden myönteisen kehittymisen ja elämäntaitojen tutkimus urheilussa on haarautunut omaksi tutkimusalueekseen, koska urheilun on todettu olevan otollinen ympäristö myönteiselle kehittymiselle. Tutkimus tällä tieteenalalla on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana, mutta käytännön valmennustyössä ja valmentajakoulutuksissa elämäntaitojen kehittäminen on hyvin harvoin esillä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa analysoidaan viimeaikaista tutkimustietoa elämäntaidoista ja analyysin päälähteinä käytetään meta-analyysejä ja systemaattisia kirjallisuuskatsauksia. Näiden tutkimusten tuloksia täydennetään esimerkeillä yksittäisistä tutkimuksista. Tutkimustulosten yhteenvetona voidaan todeta, että joukkueurheilussa mahdollistuu monien erilaisten psykososiaalisten elämäntaitojen oppiminen. Tutkimuksissa raportoitiin useasti etenkin kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Emotionaalisten taitojen raportointia nousi esille harvemmin ja siihen syynä voi olla tutkimusten erilaiset luokittelutavat sekä elämäntaitoja opettavien ohjelmien fokus etenkin kognitiivisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimukset korostavat, että elämäntaitojen tarkoituksenmukainen (eksplisiittinen) opettaminen on tehokkaampi tapa edistää nuorten elämäntaitojen oppimista. Ilman tarkoituksenmukaista opettamista oppiminen on kuitenkin mahdollista (implisiittisesti), mikäli urheiluympäristö ja vuorovaikutussuhteet ovat turvallisia ja myönteisiä. Jatkotutkimuksissa tutkimusalueen teoreettista perustaa pitäisi yhä rakentaa vahvemmaksi ja huomiota pitäisi kiinnittää enemmän eri mikrosysteemien yhteistyöhön, koska nuorten kehitys tapahtuu samanaikaisesti monissa eri instituutioissa. Tutkimusmenetelminä suositellaan muun muassa interventioita, pitkittäistutkimuksia ja tapaustutkimuksia.
  • Lohenoja, Tinja-Tuulia (2018)
    The study was conducted to research the significance of a handicrafting hobby to young people. More specifically, the study looked at handicraft workshop Värkkäämö that operates under Helsinki City youth services. The subject has been researched a lot from the perspective of the attendees but only a little from the perspective of the instructor. There were three research questions: What kinds of meanings does the handicrafting hobby have? What visible effects does the free-of-charge nature of the service have? How is the communality of the activity experienced? The first question acts as the base for the study. The study was qualitative in nature and its material was gathered from a focused interview with one person. The interviewee was Värkkäämö handicraft workshop’s Director of Operations, and the research approach was a case study. The material from the interview was transcribed, themed and analysed using content analysis as the method. From the interview material it was concluded that multiple different meanings can be seen in young people’s handicrafting hobby. It was also clear that these meanings are interwoven with each other and are not always separable from each other. The interviewee felt that young people’s well-being was the most important of these meanings. In addition, according to the interviewee the free-of-charge nature of the service had visible effects. Everyone was free to join the activity, which for its part increased the activity of the young people. Communality was most apparent in the use of instruments and materials, as they were all shared in the activity. In addition, communality was also apparent in the events that were organised with different organisations.
  • Ikonen, Eeva-Kaarina (2020)
    Nuorten koulutuksen ulkopuolelle jääminen on yhteiskunnallinen haaste, joka voi toimia suuntaa-antavana polkuna kohti syrjäytymisen prosessia. Myös nuoren rikoskäyttäytymisen on nähty ennakoivan mahdollista myöhempää syrjäytymistä. Syrjäytyminen vaikuttaa kansantaloudellisesti koko yhteiskuntaan, mutta ennen kaikkea se on koko elämänkulkuun heijastuva prosessi yksilölle itselleen ja hänen lähipiirilleen. Tässä kandidaatintutkielmassa on tarkoituksena selvittää syitä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen taustalla. Lisäksi kirjallisuuskatsauksen muodossa toteutettavan työn tarkoituksena on selvittää tutkittavien artikkeleiden näkemyksiä niistä käytännön toimista, joita koulussa voidaan tehdä koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteyttä kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin, kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineisto koostuu viidestä (5) englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka ovat kaikki vertaisarvioituja sekä julkaistu aikavälillä 1993-2018. Artikkelit valikoitiin Ebscohost-tietokannan kautta, tiettyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä käyttäen. Kaikki tähän työhön valikoituneet artikkelit ovat pääosin määrällisin menetelmin Yhdysvalloissa toteutettuja tutkimusartikkeleita. Artikkelien sisältö on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkielmaan valikoituneet artikkelit vahvistivat aiempien tutkimusten näkemystä nuorten koulupudokkuuden ja rikoskäyttäytymisen yhteydestä. Artikkeleiden mukaan syyt koulupudokkuudelle tai rikollisen toiminnan piiriin ajautumiselle ovat hyvin moninaisia, kuten nuoret itsekin ovat. Tämä tilanteiden moninaisuus tulisikin huomioida koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä tarkasteltaessa. Artikkelien mukaan koulut voivat parhaiten ennaltaehkäistä koulupudokkuutta sekä rikoskäyttäytymistä vahvistamalla koulun positiivista ilmapiiriä, sitouttamalla oppilaita tehokkaammin koulunkäyntiin sekä kiinnittämällä huomiota oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen.
  • Salovuori, Emil (2018)
    Preventing younger generation’s social exclusion is one of the greatest challenges of our time. The consequences of social exclusion reflect on economy and as human suffer-ing. Even though the subject has been researched very recently and quite extensively, the phenomenon has not decreased after different kind of interventions in the light of statistics. Different interview-based researches and knowledge based on experience help finding the core of the issue around the young people’s agency. The seminar essay focuses on finding the factors that limit the agency of younger generation who are using or are on the edge of using the public services. The research method used in the seminar essay is a literature survey, which is a theoretical survey of the research literature related to the phenomenon. Younger generation’s agency is examined through three different aspects: (1) the social capital and trust, (2) participation and loneliness and (3) different forms of power. The frame of reference is the public service system which is often the link for the young person to be part of the society. Social capital and trust, which are each other’s preconditions, were essential factors limiting young people’s agency. The fundamental causes to the situation appeared to be the experi-ences of not participating and loneliness. The consequence of these experiences is not be-ing able to have social capital. Different social networks play a great role in building the young person’s agency. In addition, different forms of power seemed to restrict young people es-pecially when using the public service system. Categorising way of talking about young peo-ple and labelizing them highlighted young people not confronting each other and their thought-lessness. Confronting young people by their problems seems to be discouraging and making them more passive.
  • Kanerva, Tuuli (2018)
    Youngsters leave their childhood home and move to their own apartment in the age of 18–20 in Finland. This is quite early compared to the rest of European countries. Independency and getting a job or going to study are the major reasons for youngsters to move out. Immigration has been growing in Finland and the children of people from the first great immigration wave in the 90’s are now in the age when they start to think about independency and moving out. These young, second generation immigrants and their housing have not been studied much. In this study the purpose is to examine the thoughts of young people with immigrant background. Specially about housing and independent living and when and why these youngsters think is an adequate age to move out. The data for the study was collected with interviews which is typical for qualitative research. Five 20–24 years old people with an immigrant background were interviewed, two of them were men and three of them were women. The interviewees were found partly from the researchers circle of acquaintances and partly from a vocational school. Interviews were recorded and transcribed. A theory-based content analysis was used. The interviewees did not describe the ideal apartment in detail. Only a sauna was mentioned in more than half of the interviews. A grocery store within walking distance and a good public transportation are important to youngsters with an immigrant background. Youngsters with an immigrant background have almost the same reasons for moving out as Finnish youngsters. The major reasons are independency and a need for their own space. The interviewees thought that an adequate age to move out is around 18–20 years even some of them still lived with their parents.
  • Hermansson, Noora-Sofia (2019)
    Goals: Perfectionism is a multidimensional phenomenon and concept. It is a personality disposition characterized by, amongst other things, a pursuit for perfection, an excessive concern over mistakes and high standards for oneself. There is scientific evidence that perfectionism links to, for example, numerous different mental health issues. However, studies have also shown that perfectionism is not entirely a negative thing. There seem to be both genetic and factors related to growth environment behind perfectionism and it begins to develop in early childhood. At school students’ unhealthy perfectionism can appear as an extreme concern over mistakes and self-criticism. Perfectionistic people have been helped through, for instance, cognitive behavioural therapy and the results have been positive. The purpose of this study is to investigate what kind of interventions and forms of support have been targeted at perfectionism in children and adolescents and weather these interventions and forms of support would be suitable for schools. Methods: This study was executed through a systematic literature review. Five scientific and peer reviewed articles examining interventions or other forms of support targeting perfectionism in children and adolescents were analysed through the systematic literature review. Results and conclusions: Interventions targeting perfectionism in children and adolescents used, for example, a cognitive behavioural approach that acknowledged the multidimensional nature of perfectionism. The interventions addressed, amongst other things, mistakes and self-criticism and separated healthy perfectionism from unhealthy perfectionism. Additionally, the interventions utilized many kinds of methods in order to go through the addressed topics, for example presenting information about perfectionism, role plays and bibliotherapy. From the five examined interventions four were carried out in schools, so they would be suitable for schools as they are. The fifth intervention was based on individual play therapy implemented by a professional play therapist, so it could be challenging to execute this intervention as it is in schools.
  • Valkonen, Elina (2017)
    Goals. Family life is being challenged by many changes in society. Family dining interacts with other activities in an individual’s life and by studying it can we better understand the complex nature of everyday life. In this research family meals were observed through an adolescent lens. In this age a child’s relationship with his or her family is transforming. Since family meals can affect the well-being of adolescents in various ways, it seems relevant to examine their views on eating together. The aim of this study was to look for the diverse thoughts that family meals would evoke in 9th graders. The research task is to find the themes that strike out as most meaningful in a 9th graders’ thinking. Methods. The study was executed according to the qualitative research strategy while making use of phenomenological methodology. The data was acquired from 9th graders on an optional home economics lesson at a school in Uusimaa. The data was collected as mind maps and the event was observed. The data consists of ten (10) mind maps. It was analyzed and the comments in the mind maps were divided by their themes into three groups: (1) actions and habits, (2) regularity and quantity and (3) emotions, wishes and statements. Results and conclusions. The most recurring themes the adolescents brought up were spending time together, catching up with each other and experiencing positive emotions. In addition to these the youngsters expressed plenty of wishes and statements regarding eating together. In light of this thesis’ results, eating together in an adolescent’s everyday life would appear to be a positive operation of social and emotional significance. The results confirm earlier studies suggesting that family meals have positive effects on the well-being of young people.