Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "object"

Sort by: Order: Results:

  • Wilen, Nina (2024)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Ingång till forskningsuppgiften är två citat av Strandberg (2014), som forskat i kunskapsutveckling utifrån Vygotskijs sociokulturella teori, där basen för lärandet är barnens sociala aktiviteter: Det är i leken barnen övar och prövar sin fantasi och sin kunskap. Pedagogen kan berika barnens lek med fakta, skapandet av scenarion, stoff och rekvisita. Syftet med denna småskaliga kvalitativa litteraturstudie är att kartlägga förskoleverksamhet som avser att främja både barns fantasi och digitala kompetenser i aktiviteter där (lek)objekt ingår. Utifrån syftet utformades två forskningsfrågor. Den fösta forskningsfrågan undersökte ändamålsenligheten i att samtidigt främja barnens fantasi och digitala kompetenser i förskoleverksamheten. Den andra forskningsfrågan undersökte vilka fördelar lekobjekt kunde ha när de används i didaktiska syften i förskolan för verksamhet som avser att främja både fantasi och digitala kompetenser. Denna studie genomfördes som en integrerande litteraturöversikt. Forskningsunderlaget kartlades genom sökningar i referensgranskade forskningsartiklar mellan åren 2018 – 2023 i fyra olika databaser. Efter genomförandet av systematiska urvals- och uteslutningskriterier utgjordes forskningsmaterialet av fem forskningsartiklar. De hade utförts i Schweiz, Storbritannien och Australien. Resultaten i denna studie analyserades som en innehållsanalys. Ur ett didaktiskt perspektiv visade tidigare forskning på att förutsättningarna för främjandet av både fantasi och digitala kompetenser är i många avseenden liknande. Främjandet av det ena området kan främja det andra samt att främjandet av de båda områdena kan mångsidigt utveckla barnen både för stunden och har möjligheter att också göra det för framtiden. De tre forskningar, vars verksamheter utfördes i barngrupper, visade på att lekobjekten samlade gruppens barn och vuxna kring ett gemensamt innehåll, fokus. Barnen visade på kommunikation, samspel och aktörskap i verksamheterna. Barnen verkade både ge och få kamratstöd. Pedagogerna kunde stötta och berika verksamheterna, utan att avbryta barnens lek. Verksamheterna med abstrakta begrepp som fantasi och digitala kompetenser hade ofta gjorts glädjefyllda och motiverande. Barnen hade tid och rum att uttrycka sig på sina individuella sätt. Samtidigt verkade aktiviteterna minska på pedagogernas prestationskrav, utan att ta ner på kvaliteten, då de tillsammans med barnen gjorde lärandet till en lek och lek till lärande. Således indikerade verksamheterna i ovannämnda forskningar samspela med de målsättningar Utbildningsstyrelsen utstakat gällande förskoleundervisningens uppdrag och utvecklandet av verksamhetskulturen i de gällande grunderna för förskoleundervisningens läroplan.