Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ohjattu liikunta"

Sort by: Order: Results:

  • Heikkinen, Jasmiina (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kamppailulajien merkitystä 3–6-vuotialle lapsille valmentajien näkökulmasta sekä selvittää leikin roolia kamppailulajien opettamisessa. Aikaisempaa tutkimusta kamppailulajeista on tehty kouluikäisten ja aikuisten puolella esimerkiksi kamppailulajit tapana vähentää aggressiivisuutta, mutta ei kamppailulajien hyödyistä ja leikin osuudesta kamppailulajien oppimisessa mainitulle ikäluokalle. Tutkimus nähtiin tarpeellisena ja ajankohtaisena lasten ruutuajan ja liikkumattomuuden sekä kamppailulajien suosion ollessa suuressa kasvussa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu 3–6-vuotiaan lapsen kehityksen osa-alueista, leikistä, ohjatusta liikunnasta, kamppailulajeista sekä sosiokulttuurisesta teoriasta. Myös kamppailulajit termiä ja sen osuutta lasten harrastustoiminnassa avataan tarkemmin sekä kamppailulajeihin liittyvää kulttuuria. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, zoom-videopalvelun ja sähköpostin välityksellä, joidenka jälkeen haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimukseen osallistui kuusi kamppailulajien valmentajaa. Analyysimenetelmänä toimi abduktiivinen eli teoriajohtoinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valmentajat näkivät kamppailulajien merkityksen laajana 3–6-vuotiaalle lapselle. Kamppailulajien monipuolisuus lapsen kehityksen eri osa-alueiden tukemisena nähtiin erittäin tärkeänä. Myös leikki nähtiin tärkeänä osana lasten kamppailulajiharjoittelua, jonka avulla pystyttiin huomaamatta, hauskasti ja mielekkäästi harjoitella erilaisia kamppailulajeihin liittyä harjoituksia ja tekniikoita.
  • Thompson, Emmi (2017)
    Early childhood is a time that creates the foundation for an active lifestyle. Adults in pre-primary education should support the child’s holistic and physical growth. The adult should also support the child’s motoric development. Motoric growth is the foundation for a child’s physical growth and with the help of the motoric growth the child learns to look after her own physical performance. Pre-primary education has set aims for learning. Thus physical education in pre-primary education should be well planned and have clear aims for learning. The focus should be on the child and the child’s specific ways of learning. Physical education in pre-primary should be child friendly and motivating. The teacher has an important role in encouraging the child to an active way of life in a way that is specific to children. The purpose of this study is to examine the goals, plans and methods pre-primary teachers use during physical education classes. In this study I conduct the strategies the teachers use in physical education. The study is conducted using qualitative research methods. The material was gathered observing three pre-primary groups and their teachers twice during autumn 2016. The observations were done inside and outside during physical education classes. I analysed the material by transcription and separating it into groups by themes which demonstrated themes used in the research questions. I also used the teachers written plans to create a wider spectrum of physical education in preschool. The national core curriculum for Pre-primary education are used as background for the study. I also compared the observations and plans gathered with the curriculum. In this study I found out that exercise and physical education proved to be an integral part of pre-primary education. Pre-primary teachers put emphasis on child observation in doing physical education lesson plans. The teachers also integrated other learning aims of pre-primary education into the physical education classes. Pre- primary children were encouraged to also move around outside of physical education classes and this way promoted active lives. The teachers were encouraging and took the child in consideration as an individual. This study gives an encouraging view of the meaning and implementation of physical activity.