Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ohjattu tutkimalla oppiminen"

Sort by: Order: Results:

  • Puusaari, Johanna (2020)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vanhemman tarjoama oikea-aikainen ja lapsen osaamistasoon suhteutettu oppimisen tuki (engl. scaffolding) auttaa lasta muun muassa oppimaan uusia taitoja, motivoitumaan sekä toimimaan oppimistilanteessa sinnikkäämmin. Ei ole siis lapsen oppimisen kannalta yhdentekevää, kuinka lasta oppimisessa tuetaan. Oppimisen tuki voidaan jakaa kognitiiviseksi tueksi, emotionaaliseksi tueksi sekä autonomiaksi, joka käsittää niin sopivan vapauden antamisen kuin lapsen toiminnan liiallisen rajoittamisen. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisin tavoin vanhemmat tukevat lastensa oppimista tiedekerho-oppimisympäristössä. Lisäksi tutkitaan, millaisia eroja vanhempien oppimisen tuen tavoissa on. Tutkielma on tapaustutkimus, joka toteutettiin enimmäkseen laadullisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistona on kolmen Kide science -tiedekerhokerran videomateriaali, joka litteroitiin analyysia varten. Aineisto koostuu kymmenen lapsen ja vanhemman vuorovaikutustilanteista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin sekä laadullista aineistoa kvantifioimalla. Näin laadullinen aineisto saatiin selkeään, helposti hahmotettavaan muotoon. Vanhemmat tukivat lasten oppimista tiedekerhossa kognitiivisesti, emotionaalisesti sekä vapautta antamalla. Myös liiallista autonomian rajoittamista esiintyi. Vanhempien oppimisen tuen tavoissa oli eroja kaikissa edellä mainituissa oppimisen tuen luokissa. Huomionarvoista oli erityisesti vanhempien tarjoaman emotionaalisen tuen vähäinen määrä. Tulosten perusteella olisi perusteltua pohtia tiedekerhotoiminnan kehittämistä lasten oppimista entistä paremmin tukevaksi.