Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ohjattu ulkoliikunta"

Sort by: Order: Results:

  • Juutinen, Krista (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä motoristen perustaitojen suunnittelusta ohjattuun ulkoliikuntaan. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää mitä edistäviä ja estäviä tekijöitä varhaiskasvatuksen opettajat näkevät suunnitellessaan ohjattua ulkoliikuntaa. Opettajien suunnittelussa oli havaittavissa erilaisia rakenne- ja prosessitekijöitä, jotka vaikuttavat varhaiskasvatuksen laatuun. Tutkimuksessa näitä tekijöitä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun indikaattoreiden kautta. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja se toteutettiin kesällä 2023. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelutyyppinä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja analyysivaiheessa käytettiin teemoittelua. Teemoittelun avulla analysoitiin opettajien näkemyksiä motoristen perustaitojen suunnittelusta ohjattuun ulkoliikuntaan. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavilla opettajilla on erilaiset tavat suunnitella ohjattua ulkoliikuntaa, mutta he huomioivat suunnitellessaan laadun kannalta olennaisia tekijöitä. Opettajat kokivat pystyvänsä suunnittelemaan tavoitteellista ohjattua ulkoliikuntaa, jossa he huomioivat lasten motoristen perustaitojen harjoittelun. Suunnitellessaan he huomioivat lasten tarpeet, ikä- ja taitotason ja mielenkiinnon kohteet. Lasten ja huoltajien osallisuus näkyi suunnittelussa vähäisesti ja tähän varhaiskasvatuksen laatuun vaikuttavaan tekijään opettajien tulisikin panostaa. Opettajat näkivät samoja tekijöitä sekä edistävinä että estävinä. Edistäviksi tekijöiksi mainittiin mm. välineistö, ympäristö, käytettävissä olevat tilat sekä opettajan ja henkilökunnan oma innostuneisuus liikuntaa kohtaan. Estäviksi tekijöiksi mainittiin mm. ryhmien samanaikainen ulkoilu, henkilöstöresurssien, välineiden ja suunnitteluajan puute. Opettajat kokivat rakenteelliset tekijät reunaehtoina laadukkaan pedagogiikan toteuttamiselle liikuntakasvatuksessa. Rakenteellisia tekijöitä, kuten riittävää henkilöstöä ja välineistöä sekä liikkumiseen innostavaa oppimisympäristöä, ei tulisi kuitenkaan nähdä reunaehtoina laadukkaan pedagogiikan toteuttamiselle liikuntakasvatuksessa. Laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttaminen vaatii myös opettajilta joustavuutta ja innostuneisuutta kokeilla uusia toimintatapoja.