Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "online grocery store"

Sort by: Order: Results:

  • Ratilainen, Enni (2022)
    Tavoitteet. Ruokaostoksien hankkiminen on viikoittain toistuva välttämätön kotityö, joka vie arjessa aikaa ja rahaa. Ruoan verkkokaupat ovat tuoneet mahdollisuuden hankkia fyysisen päivittäistavarakaupan sijaan ruokaostokset verkkokaupasta. Kirjallisuuskatsauksen on tarkoitus syventää ymmärrystä kotitalouksien kulutuskäyttäytymisestä ruokaostoksilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät saavat kuluttajan ostamaan ruokaostokset verkkokaupasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan kuluttajien motiiveja asioida ruokaostokset verkkokaupassa. Motiiveja kartoittamalla pyritään ymmärtämään paremmin, mitkä tekijät ovat kuluttajille tärkeitä arjen ruokaostoksien hankinnassa ja mitä hyötyjä kuluttajat tavoittelevat. Menetelmät. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui 13 tutkimusta, joihin lukeutuu tutkimuksia yhteensä seitsemästä eri maasta. Tarkastellut tutkimukset ovat vuosilta 2016–2021. Tutkimuksen analyysiä tehtiin sisällön erittelyn ja teemoittelun kautta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että kuluttajia motivoi verkossa asioimiseen tavoite säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Kuluttajia motivoi verkkokaupan käyttöön myös laaja ja laadukas tuotevalikoima sekä satunnaiset tilannetekijät. Kuluttajat kokivat verkkokaupassa asioinnin tuovan myös muita hyötyjä. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että vaikka verkkokaupan käyttö on vielä kokonaisuudessaan vähäistä, samaan aikaan verkkokaupan olemassaolo on joillekin kuluttajille jopa välttämättömyys. Nämä tulokset ovat merkittäviä, sillä kuluttajat ovat kokeneet säästävänsä kotitalouden kallisarvoisia resursseja.