Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettajaan kohdistuva aggressio"

Sort by: Order: Results:

  • Kallio, Tea (2024)
    Koulun opettajien uutisoidaan kohtaavan aiempaa enemmän aggressiivista käytöstä oppilailtaan. Näkökulma opettajista uhreina on tutkimuksissa kuitenkin verrattain uusi. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, millaista aggressiota opettajaan kohdistuu työssään, ja miten se vaikuttaa opettajan työhyvinvointiin. Aggressio määritellään toiminnaksi, jonka tarkoituksena on satuttaa toista yksilöä tahallisesti ja tietoisesti (Bushman & Anderson, 2001, s. 274). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajaan kohdistuva oppilaiden aggressiivinen käytös lisää opettajan työuupumusta ja irtisanoutumisaikeita. Tavoitteen saavuttamiseksi muodostettiin kaksi tutkimuskysymystä. Tutkielman tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaista oppilaiden aiheuttamaa aggressiivista käytöstä koulun opettajaan kohdistuu työssään? 2. Millä tavoin oppilaiden opettajaan kohdistama aggressiivinen käytös vaikuttaa koulun opettajan työhyvinvointin? Tutkielma toteutettiin narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin aiempien tutkimusten tuloksia opettajien joutumisesta aggression uhreiksi sekä tämän vaikutuksia opettajien työhyvinvointiin. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta ilmiötä tarkasteltiin aiempaan teoriaan peilaten ja uusia näkökulmia avaten. Aineistona käytettiin kymmentä englanninkielistä vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, jotka on julkaistu vuosien 2020–2023 aikana. Asetetut tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston valintaa. Tutkimusten tuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin. Keskeisinä tuloksina ilmeni, että opettajiin kohdistui paljon verbaalista aggressiota, etenkin uhkauksia, oppilaiden taholta. Yläkouluikäisten opettajat olivat vaarassa kohdata useita aggression muotoja, ja tällä oli negatiivisia vaikutuksia opettajan työhyvinvoinnille. Aggression uhriksi joutuminen oli yhteydessä työuupumukseen ja irtisanoutumisaikeisiin. Oppilaiden aggressiiviseen käytökseen vaikuttaa heidän kehitystasonsa. Tutkimus aiheesta voi auttaa kouluyhteisöjä sekä viranomaisia tunnistamaan ongelman laajuuden sekä luomaan toimintamalleja väkivaltatilanteiden varalta.