Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettajajohtoinen opetus"

Sort by: Order: Results:

  • Hakalax, Linda (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisin opetusmenetelmin käsityönopetus peruskoulussa toteutetaan tutkimukseen osallistuneiden käsityön opettajien kohdalla ja määrittää tekijät, jotka ovat yhteydessä peruskoulun käsityön opettajan oppimistehtävien laatimisessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Korostuuko peruskoulun käsityönopetuksessa käytettävissä opetusmenetelmissä enemmän opettajajohtoisuus vai oppilaslähtöisyys tutkimukseen osallistuneiden kohdehenkilöiden kohdalla? 2. Mitkä tekijät ovat yhteydessä käsityön oppimistehtävien laatimisessa tutkimukseen osallistuneiden opettajien kohdalla? Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että käsityön teknisen työn työtapojen opetus toteutuu varsinkin peruskoulun yläluokilla oppilaslähtöisesti ja opetuksen suunnittelu on vahvasti oppimisympäristö keskeistä. On osoitettu, että oppimistehtävien suunnitteluun vaikuttavat vahvimmin oppilaslähtöisyys, asetetut tavoitteet sekä opettajan omat käsitykset opetuksesta ja käsityöstä. Tutkimuksissa on havaittu opetussuunnitelmassa korostetun ongelmanratkaisukeskeisen kokonaisen käsityön painottuvan enemmän perusopetuksen yläluokkien opetukseen ja alempien luokkien käsityön opetuksen painottavan tekniikkaharjoituksia ja perustaitojen sisäistämistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena tehtynä tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2020 aikana kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui neljän peruskoulun käsityön opettajan antamista vastauksista kyselylomakkeessa. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kerätystä aineistosta. Tutkimuksesta tehdyt päätelmät osoittivat, että peruskoulun käsityönopetus korosti oppilaslähtöistä työtapaa, mutta opettajohtoisuus ilmeni tarpeellisena varsinkin alemmilla luokilla perustaitojen opettamisessa ja havainnollistamisessa. Ongelmalähtöisen käsityön opetuksen suunnittelu painottui enemmän peruskoulun ylemmille luokille. Opetussuunnitelma ohjasi oppimistehtävien suunnittelua lähtökohtana, ja merkittäviksi tekijöiksi nostettiin myös oppilaat, eriyttäminen ja yleishyödyllisten taitojen opettaminen.