Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettajan rooli varhaiskasvatuksessa"

Sort by: Order: Results:

  • Serova, Tais (2021)
    Tavoitteet. Tämän kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on selvittää varhaiskasvatuksen oppimisympäristön merkitystä matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemisessa sekä opettajan roolia matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemisessa oppimisympäristön avulla. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa pyritään määrittelemään varhaisia matemaattisia taitoja ja ajattelua, oppimisympäristöä sekä opettajan merkitystä matemaattisten taitojen ja ajattelun opettamisessa käyttäen oppimisympäristöä. Aiemmat tutkimukset ovat korostaneet matemaattisten taitojen ja ajattelun merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä oppimisympäristön käyttöä pedagogisesta aspektista. Myös opettajan ammatillisuutta, tietoisuutta ja pedagogista osaamista on korostettu aiemmissa tutkimuksissa. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemista oppimisympäristön avulla, hyvän oppimisympäristön piirteitä, miten opettaja näkee matemaattisia taitoja ja ajattelua oppimisympäristössä sekä mitkä tekijät vaikuttivat opettajan oppimisympäristön suunnitteluun, kun pyritään tukemaan lasten matemaattisia taitoja ja ajattelua. Menetelmät. Tutkimus oli toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, johon oli valikoitunut 15 vertaisarvioitua artikkelia (kts. Liite 1). Artikkelit koostuivat matemaattisten taitojen ja ajattelun sisällöistä ja tukemisesta, varhaiskasvatuksen oppimisympäristön tutkimuksista sekä opettajien näkökulmista oppimisympäristöihin ja matemaattisiin taitoihin sekä ajatteluun. Tutkimus oli rajattu tarkastelemaan 3–5-vuotiaita lapsia. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa näkyi erilaisia keinoja miten matemaattisia taitoja ja ajattelua voitaisiin tukea oppimisympäristöä käyttäen. Tuloksissa tuli ilmi, että opettajan asenne ja kokemukset vaikuttavat siihen, miten paljon opettaja haluaa tuoda matemaattisia taitoja ja ajattelua esille. Tuloksista käy myös ilmi, että oppimisympäristön pedagoginen käyttö ei ollut kaikille opettajille tuttu asia.