Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettajan toiminta"

Sort by: Order: Results:

  • Holm, Alma (2016)
    Aims. The aim of this bachelor’s thesis is to find out how teacher notices pupils’ gender and how teacher’s gender awareness is shown in teacher’s action. Sex, gender and gender roles are all defined in this thesis. Kansanen’s (2000) theories about teacher’s pedagogical thinking and school’s environment have been used to define teacher’s action. The concepts of gender awareness and gender sensitivity are also defined in this thesis. Also the Finnish National Curriculum 2004 and 2014 and their relation to gender has been used as a theoretical framework in studying the gender awareness in teacher’s action. Methods. This bachelor’s thesis is a discretionary review which means that the researches for the review were selected on the ground that they would answer the research questions as well as possible. There were nine researches that were selected for this review, five of them are written in Finnish and four in English. This review mixed the features of systematic review and descriptive review so that the research material was summarized in table format but there were also descriptive analysis about the research problem. Results and conclusions. Teachers were mostly aware of their pupils’ gender. They felt that pupils’ gender affects how they are assessed and how teacher plans education. Teachers also felt that the awareness of pupils’ gender and gender roles are part of equality and they tried really hard to avoid emphasizing pupils’ gender roles.
  • Murtola, Kirsti (2024)
    Tavoitteet. Kasvun ajattelutapa on Carol Dweckin kehittämä teoria ihmisen kykyuskomuksista. Kasvun ajattelutapaa edustava ihminen uskoo kykyjensä olevan muuttuvia ominaisuuksia. Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata opettajan pedagogisia keinoja tukea oppilaan kasvun ajattelutapaa. Tämän kirjallisuuskatsauksen lähtökohtana on käytetty seuraavaa tutkimuskysymystä: Miten opettaja tukee oppilaan kasvun ajattelutapaa? Tutkielman tavoitteena on tuottaa käytännön pedagogiikkaan sovellettavia keinoja oppilaan kasvun ajattelutavan tukemiseksi. Menetelmät. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus on tutkimusmenetelmä, jota käyttämällä voidaan kuvata, jäsentää sekä ymmärtää tutkittavaa ilmiötä perustuen aiemmin tutkittuun tietoon. Tutkimusaineistosta laadittiin kuvaileva synteesi, jonka tavoitteena on vastata esitettyyn tutkimuskysymykseen kooten, yhdistäen ja analysoiden valittua aineistoa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa rakennettiin kuvaa opettajan toiminnasta oppilaan kasvun ajattelutavan tukijana kokoamalla yhteen aiempaa tutkimuskirjallisuuden tuottamaa tietoa. Tulokset ja johtopäätökset. Kasvun ajattelutavan tukemiseen oli useita tapoja. Kasvun ajattelun pedagogiikka koostui neljästä ydinosa-alueesta: oppilaan yksilöllisen oppimisprosessin tukemisesta, oppimisorientaation edistämisestä, opettajan sinnikkyydestä opetus- ja kasvatustoiminnassa sekä oppilaan prosessikeskeisen ajattelutavan vaalimisesta. Tärkeimmäksi yksittäiseksi tukitoimeksi osoittautui ajattelutapaa vahvistavan palautteen antaminen oppilaalle. Kasvun ajattelutapaan kannustava palaute keskittyi oppimisprosessiin ja -tuloksiin, eikä niinkään oppilaan henkilökohtaisiin kykyihin tai suoriutumiseen. Lisäksi aivojen muovautuvuutta ja kasvun ajattelutapaa esittelevä opetus todettiin hyödylliseksi oppilaan kasvun ajattelumallin vahvistamisessa.