Browsing by Subject "opettajan tunteet"
Now showing items 1-1 of 1
-
(2022)Tutkielmassa kartoitetaan opettajan tunteisiin liittyvää tutkimusta ja selvitetään erityisesti, minkälainen käsitys vallitsee opettajan tunteiden ja heidän oppilaidensa motivaation välisestä suhteesta. Katsauksen tavoitteena oli syntetisoida relevanttia tutkimustietoa erityisesti Ryanin ja Decin (2017) itsemääräämisteorian tarjoaman viitekehyksen avulla sekä paljastaa mahdollisia tarpeita lisätutkimukselle. Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, johon mukaan valittiin 10 vertaisarvioitua artikkelia tarkkaan määriteltyjen kriteerien mukaan. Haku tapahtui kahdesta sähköisestä tietokannasta, sekä löydettyjen artikkelien lähteistöstä. Aineiston keskeistä sisältöä eriteltiin teemoittain kriittisesti arvioiden ja teoreettiseen viitekehykseen verraten. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkituista tunteista oli tavalla tai toisella yhteydessä oppilaiden motivaatioon. Positiivinen yhteys oppilaiden motivaatioon oli ainakin opettajan ilolla, innokkuudella ja myös muilla positiivissävytteisillä tunteilla näyttäisi olevan merkitystä. Negatiivinen yhteys vaikutti olevan opettajan säälillä, tylsistyneisyydellä ja hermostuneisuudella. Lisäksi oppilaiden omat tulkinnat sekä opettajan tunteesta, että niiden syystä vaikuttaisivat olevan myös merkittävä, välittävä tekijä useiden tunteiden kohdalla. Tutkimustiedossa oppilaiden motivaation ja opettajan tunteiden välillä oli selkeitä puutteita, eikä siitä voi suoraan päätellä, mitä tunteita kuuluisi näyttää ja milloin. Kuitenkin vaikuttaisi siltä, että opettajan tunteilla voi olla suurikin negatiivinen tai positiivinen vaikutus oppilaiden oppimismotivaatioon. Tulokset eivät kehota täydelliseen, suodattamattomaan tunteiden esittämiseen, mutta eivät myöskään siihen, että joidenkin tunteiden tulisi olla erityisesti kiellettyjä.
Now showing items 1-1 of 1