Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opettajien tunteet"

Sort by: Order: Results:

  • Karjalainen, Emma (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita opettajille syntyy ilmastonmuutoksesta ja miten tunteet vaikuttavat suhtautumiseen ilmastonmuutoksen opettamisesta eli ilmastokasvatuksesta. Tunteiden roolia ilmastonmuutoksessa ja etenkin opettajien ilmastotunteita on tutkittu suhteellisen vähän. Ilmastonmuutokseen liittyy kuitenkin suuria ja monimutkaisia tunteita, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen, ajatteluun ja kasvatustilanteisiin. Ilmastokasvatus ei ole yksinkertaista, koska läsnä on nuorten ja kasvattajien tunteet. Opettaja on mallina siinä, miten tunteita ilmaistaan tai jätetään ilmaisematta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että oppilaille ilmiö herättää helposti negatiivisia tunteita, kuten ilmastoahdistusta, pelkoa ja syyllisyyttä. Opettaja toimii mallina tunteiden ilmaisemiselle, joten on tärkeää tarkastella, mitä opettaja tuntee. Tässä tutkimuksessa etsitään tietoa opettajien kokemista tunteista ilmastonmuutoksesta ja siitä, miten tunteet vaikuttavat suhtautumiseen ilmastonmuutoksen opettamisesta. Menetelmät. Tämä opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin tieteellisiä vertaisarvioituja artikkeleja, jotka käsittelivät opettajien tunteita ilmastonmuutoksesta tai ilmastonmuutoksen opettamisesta. Tutkimuksen aineiston muodostui viidestä tutkimusartikkelista, jotka hankittiin käyttämällä valittuja hakusanoja. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien kokemat tunteet ilmastonmuutoksesta olivat pääosin negatiivisia. Vahvimmin aineistosta nousi esiin opettajien kokema huoli ja viha. Tunteet olivat yhteydessä voimakkaasti ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja syihin. Aineistosta kävi ilmi, että opettajat suhtautuivat hyvin eri tavoin ilmastonmuutoksen opettamiseen. Osa huolissaan olevista opettajista opetti ilmastonmuutoksesta ja osa ei ollut valmiita opettamaan siitä. Opettajan tunteilla ei nähty suurta vaikutusta ilmastokasvatuksen toteutumiseen. Lisääntyneellä tiedolla ilmastonmuutoksesta oli vaikutusta opettajien kokemaan tunteeseen ja ilmastokasvatuksen tärkeänä pitämiseen.