Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "opetusvaikuttaja"

Sort by: Order: Results:

  • Mäkelä, Katariina (2024)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa oli tavoitteena kuvata opettajien näkemyksiä opetusvaikuttajis-ta (eng. teacher influencer). Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena olivat opettajien myönteiset näkemykset sosiaalisen median opetusvaikuttajista sekä opetusvaikuttajien mahdollisesti muille opettajille luomat paineet. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajaa ja yksi luokanopettaja. Aiempaa tutkimusta aiheesta ei ollut. Opettajien kokemia uupumus- ja kuormittavuustekijöitä on tutkittu jonkin verran, ja lisäksi sosiaalisesta mediasta on tehty runsaasti tutkimuksia. Näitä kahta il-miötä, eli opettajien myönteistä suhtautumista sosiaalisen median opetusvaikuttajiin suhtees-sa omaan opettajuuteensa sekä opettajien kokemia paineita sosiaalisen median opetusvaikut-tajista ei ollut kuitenkaan aiemmin yhdistetty. Menetelmät. Tämä tutkielma on empiirinen tutkielma neljästä opettajasta ja heidän näkemyk-sistään sosiaalisen median opetusvaikuttajista sekä paineiden kokemisesta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyy-sillä. Aineisto järjestettiin, sieltä poistettiin epäolennaisuudet ja se tiivistettiin pelkistettyihin il-mauksiin, ala- ja yläluokkiin sekä pääluokkiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman päätuloksina oli, että opettajat kokivat vahvaa yhteisöl-lisyyttä opetusvaikuttajien luomissa yhteisöissä, ja osalla sosiaalisen median yhteisöt korvasi-vat jopa perinteistä kollegiaalisuutta työpaikalla. Kaikki opettajat kuitenkin kokivat myös pai-neita opetusvaikuttajista. Opettajat kokivat riittämättömyyttä sekä epävarmuutta omista tai-doistaan. Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että vaikka opettajat arvostavat opetusvai-kuttajien yhteisöihin luomaa osallisuutta, he kokevat kuitenkin paineita ja vertailevat itseään muihin sosiaalisen median opetusvaikuttajiin.
  • Kantinkoski, Elena (2023)
    Tavoitteet: Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä suomalaiset opettajina työskentelevät opetusvaikuttajat julkaisevat Instagramissa ja kuinka heidän luomaansa sisältöä voidaan luokitella. Menetelmät: Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän opetusvaikuttajan kuva- ja videojulkaisuja, jotka oli julkaistu Instagramissa elokuun 2022 ja maaliskuun 2023 välillä. Analyysin kohteena olivat julkaisuista kerätyt kirjalliset kuvaukset julkaisun sisällöstä ja kuvatekstistä. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teema-analyysin menetelmin. Teema-analyysin tavoitteena oli löytää julkaisuille yhteisiä aiheita ja teemoja, joiden perusteella julkaisuja on mahdollista luokitella. Tulokset ja johtopäätökset: Opetusvaikuttajien tekemät julkaisut voitiin luokitella seitsemän pääteeman alle: pedagogisten menetelmien ja työtapojen suosittelu, vuorovaikutus yleisön kanssa, kaupallinen sisältö, oma työarki, työhyvinvointi, henkilökohtaiset asiat ja kantaaottaminen. Suurin osa julkaisuista sisälsi useamman kuin yhden teeman mukaista sisältöä.