Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "päiväkodin aloitus"

Sort by: Order: Results:

  • Minkkinen, Noora (2024)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on kerätä kokemuksia päiväkodin aloituksesta Vauva.fi-keskustelupalstalta rakentaen näiden kommenttien sekä tieteellisen aineiston pohjalta toimivaa aloitusta koskevia käytäntöjä. Tarve kumpusi omista kokemuksistani aloituskeskusteluissa ja tutustumisjaksoilla työntekijän roolissa. Huomasin, että moni asia päiväkodin toiminnassa on uutta perheille ja he kaipaavat tietämystä siitä, millä tavalla tutustuminen olisi parasta toteuttaa ja mikä huoltajien rooli siinä on. Lisäksi toiminnan kannalta on oleellista tietää, mitkä ovat perheiden toiveet ja odotukset varhaiskasvatuksen suhteen. Erilaiset yhteiskunnalliset muutokset ovat tuoneet mukanaan enenevässä määrin alle 3-vuotiaita varhaiskasvatuksen piiriin, joka puoltaa tutkimuksen ajankohtaisuutta ja aiheellisuutta. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: ”Mitkä huolenaiheet nousevat esiin Vauva,fi-keskustelupalstalla puhuttaessa päiväkodin aloituksesta?” ja ”Mitkä käytänteet tukevat päiväkodin aloitusta Vauva.fi-keskustelupalstan kommenttien perusteella?”. Menetelmäksi valikoitui laadullinen analyysi, jonka aineistona toimi sosiaalisen median Vauva.fi-keskustelufoorumi. Analysoitavaksi valikoitu aineisto on kirjattu keskustelufoorumille vuonna 2020 ja sen jälkeen, ja on löydettävissä käyttämällä hakusanayhdistelmää ”päiväkodin aloitus”. Karsintojen jälkeen lopulliseen analyysiin päätyi 6 keskustelunaloitusta, ja niistä yhteensä 210 kommenttia. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä muodostaen aineistosta teemoja ja nostaen niitä teoriaosioon. Eniten keskustelua aiheutti aloitusikä ja huolenaiheena päiväkodin aloituksen suhteen nähtiin lapsen vasta kehittyvät taidot. Perheen sisäisistä tekijöistä lisäksi esiin nousivat taloudelliset huolet ja sairastelu. Päiväkodin sisäisistä tekijöistä huolenaiheina näyttäytyivät henkilöstö sekä ympäristötekijät ja näihin vahvasti liittyen epävarmuus lapsen turvallisuudesta. Aloitusta tukevina käytänteinä esiin tuotiin lapsen osallisuutta ja toimijuutta, ja ryhmässä oppiminen koettiin positiivisena osana päiväkotia. Tutkimustuloksissa korostuu yhteistyön merkitys, avoimuus ja luottamus, joiden rakentamiseen tulee panostaa heti aloitusvaiheessa.
  • Nisula, Paula (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle 3-vuotiaiden lasten päiväkodin aloitukseen liittyviä käytäntöjä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta Helsingin kaupungin päiväkodeissa. Tutkimuksen kohteena olivat myös varhaiskasvatuksen opettajan käyttämät pedagogiset menetelmät, joiden avulla hän ohjaa tiimiään toimimaan lapsen edun hyväksi päiväkodin aloitusvaiheessa. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tapoja on järjestää päiväkodin aloittaminen alle 3-vuotiaiden ryhmissä, millaisia käytäntöjä aloitusvaiheeseen on kehitetty ja miten vaikeissa erotilanteissa toimitaan. Lisäksi tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen opettajien tapoja neuvoa ja tukea tiimejään päiväkodin aloitukseen liittyen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmassa päiväkodin aloitusta ohjeistetaan lähinnä suuntaa antavasti. Aiemmissa tutkimuksissa on keskitytty tiettyihin päiväkodin aloitukseen liittyviin osa-alueisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että päiväkodin työntekijöiden on tärkeä luoda lämmin ja luottamuksellinen vuorovaikutussuhde sekä aloittavaan lapseen että tämän huoltajiin. Lapsen kohtaaminen sensitiivisesti ja hänen tarpeidensa huomioiminen tukevat lapsen sopeutumista päiväkotiin. Menetelmät. Tutkimus suunnattiin Helsingin kaupungin päiväkodeissa alle 3-vuotiaiden ryhmissä työskenteleville varhaiskasvatuksen opettajille. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastattelulla, joka lähetettiin Helsingin yliopiston kenttäpäiväkoteihin (n = 136), jotka ovat Helsingin kaupungin päiväkoteja. Lomakehaastatteluun vastasi 11 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimusmetodin vaiheiden mukaisesti. Näin voitiin muodostaa kuva varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksista liittyen päiväkodin aloituksen käytäntöihin. Tulokset ja johtopäätökset. Päiväkodin aloitus koostuu monista osa-alueista. Varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat esimerkiksi tutustumisjaksosta, aloituskeskustelusta, lapsen lohduttamisesta, omahoitajuuskäytännöstä ja tiimien työskentelytavoista. Vastauksissa korostuivat lapsen yksilöllinen tukeminen aloitusvaiheessa ja yhteistyö huoltajien kanssa. Tutkimustulokset ovat samansuuntaiset kuin aiemmissa tutkimuksissa ja varhaiskasvatussuunnitelmien ohjeistuksissa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää hyödyksi lapsen päiväkodin aloitusta suunniteltaessa.