Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "perusopetuksen opetussuunnitelma 2014"

Sort by: Order: Results:

  • Lindroos, Hille (2022)
    Tavoitteet. Kotitaloutta voidaan opettaa valinnaisena aineena alakoulussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kotitaloutta opetetaan vain vähän alakouluissa, vaikka aine kuuluukin monen oppilaan suosikkeihin ja kotitaloudessa opetettavista taidoista on alakoululaisille hyötyä. Yhtenä haasteena opetuksen järjestämisessä on koettu alakouluun suunnatun opetussuunnitelman puute. Alakoululaisten taitotasoa on tärkeää tutkia, jotta valinnaista kotitalousopetusta voitaisiin kehittää oppilaiden tarpeet ja kyvyt mahdollisimman hyvin huomioivaan suuntaan. Tiedostamalla oppilaiden taitotason opetuksessa voidaan keskittyä ikäryhmälle sopivaan opetukseen. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on analysoida alakoululaisten käytännön toimintataitoja valinnaisessa kotitalousopetuksessa keskittyen ruoanvalmistuksen, sekä hygieenisesti ja turvallisesti toimimisen valmiuksiin. Tutkimuksessa pyrin myös selvittämään, onko taidoissa eroja eri luokka-asteilla analysoimalla lasten omia näkemyksiä. Menetelmät. Tutkimukseen osallistui 10 tutkittavaa vuosiluokilta 4–6 yhdestä valinnaisen kotitalousopetuksen ryhmästä. He vastasivat nimettömästi kyselylomakkeeseen, jossa oli seitsemän avointa kysymystä. Kysymykset olivat muodostettu opetussuunnitelman perusteissa 2014 esiteltyjen yläkoululaisten kotitalouden taitotavoitteiden pohjalta. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että lasten käytännön toimintataitojen valmiudet keittiössä olivat vaihtelevia. Esimerkiksi käsien motoriikkaa vaativat työvaiheet keittiössä osoittautuivat monelle vastaajalle haastaviksi. Aikaisemmat kokemukset keittiössä toimimisesta kotona vaikuttivat myönteisesti lasten osaamiskokemuksiin. Vastaajien luokka-aste vaikutti tuloksiin. Vanhemmat oppilaat kokivat keittiössä toimimisen pääosin tutummaksi ja helpommaksi, kuin nuoremmat vastaajat. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella alakoululaisten osaaminen valinnaisessa kotitalousopetuksessa ei yllä perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 esitettyihin, yläkoululaisten käytännön toimintataitoja koskeviin tavoitteisiin. Kotitalouden opetussuunnitelman laatimisesta myös alakouluun olisi hyötyä oppimisen tukemiseksi.
  • Vesa, Emma (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille käsityönopettajien ja opettajaliittojen mielipiteitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisesta käsityönopetuksesta. Aiempia aihetta sivuavia tutkimuksia on tehty useita, mutta tavoitteeni tällä kandidaatin tutkielmalla on syventää aiemmista tutkimuksista löytyneitä tutkimustuloksia. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman sisällöt aiheuttavat käsityönopettajille erilaisia haasteita. Menetelmät. Aineisto kerättiin internetistä eräästä verkkokeskustelufoorumista, jossa on käynnissä aktiivinen vuoden 2014 opetussuunnitelmaa koskeva keskustelu. Analysoin aineiston mediatekstiaineiston sisällönanalyysina. Tutkittavia mielipiteitä oli 42 kpl. Mielipiteet olivat peräisin käsityönopettajilta ja kahdelta opettajaliitolta, Tekstiiliopettajaliitolta ja Oulun alueen teknisen työn opettajien yhdistykseltä. Opettajaliittojen mielipiteet poimin niiden esittämistä julkisista kannanotoista. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että käsityönopettajien mielestä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukainen käsityönopetus ei toimi. Käsityönopettajat kannattavat erillisiä teknisen työn ja tekstiilityön oppiaineita yhden monimateriaalisen käsityöoppiaineen sijaan. Vuosiviikkotunteja on lisättävä. Se oli myös opettajaliittojen kanta. Tekstiiliopettajaliitto ei näe vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa ongelmallisena käsityönopetuksen osalta. Oulun alueen teknisen työn opettajat ottivat kantaa vain teknisen työn opetukseen. Sen mukaan teknisen työn opetuksen taso on laskenut.