Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "perusopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Raiskio, Johanna (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin kyselylomakkeella opettajien kokemuksia ja käytänteitä eriyttämisestä englannin ja ruotsin opetuksessa peruskoulun yläluokilla. Kyselyyn vastasi 17 opettajaa. Tutkimuksessa kysyttiin millaisia kokemuksia englannin ja ruotsin kielen opettajilla on eriyttämisestä ja millaisia eriyttämiskeinoja he käyttävät oppitunneilla ja kokeissa ja miten he huomioivat erityistä tukea tarvitsevan ja toisaalta nopeasti edistyvän oppilaan tarpeet. Lisäksi selvitettiin minkälaisia mahdollisuuksia oppimateriaalit tarjoavat opettajien mielestä eriyttämiseen. Tutkimustulosten mukaan eriyttäminen käsitettiin oppilaiden yksilöllisyyden ja erilaisten valmiuksien huomioimiseksi siten, että heikkoja oppilaita tuetaan ja lahjakkaille annetaan mahdollisuus haastavampiin tehtäviin. Suosituimpia eriyttämiskeinoja olivat käsitteiden avaaminen, lisätehtävien antaminen nopeasti edistyville, pienryhmäopetus ja tunnin jäsentely erilaisiin jaksoihin. Hyödyllisimpänä keinona oppimisen ja oppimistulosten kannalta pidettiin pienryhmäopetusta. Kokeissa käytettiin eriyttämiseen eniten lisäajan antamista, lisätehtäviä nopeille oppilaille ja kokeen suorittamista erillisessä tilassa tai pienryhmässä. Koesuorituksen ja koetuloksen kannalta tärkeimpinä keinona pidettiin lisäaikaa, helpotettuja tehtäviä ja mahdollisuutta tehdä koe erillisessä tilassa tai pienryhmässä. Opettajat kokivat, etteivät heidän käyttämänsä oppikirjat tarjonneet tarpeeksi materiaalia eriyttämiseen.
  • Saksela, Essi (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisilla keinoilla Suomessa tuetaan esiopetuksesta perusopetukseen siirtymävaihetta. Tutkielmassa selvitettiin olemassa olevan tutkimuksen avulla systemaattisesti, mitä suomalaisissa tutkimuksissa kerrotaan esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheesta. Tarkastelu kohdistui tekijöihin, jotka muodostavat hyvän siirtymän. Lisäksi tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien välisen yhteistyön tukemisen mahdollisuuksia. Tutkimustehtävänä on tarkastella siirtymävaihetta esiopetuksesta peruskouluun. Esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta on tutkittu paljon ja tutkitaan edelleen. Siirtymävaihetta ja sen aiheuttamia haasteita on myös kritisoitu. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Valittu kirjallisuuskatsauksen menetelmä oli luonteeltaan systemaattinen. Aineisto kerättiin ja valittiin erityisen huolellisesti. Muodostettiin selkeät sisäänottokriteerit aineiston rajaamiseksi. Tärkeimpänä sisäänottokriteerinä pidettiin aineiston ja tutkimusten suomalaisuutta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Sisällönanalyysillä saatiin selville kumpaankin tutkimuskysymykseen selkeät pääluokat sekä jokaiselle pääluokalle useampi alaluokka. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvää siirtymää esiopetuksesta perusopetukseen tuki erityisesti esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Esiopetuksen sekä koulun toimintakulttuurien, tapojen ja oppimisympäristöjen yhteneväisyys tuki myös siirtymävaihetta. Tärkeinä seikkoina pidettiin myös opettajien ammattitaitoa, lasten välisten vertaissuhteiden huomioimista sekä ennen siirtymistä tapahtuvaa tutustumista oppimisympäristöön sekä tulevaan opettajaan. Esi- ja alkuopettajien välistä yhteistyötä tuettiin parhaiten ottamalla huomioon yhteistyön eri muodot. Yhteistyön eri muotoja olivat moniammatillinen yhteistyö, yhteisten tavoitteiden asettaminen yhteistyölle sekä työntekijöiden tehtäväkentän selkiytyminen. Lisäksi vertaisvuorovaikutuksella, opettajien ammattitaidolla sekä toisiin tutustumisella oli merkitystä yhteistyön muodostumisessa.
  • Granat, Josefina (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia vaatimuksia sukupuolten väliselle tasa-arvolle on laadittu Suomen laissa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 sekä tutkia miten heteronormatiivisuus näkyy peruskoulussa ja miten projektitapaistuminen mahdollisesti ylläpitää heteronormatiivisuutta. Tasa-arvosta on tehty paljon aiempaa tutkimusta ja kehityk-sen tarve on tiedostettu erityisesti 1970-lähtien. Tässä tutkimuksessa tarkkaillaan sitä, millä tavoin heteronormatiivisuus saa olla olemassa nykykouluissa sekä pohditaan eroa sukupuo-lineutraaliuden ja sukupuolitietoisuuden välillä. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, tarkemmin narratiivista yleiskatsauksesta, sillä se mahdollisti aiheen laajan tarkastelun ja selkeän yleiskuvan muodostamisen. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus painottaa sisältölähtöistä analyysia. Aineisto kerättiin huhti-toukokuussa 2023 ja se muodostui tutkimuskirjallisuudesta ja raporteista. Esille nousseet teemat koottiin synteesiksi. Tutkimuksessa selvisi, että tasa-arvotyö vaatii edelleen suuria panostuksia, sillä nykyinen työ tehdään heteronormatiivisesta näkökulmasta. Pitkään teoriassa olleet tavoitteet tasa-arvosta eivät kuitenkaan ole aina siirtyneet koulujen arkeen. Erityisesti markkina-arvojen takia yleistyneet lyhyet projektit nojaavat heteronormatiiviseen kontekstiin, jossa naisten tulee muuttaa urasuunnitelmiaan sekä käyttäytyä työmarkkinoilla enemmän miesten tapaan. Peruskoulun työntekijöiden tulee reflektoida omaa käsitystään sukupuolista, heteronormatiivisuudesta ja tasa-arvotyöstä.
  • Holmström, Julia (2018)
    This study investigates how innovation research could support the implementation of the curriculum of basic education. Previous studies have shown that some of the teachers experience problems with the curricula and in their implementation phases. These problems include lack of argumentation to support the reforms, insufficient resources and training. The topic of the study was also important in order to comply with the legislation that states that the students are entitled to be educated according to the curriculum. The search engines and databases used in the research were Helka, Arto, Helmet and Google Scholar. There was a lot of material, so selecting the final sources required a lot of sorting out. Essential information was selected after a thorough investigation of the material. Answers to the research questions are based on a considerate theory comparison. It was found out in the study that the utilization of innovation research is in some respects suitable to support the implementation phase of the curriculum. There were several thought processes that could be used both on national and local levels. Teachers who received or found more and better arguments for the reforms are able to implement the curriculum in a better way. Minimizing the time and effort involved in adapting the changes would also help in implementing the curriculum. Additionally, adoption would be easier if the teacher discovered the benefits for the community – in this case the pupils and society in general. The thought processes that are based on innovations and created in order to support the implementation of the curriculum imply that innovation research could be used to gain other ad-vantages in the development of the curriculum process.
  • Häkkä, Katarina (2023)
    Tavoitteet. Itsetunnolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta, ja hyvä itsetunto voi tukea monin eri tavoin oppilaan oppimismahdollisuuksia. Myös nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014) korostetaan, että perusopetuksen yksi tärkeistä tavoitteista tulisi olla oppilaan kasvun tukeminen tasapainoiseksi ja terveen itsetunnon omaavaksi yksilöksi. Tämän tutkielman tavoitteena on aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla selvittää, vaikuttaako peruskoululaisten itsetunto heidän opintomenestykseensä. Lisäksi tutkielman pyrkimyksenä on ymmärtää, mitkä tekijät selittävät itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus kohdistui tieteellisiin artikkeleihin, jotka käsittelivät peruskoululaisten itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä hyödyntäen kuudesta eri tietokannasta (ERIC, Taylor and Francis Online, Medline, ScienceDirect, ProQuest, Psycinfo). Analysoitava aineisto muodostui lopulta viidestätoista vuosina 2017–2022 julkaistusta vertaisarvioiduista tieteellisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvän itsetunnon havaittiin olevan yhteydessä peruskoululaisten parempaan opintomenestykseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksesta jää kuitenkin epäselväksi, onko itsetunto syy vai seuraus opintomenestykselle. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että itsetunnon ja opintomenestyksen välinen suhde on kaksisuuntainen tekijöiden vaikuttaessa vastavuoroisesti toisiinsa. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että oppilaan hyvä itsetunto parantaa hänen opintomenestystään lisäämällä sinnikkyyttä ja sisukkuutta, vahvistamalla kognitiivista ja päättelytaitoihin liittyvää kyvykkyyttä sekä tehostamalla opiskelumotivaatiota. Lisäksi hyvä itsetunto on yhteydessä oppilaan parempaan kykyyn ottaa vastaan opettajalta saatua pa-lautetta. Aikaisempi aiheesta saatu tutkimustieto keskittyy pitkälti korkeakouluopiskelijoihin, minkä vuoksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tehdä lisätutkimusta itsetunnon vaikutuksista oppilaiden opintomenestykseen varsinkin peruskoululaisten kohdalla.
  • Leppänen, Meri (2017)
    The goal of the research was to find out how the national craft curricula have evolved during citizen and basic school and how the newest 2014 curriculum posits itself in this historical continuum. The previous literature has mostly focused on time-scales of few curricula, and the longer-scale historical development has not been studied at length. The previous research has focused on themes risen by two separate craft subjects, textile craft and sloyd. My research strives to distill many themes of previous studies into a greater whole. The research is qualitative study and its method is descriptive literary survey. The literature is mostly about newest publications in craft science, pedagogics and sloyd education. Based on this research, the curricula of comprehensive school has developed craft curricula from product-centred to more holistic and process-centric, gave more focus to students' own interest and free choice, and finally in 2010's changed into more gender-neutral form. Craft teaching goals were also developed from gender-based production and maintenance skills of poor citizens into working-class consumer skills. Since 1990's, the curriculum emphasizes stresses hobby and lifestyle themes, creativity, technological understanding and project and design skills.
  • Heinonen, Iiristiina (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, millaisena suomalainen vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa on käsitetty opetussuunnitelmatutkimuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, näkyykö opetussuunnitelmassa piirteitä saksalaisesta Bildung-opetussuunnitelmatraditiosta. Opetussuunnitelmatutkimukselle haastavia piirteitä ovat opetussuunnitelmakäsitteen määrittely, tutkimusmetodien valinta sekä koululaitoksen sidonnaisuus ympäröivään yhteiskuntaan, politiikkaan ja kulttuuriin. Opettajan autonomia ja itsenäinen harkintavalta on ollut keskeisessä roolissa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja opetussuunnitelma on antanut opettajalle paljon vapauksia määritellä omaa opetustaan. Suomalainen opetussuunnitelmatutkimus on ollut kiinnostunut opetussuunnitelman laatimiseen vaikuttavista tekijöistä, sekä opetussuunnitelman käytännön toimeenpanosta. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on saada käsitys siitä, miten aihepiiriä on aiemmin tutkittu ja millainen tutkittavan aiheen teoreettinen viitekehys on. Tarkoituksena ei ole muodostaa uutta tietoa, vaan selvittää, mitä on aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkastelun kohteena olevat tutkimusartikkelit haettiin tietokannoista määriteltyjä haku- ja poissulkumenetelmiä käyttäen. Hakumenetelmien avulla löydettyjä ja tarkempaan analyysiin valittuja artikkeleita tarkasteltiin tutkimuksen teoreettista taustaa vasten. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma käsitettiin eri tavoin. Osa tutkimusartikkeleista käsitti opetussuunnitelman olevan koulun kontrollin väline, kun taas osa näkee opetussuunnitelman tulkinnalle keskeiseksi piirteeksi koulun arjen huomioimisen. Myös opetussuunnitelmakäsitteen epämääräinen luonne nousi keskeiseksi pohdinnan aiheeksi. Kyseiset käsitykset opetussuunnitelmasta ovat olleet keskeisiä näkemyksiä jo pitkään opetussuunnitelmateoreettisessa keskustelussa, joskin samalla on huomioitava kulttuurin ja muun yhteiskunnan vaikutus opetussuunnitelman käsittämisessä opetussuunnitelmatutkimuksen kentällä. Bildung-tradition piirteitä oli havaittavissa opetussuunnitelmaa käsittelevissä tutkimusartikkeleissa. Opettajan autonomian merkitystä korostettiin, ja opettajalla nähtiin olevan merkittävä rooli opetussuunnitelman toteuttajana koulun arjessa. Opettajan katsottiin olevan tärkeässä asemassa opetussuunnitelman toteuttamisessa.
  • Ilmonen, Juulia (2021)
    Globaalit tapahtumat koskettavat meitä kaikkia päivittäin. Paras muistuttaja siitä on tällä hetkellä Covid19-virus, joka on levinnyt melkein jokaiseen maailman kolkkaan. Kuinka hyvin eri kansat pystyvät yhteistyöhön tällaisessa tilanteessa jää nähtäväksi. Globaalikasvatuksen tavoite on kasvattaa maailmankansalaisia, jotka toimivat aktiivisesti ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luodaan perusta globaalikasvatukselle. Globaalikasvatusta voidaan toteuttaa eri menetelmiä käyttäen ja hyödyntäen kolmannen sektorin laajaa asiantuntemusta. Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteenani oli tutkia globaalikasvatusta ja siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi tutkin, miten globaalikasvatusta toteutetaan perusopetuksessa ja mitä globaalikasvatusta tukevia menetelmiä siellä käytetään. Halusin myös selvittää miten kolmas sektori osallistuu globaalikasvatuksen toteuttamiseen. Tutkielmani toteutin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen lähdemateriaalina olivat globaalikasvatuksen eri näkökulmia käsittelevät väitöskirjat ja pro gradu-tutkielmat sekä aiheeseen liittyvät opetusministeriön julkaisut. Lisäksi lähdemateriaaliin kuului globaalikasvatusta käsitteleviä artikkeleja, joita on julkaistu kootuissa teoksissa. Johtopäätöksenä voin todeta, että globaalikasvatuksen käsitteen sisältö on monelle opettajalle epäselvä johtuen käsitteen moninaisuudesta. Esille nousi, että monet opettajat tuntevat globaalikasvatuksen toteuttamismahdollisuudet ja siihen liittyvät aiheet varsin pintapuolisesti. Tämä vaikuttaa heidän tapaansa toteuttaa globaalikasvatusta omassa opetustyössään. Lisäksi ilmeni, että globaalikasvatuksen toteuttaminen jää osassa peruskouluja hyvin vähälle huomiolle. Opettajat kokivat globaalikasvatuksen sisältävän hyvin haastavia aiheita, joita heidän on vaikea työssään käsitellä. He kokivat myös globaalikasvatuksen irralliseksi aihekokonaisuudeksi, minkä toteuttaminen osana opetusta oli työlästä ja aikaa vievää. Kuitenkin globaalikasvatusta tulisi toteuttaa koulun jokapäiväisessä toiminnassa ja opetuksessa. Globaalikasvatuksessa käytettäviä menetelmiä on runsaasti, ja myös kolmas sektori toimii aktiivisena sisällöntuottajana ja kouluttajana.
  • Lukala, Ella-Maria (2021)
    Jatkuvasti globalisoituvassa maailmassa tarvitaan entistä enemmän kulttuurikompetenssia, eli kykyä toimia tehokkaasti – ja eettisesti – monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Suomalaisen koulujärjestelmän monikulttuurisuuskasvatusta on kritisoitu sen maahanmuuttajakeskeisyydestä ja sen pyrkimyksistä assimiloida maahanmuuttajia suomalaiseen yhteiskuntaan. Kritiikki on perusteltua, sillä kulttuurivähemmistöihin ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden eriarvoisuus on tutkimusten mukaan lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssia ja siihen vaikuttavia tekijöitä vuosina 2016–2020. Tutkimus oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuksen tärkeimpinä tuloksina havaittiin, että suomalaisten peruskoulujen kulttuurikompetenssissa oli hajontaa. Kulttuurisesti pätevä toiminta oli kuitenkin kaikilla peruskoulun sektoreilla harvinaista. Tärkeimmät kulttuurikompetenssiin vaikuttavat tekijät olivat toiseuden kohtaaminen, ympäristön tuki ja itsereflektio. Tutkimustuloksista hyötyvät paitsi peruskoulussa toimivat henkilöt myös peruskoulun toimintaan vaikuttavat hallinnolliset toimijat. Tutkimustulokset kannustavat peruskoulussa toimivia henkilöitä reflektoimaan omia ja koulun kulttuureja, ja hallinnollisia toimijoita takaamaan kulttuurikompetenssin kehittämiseen vaadittavat resurssit ja koulutusmahdollisuudet. Lisätutkimusta kaivataan erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, sillä peruskoulujen kulttuurikompetenssia koskevat tutkimukset ovat keskittyneet Uudenmaan alueelle. Myös maahanmuutto on Suomessa keskittynyt Uudenmaan alueelle. Tämä saattaa mahdollistaa useampia mahdollisuuksia toiseuden kohtaamiseen, joka puolestaan vaikuttaa kulttuurikompetenssin kehittymiseen. Siksi tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää Uudenmaan ulkopuolelle.
  • Pettersson, Catarina (2017)
    Objective. The objective of this study was to analyse the difference between the explana-tion models given for ADHD in two different disciplines, medicine and sociology. With my research questions guiding me I studied how ADHD is defined in the two disciplines, how the explanation models differ from each other and complement each other, and further how the awareness of these models is applicable to the context of basic education. Earlier studies have reported that the two disciplines have very different views on the etiol-ogy of ADHD and on the need to diagnose the disorder. Medicine sees ADHD as a neuro-psychiatric disorder and classifies it as a disease, where the diagnosis is made through the evaluation of the three core symptoms – inattention, hyperactivity and impulsivity. In the field of sociology on the other hand the diagnosis is questioned through medicalization cri-tique, and seen as medicalization of human behaviour. Methodology. The study was carried out as a literature review, where the explanation models of the two disciplines were first studied separately, and then discussed, compared and further applied to the context of basic education, with the help of the concept of multicausality. Results and conclusions. The study found, that the chosen disciplines had very differing views on ADHD. Medicine based the definition of the disorder mainly on biology and ge-netics, with the aim to heal the patient, while sociology viewed it as a social construct, even questioning the need for the existence of the diagnosis. In the field of education the diagnosis does not affect the process of identifying special needs of students, or offering them the support they are entitled to. Therefore the knowledge of different explanation models broadens the understanding of teachers in order to give their students appropriate support. It can also help teachers learn, how multifaceted the phenomenon of ADHD is.
  • Saari, Maisa (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella lapsen oikeuksia perusopetuksessa lapsen oikeuksien sopimuksen määräaikaisraportoinnin perusteella. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lapsen oikeuksien sopimuksen vaikutukset ovat vaihtelevia. Sopimuksella on huomattu olevan vaikutus sopimusvaltioiden päätöksentekoon, mutta toisaalta sopimuksen täytäntöönpanossa on puutteita. Tässä tutkielmassa etsitään tuloksia tutkimuskysymykseen ”miten lapsen oikeuksia on Suomessa edistetty määräaikaisraportoinnin perusteella?”. Tutkielmassa tutkitaan määräaikaisraporteissa ja loppupäätelmissä esiintyviä teemoja ja kehityskulkuja. Tarkoituksena on saada lisää tietoa lapsen oikeuksista ja niiden toteutumisesta suomalaisessa perusopetuksessa. Menetelmät. Tämän tutkielman menetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, koska tutkielman tavoitteena oli kuvailla ja tarkastella lapsen oikeuksia suomalaisessa perusopetuksessa määräaikaisraportoinnin perusteella. Menetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, koska tutkielmassa haluttiin saada yleinen ja kokonaisvaltainen kuvaus tutkimusaiheesta raporttien avulla kuitenkin kadottamatta aineiston alkuperäistä sisältöä. Tutkielmaa tehdessä havaittiin lapsen oikeuksia perusopetuksessa koskevan tutkimuksen vähyys, ja osuvimmaksi aineistoksi havaittiin yleissopimuksen määräaikaisraportointi. Aineistoiksi valikoituivat ulkoministeriön määräaikaisraportit ja lapsen oikeuksien komitean päätelmät niiden sisällön, tarkan valvonnan ja saatavuuden takia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmassa tarkasteltiin lapsen oikeuksia viiden pääluokan avulla. Pääluokat olivat lapsen edun ensisijaisuus, syrjinnän kielto, lapsen oikeus kehitykseen, lapsen oikeus osallisuuteen ja lapsen oikeus suojeluun ja huolenpitoon. Tulosten perusteella määräaikaisraportointi on johtanut lapsen oikeuksien edistämiseen perusopetuksessa, mutta lapsen oikeuksien toteutumisessa on silti puutteita. Raportoinnissa voidaan myös havaita epäjohdonmukaisuuksia ja jatkuvuuden puute, vaikka niissä pyritäänkin vastaamaan lapsen oikeuksien komitean suosituksiin ja kehotuksiin. Toisaalta raportoinnissa voidaan havaita positiivisia kehityskulkuja ja ominaisuuksia.
  • Vainikka, Juuli (2023)
    Tavoitteet: Lasten ja nuorten vapaa-ajan lukuharrastuksen harvinaistuminen ja laskeva lukutaito ovat olleet viime vuosina vahvasti esillä niin koulutusalalla kuin julkisessakin keskustelussa. Lasten ja nuorten lukutaito on heikentynyt ja vapaa-ajan omaehtoinen lukeminen on yhä harvinaisempaa. Siksi on tärkeää selvittää tapoja lasten ja nuorten lukemaan innostamiseen. Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdytään lukuinnostuksesta tehtyyn tutkimukseen ja sitä kautta muodostetaan käsitys lasten lukuinnostuksesta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka lukuinnostus syntyy ja miten sitä voidaan ylläpitää, sekä kehittää. Aihetta tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: miten lukuinnostus muodostuu ja syntyy sekä miten luokanopettaja voi ylläpitää ja kehittää oppilaiden lukuinnostusta. Menetelmät: Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mikä mahdollisti laajan yleiskuvan muodostamisen aiheesta ja väljät tutkimuskysymykset. Artikkelit haettiin sekä HELKA-hausta, Google Scholar-sivustolta, että ERIC-tietokannasta. Aineisto rajattiin vuodesta 2010 eteenpäin julkaistuihin vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin artikkeleihin uusiempien tutkimusten löytämiseksi. Tulokset ja johtopäätökset: Sisäisen innostuksen löytäminen oli merkityksellistä pitkäkestoisen lukuharrastuksen syntymiselle ja tässä olennaista oli lukemisen mielekkyys, mitä edesauttoi itseä kiinnostavan luettavan löytäminen. Luokanopettajan merkitys lukemaan innostamisessa korostui erityisesti lukemisen mallina ja oppaana itseään kiinnostavan kirjallisuuden löytämiseen. E-kirjat ja äänikirjat voivat olla lapsille ja nuorille helpommin lähestyttäviä ja näin ne voivat tuoda uusia mahdollisuuksia. Kirjallisuudenopetus oli kouluissa vahvasti opettajalähtöistä ja -johtoista sekä itsenäistä työskentelyä. Luettua kirjallisuutta harvemmin käsitellään yhdessä. Kirjallisuudenopetus hyötyisi oppilaslähtöisemmästä opetustavasta, mikä voi herättää oppilaan omaa innostusta. Lukeminen yhdessä, luetusta puhuminen ja sen käsitteleminen muiden kanssa nousivat oleellisiksi keinoiksi vahvistaa lukuinnostusta. Monipuolisen kirjallisuuden saavutettavuuden kannalta toimivat kirjastopalvelut olivat merkityksellisiä. Lukuinnostusta olisi kiinnostavaa jatkossa tutkia lasten näkökulmasta ja pidempiaikaisesti sen kehitystä seuraten.
  • Örö, Jesse (2020)
    This bachelor’s thesis investigates the possibilities of using meditation practices in the context of primary education. Meditation has been studied academically using the concept of mindfulness. The aim of the thesis is to answer questions what is mindfulness, and how it could be utilized effectively in the context of primary education. This research has been conducted as a narrative review. The material has been collected in many phases as the research progressed, and material has been collected using the collections of University of Helsinki. In order to understand mindfulness material has been searched both concerning its historical background and the modern academic usage of the term. Buddhist origins or the term, and its journey to academic world have both been investigated. In addition to this, the operational definitions of mindfulness in modern research have been studied, and the relationship of these definitions to the roots of the concept is also reviewed. . The application of mindfulness practices has been studied mostly by intervention programs. Ten different research programs representing different kinds of interventions have been chosen as the material of this study. In the selection of these interventions emphasis has been placed on interventions based on MBSR, a therapy program which was found to have been important for the development of modern conception of mindfulness. To understand the phenomenon from a wider perspective, programs with no immediate connections to MBSR were also chosen. Most modern definitions of the term seemed to be in line with each other. In modern research, mindfulness refers to the ability of consciousness to be aware of itself and its contents without judgement. Overview of the interventions studied here indicates that mindfulness practices seem to be beneficial and there is potential for their application in school context. For the intervention programs, the greatest challenge has been the active engagement of participants. There seems to be a connection between active participation on the program, and the results it provides. How to create this engagement, and how to ensure enough participation on the meditation practices of the interventions remain challenging questions.
  • Ijäs, Anni (2019)
    Creativity is highly valued in the world of education and developing children's creative skills is considered important. This is reflected, for an example, in the early learning plan (finnish “varhaiskasvatussuunnitelman perusteet”) and in the national core curriculum (finnish “perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet”). The purpose of this study is to find out how teachers (early education teachers and primary school teachers) perceive creative children and creative process. The research is carried out as a qualitative theory-based content analysis and the research material is based on three Finnish master's theses. One master's thesis examines the views of early childhood educators on creativity, the second on the perceptions of early childhood educators and primary school teachers, and the third is solely about the perceptions of primary school teachers. Early childhood education teachers perceptions and primary school teachers perceptions on creativity have been considered separately and as a whole. The study revealed that both early education teachers and primary school teachers think that a creative child is insightful, enthusiastic, interested, determined, distinctive, free and brave. Creative children have the courage to think outside the box and do things their own way, even against the rules. Creative children are intelligent, have a good imagination, come up with solutions to problems, know how to identify problems and give new meanings to things. Creative children have knowledge and skills of the field that they are creative in, they are gifted, artistically talented and rich in ideas. Teachers recognized the stages of the creative process and other factors related to the process. They think that creative process can be the result of a brainstorm or a new idea, and that the beginning of the creative process can be preceded by a chaotic state. The communal aspect of a creative process was particularly present in the primary school teachers comments and the early education teachers comments included clear stages of the creative process. Teachers believe that an adult plays a significant role in the generation of children's flow experiences. Teachers play a key role in the development of children's creativity and through their perceptions, one can increase understanding of how well the early education or school environment supports children's creativity. Finding out the teacher's perceptions provides a good starting point for further research to find out, for example, how well teachers' daily activities with children support the development of children's creativity.
  • Haapaharju, Iina (2024)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään kuinka erilaiset opetusta ohjaavat dokumentit ja kurssikirjat ohjaavat seksuaalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa. Peruskoulu kattaa ihmisen elämästä noin neljäsosan ja on täten iso osa ihmisen elämää ja kehittymistä. Seksuaalikasvatus on monipuolinen ala ja sen eri ulottuvuuksia tunnistetaan enenevissä määrin eri yhteiskunnan tasoilla. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että teemaan liittyviä asioita käsitellään nykykasvatuksessa verrattain vähän. Kyseessä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus Tarkasteltavina ovat perusopetuslaki, oppivelvollisuuslaki, yhdenvertaisuuslaki, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta, perusopetuksen opetussuunnitelma sekä 12 Helsingin yliopiston opettajaopiskelijoiden ja biologian aineopiskelijoiden kurssikirjaa. Menetelmänä hyödynnetään kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja sen mahdollistavaa tyyliä kuvata laajoja kokonaisuuksia ja materiaaleja. Seksuaalikasvatus heijastuu tutkittavista materiaaleista läpi yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja identiteetin kehittymisen tukemisena. Laki painottaa opetuksen järjestäjän vastuuta kaikenlaisen syrjinnän ehkäisemisessä ja tasa-arvon toteutumisessa. Opetussuunnitelma puolestaan määrittää minkä verran mitäkin oppiainetta milloinkin opetetaan. Tämä vaikuttaa konkreettisesti myös seksuaalikavatuksen opettamiseen ja oppimiseen. 12:sta kurssikirjasta yhdessä oli luku omistettua seksuaalikasvatukselle. Muutoin paino oli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden korostamisessa. Termiä “seksuaalikasvatus” ei kuitenkaan mainittu yhdessäkään tutkittavista aineistoista. Tulevaisuudessa tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksiin kasvatustieteen ja seksologian kentällä kuten myös kurssikirja- ja opetussuunnitelma-analyysissa. Tutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi kokemuksista ja ajatuksista seksuaalikasvatukseen liittyen ja siihen kuinka opettajaopiskelijat, oppilaat tai vaikka vanhemmat ne kokevat.
  • Tainiola, Sonja (2018)
    My research concerns the manifestation of sexual diversity in basic education textbooks. In general, our attitudes towards sexual diversity have slowly changed. In our society these changes have also affected legislation. For example, same-sex marriages are now recognized by law.. Previous research has established that heteronormativity dominates basic education textbooks and teaching. The aim of this research is to examine if sexual diversity appears in health education textbooks. If it does appear, how is sexual diversity described. My presumption was that heteronormativity still dominates health and sex education. Due to subjective nature of discourse analysis, the possible bias caused by this presumption has to be taken into account when reading the findings of my research. My research material was basic education textbooks. In primary school, health education is part of subject called ympäristöoppi. I analyzed parts 1-6 of this subject’s textbook called Tutkimusmatka. In junior high school health education is its own subject and the textbook is called Voimaa. My research method was discourse analysis. There was four discourses to be found in my study. These discourses were the missing discourse of sexuality, the biological discourse of sexuality, the heteronormative discourse of sexuality and discourse, which was normalising sexual diversity. In primary school textbooks there was not much of talk about sexual diversity, because the discourse of sexuality was missing altogether. Biological discourse of sexuality was dominating all textbooks. In junior high school textbooks there was talk about sexual diversity, but only in one chapter. Even though there was attempt to normalise sexual diversity, heteronormativity dominated the talk about sexual diversity. Heteronormativity seems to be still dominating health education textbooks.
  • Hartikainen, Tytti (2023)
    Sosioemotionaalisten taitojen merkitys korostuu yhteiskunnassamme niin yksilön identiteetin, toimintakyvyn kuin hyvinvoinnin osalta. Yleisen käsityksen mukaan sosioemotionaaliset taidot ovat eri taitoalueista koostuva kokonaisuus, jossa emotionaaliset ja sosiaaliset taidot punoutuvat vahvasti yhteen. Tunnetaitoja pidetään edellytyksenä sosiaalisille taidoille. Vaikka lapsen kasvuympäristö ja sisäiset tekijät nähdään vaikuttavina tekijöinä sosiaalisessa ja emotionaalisessa kehityksessä, tutkimus on osoittanut, että sosioemotionaalisia taitoja on mahdollista oppia ja kehittää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Perusopetuksen opetussuunnitelmaa (2014) analysoiden, miten ja minkälaisia sosioemotionaalisia taitoja suomalaisessa koulujärjestelmässä painotetaan. Tutkimuskysymyksiin hain vastauksia tekemällä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisen osaamisen alueisiin sanahakuja, jonka jälkeen vertailin saamiani tuloksia toisiinsa. Sanahakuun valikoituivat sanat valitsin OECD:n (2019) sosioemotionaalisten taitojen Big Five-viitekehyksestä, jonka yläkäsitteitä ovat: tehtävien suorittaminen, tunteiden säätely, toiminta ja vuorovaikutus muiden kanssa, avoimuus ja yhteistoiminta. Lisäksi tarkastelin lähiluvun keinoin sosioemotionaalisten taitojen ilmenemistä opetussuunnitelmatekstistä löytyvistä esimerkeistä. Tutkimukseni osoitti, että opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen alueissa painottuivat kaksi sosioemotionaalisten taitojen osa-aluetta, jotka ovat yhteistoiminta ja toiminta ja vuorovaikutus muiden kanssa. Erityisesti kolmannelta luokalta eteenpäin näiden osa-alueiden alakäsitteet, sosiaalisuus ja vuorovaikutus muiden kanssa, korostuivat muita taitoja enemmän. Tutkimus osoitti, että tunteiden säätelyn taitoja painotettiin vähemmän. Kuitenkin yleisen käsityksen mukaan tunnetaitoja pidetään edellytyksenä vuorovaikutustaidoille. Tuloksista voi päätellä, että yhteistoimintaa käytetään menetelmänä oppia uutta, mutta näyttää myös siltä, että sosiaalisuutta ja yhteistyötaitoja pidetään itsessään merkittävänä muihin taitoalueen taitoihin verrattuna. Sosioemotionaaliset taidot ovat laaja kokonaisuus, joiden vaikuttavuus on merkittävä. Siksi poliittisten sidosryhmien sekä opetus- ja kasvatushenkilöstön on syytä ylläpitää ja kehittää keinoja sosioemotionaalisten taitojen laajan spektrin opettamiseen ja oppimiseen.
  • Merin, Riina (2021)
    Osalla peruskoulun vieraskielisistä oppilaista suomen kielen taito valmistavasta, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus ja äidinkieli ja kirjallisuus -opetuksesta huolimatta on korkeintaan välttävä. Huolestuttavin on niiden lasten tilanne, joiden huoltajista kumpikaan ei puhu suomea äidinkielenään ja joiden suomen kielen oppiminen on kokonaan koulun vastuulla. Heikko suomen kielen taito muodostuu suurimmaksi esteeksi osallistua jokapäiväiseen kouluopetukseen ja sitä kautta heikentää myös lapsen jatko-opiskeluun liittyviä mahdollisuuksia. Tässä tutkielmassa kuvataan, analysoidaan ja tulkitaan sekä valmistavan ja suomi toisena kielenä -opetuksen opettajien että vieraskielisten oppilaiden omia kokemuksia monipuolisen kielitaidon kehittämisestä. ​Lisäksi tutkielmassa vastataan kysymykseen siitä, miten suomen kielen oppimiseen liittyvä opetus on järjestetty ja miten se toimii erityisesti niiden oppijoiden osalta, jotka oppivat suomen kieltä käytännössä vaan koulukielenä. Tämä tutkimus on kvalitatiivista analyysia, joka perustuu peruskoulun valmistavan opetuksen ja suomi toisena kielenä -opetuksen opettajien, oppilaiden ja myös heidän luokanopettajien haastatteluihin. Tutkimuksessa tuodaan esille ensisijaisesti opettajien, mutta myös oppijoiden näkökulmaa asiaan. Tulosten mukaan muutto vieraaseen kieliympäristöön aiheuttaa lapselle sellaista oireilua, jonka käsittelemiseen vaaditaan muitakin asiantuntijoita opettajan lisäksi. Puutteellinen suomen kielen taito haittaa lapsen osallisuutta koulutyöhön ja vaati opettajalta lisää paneutumista lapsen vaikeuksien syihin. Ongelmana on myös opetusryhmien suuret koot ja sopivien oppimateriaalien valinta. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että joillekin lapselle suomen kieli jää ainoastaan koulukieleksi. Kiinnostus koulukieltä kohtaan on hyvin riippuvainen oppilaan kotiympäristöstä, eikä opetuksen itseohjautuvuuteen pyrkivä malli välttämättä toimi vieraskielisten lasten kohdalla odotetulla tavalla. Tämänhetkinen peruskoulussa muodostettu suomen kielen oppimista toisena kielenä tukeva järjestelmä ei riitä joidenkin oppijoiden kohdalla, minkä seurauksena on jatko-opiskeluun riittämätön suomen kielen taito.
  • Häkkinen, Eliz (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille, kuinka sijoittamalla varhaiskasvatus ja perusopetus samaan rakennukseen luodaan hyvät mahdollisuudet yhteisöllisen oppimisen toteuttamiselle varhaiskasvatusikäisten lasten ja perusopetusikäisten oppilaiden välillä. Yhdessä toimiminen on motivoivaa ja vuorovaikutuksessa eri ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset lapset ja nuoret voivat oppia toinen toisiltaan tietoja ja taitoja monipuolisesti. Lisäksi kehittämällä yhteisöllisen oppimisen pedagogiikkaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välille luodaan uudenlaisia yhteisöllisiä oppimisympäristöjä, joissa siirtymät varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen välillä saattavat sujua helpommin. Aiempia tutkimuksia yhteisöllisestä oppimisesta rakennuksessa, jossa varhaiskasvatus ja perusopetus toimivat, ei tätä tutkimusta tehdessä ole tullut vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa yhteisöllistä oppimista ja miten se toteutuu niiden välillä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, millaisia määritelmiä haastateltavat opettajat, päiväkodin johtaja ja koulun apulaisrehtori antoivat yhteisölliselle oppimiselle ja millaisia hyötyjä ja haittoja he katsoivat tällä olevan sekä lapsille ja nuorille että itselleen. Lisäksi tutkittiin, minkälaisia asioita haastateltavat nimeävät yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen esteiksi ja mahdollistaviksi tekijöiksi. Tämä tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena oli yksikkö, jossa varhaiskasvatus, alakoulu ja yläkoulu toimivat samassa rakennuksessa. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavia oli neljä henkilöä perusopetuksen puolelta: apulaisrehtori, yläkoulun aineenopettaja, alakoulun luokanopettaja ja laaja-alainen erityisopettaja. Varhaiskasvatuksesta haastateltiin päiväkodin johtajaa ja kahta henkilöstön jäsentä, joista toinen työskenteli esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajana ja toinen integroidussa ryhmässä varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Aineisto muodostui äänitteistä, joita oli yhteensä seitsemän tuntia. Tutkimusaineisto analysoitiin narratiivisen analyysin menetelmin. Tämän tutkimuksen perusteella yhteisöllinen oppiminen määriteltiin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa yhdessä tekemiseksi ja oppimiseksi, jossa jaetaan omaa osaamista ja tehdään yhdessä oivalluksia. Yhteisöllisellä oppimisella katsottiin olevan ainoastaan hyötyjä sekä lapsille ja nuorille että henkilöstölle. Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa yhteisöllisen oppimisen toteuttaminen koettiin luontevana tapana toimia. Kuitenkin palvelualojen välistä yhteisöllistä oppimista kuvattiin niukasti. Joidenkin näkemysten mukaan esi- ja alkuopetuksen toiminnallisesta yhteistyöstä syntyi yhteisöllistä oppimista. Yhteisöllistä oppimista estävistä ja mahdollistavista tekijöistä syntyivät tarinat: Meillä on kiire, Rakenteet mahdollistavat ja estävät, Kuka on aktiivinen, kuka ei, Tilat, joissa kohtaamme, Emme kuulu samaan yhteisöön, Lapset ikä- ja taitotasoryhmissä. Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa koettiin työmäärän olevan suuri ja moni koki yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen palvelualojen välillä ylimääräiseksi työksi, jota ei enää haluttu. Palvelualojen sisällä yhteisöllistä oppimista mahdollistavat rakenteet toimivat erinomaisesti, mutta palvelualojen välille niitä oli luotu ainoastaan tukemaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä. Tässä rakennuksessa varhaiskasvatus ja perusopetus oli sijoitettu selkeästi erilleen toisistaan ja tiloja, joissa palvelualojen henkilöstö sekä lapset ja nuoret olisivat voineet kohdata, oli hyvin vähän. Tiloissa, joissa kohtaamisia olisi saattanut syntyä, rajoittivat henkilöstön tekemät ratkaisut. Eri palvelualojen välistä yhteisöllistä oppimista rajoitti vahvasti se, että rakennuksessa ei ollut syntynyt sellaista yhteisöä, johon sekä varhaiskasvatuksen lapset ja henkilöstö että perusopetuksen oppilaat ja henkilöstö olisivat kuuluneet. Rajoittava tekijä oli myös se, että useissa näkemyksissä esitettiin oppimisen tapahtuvan saman ikäisten tai lähes saman ikäisten ja taitotasoltaan samanlaisten oppijoiden parissa.
  • Puro, Katariina (2024)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia opettajilla on työstä perusopetuksen valmistavassa opetuksessa. Tutkimuskysymyksenä oli ”Minkälaisia kokemuksia perusopetuksessa työskentelevillä opettajilla on valmistavasta opetuksesta tutkimuskirjallisuuden mukaan?”. Tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä valmistavasta opetuksesta ja saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla valmistavassa opetuksessa työskentelystä on. Aiempaa tutkimusta aiheeseen liittyen löytyi eniten maahanmuuttajaoppilaiden ja heidän opettajien näkökulmasta. Tässä tutkielmassa halusin keskittyä erityisesti valmistavaan opetukseen. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia perusopetuksessa toimivilla opettajilla on valmistavasta opetuksesta ja siinä opettamisesta. Tietokantoina käytettiin yleisiä tietokantoja kuten HELKA ja Google Scholar, sekä tieteenalakohtaisia tietokantoja esimerkiksi ERIC. Hakusanoina käytettiin muun muassa valmistava opetus, peruskoulu, opettaminen sekä opettaja. Hakuja tehtiin myös englanninkielisillä hakusanoilla esimerkiksi preparatory education, teachers experiences, primary school, sekä teaching. Käydyn aineiston perusteella valikoitui 15 lähdettä, joista tulososio muodostui. Opettajien kokemuksia työstä valmistavassa opetuksessa kuvasi viisi useimmiten toistuvaa pääteemaa: koulutus ja kouluttautuminen, resurssit, asenne ja motivaatio, työn merkityksellisyys sekä yhteistyön merkitys. Tulosten perusteella olisi tärkeä kiinnittää huomiota valmistavan opetuksen opettajien kouluttamiseen ja selkeisiin kelpoisuusvaatimuksiin. Resursseja olisi tärkeä kohdentaa valmistavaan opetukseen ja opettajien työmäärää saada jaettua. Näin mahdollistettaisiin parhaalla mahdollisella tavalla valmistavan opetuksen opettajien työmotivaatio sekä asenne työtä kohtaan. Opettajat kokevat työnsä merkitykselliseksi mutta kaipaavat selvennyksiä muun muassa resurssi- ja koulutushaasteisiin sekä pätevyysvaatimuksiin.