Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "perustoiminnot"

Sort by: Order: Results:

  • Soininen, Laura (2020)
    Pedagogiikka on osa varhaiskasvatuksen jokaista hetkeä. Tämä tutkielma keskittyi pedagogiikan toteuttamiseen päiväkodin päiväuni- ja päivälepotilanteissa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että pedagogisten menetelmien käyttö vaikuttaa päivälepotilanteiden onnistumiseen sekä lasten rauhoittumiseen ja unensaantiin (ks. Vesalainen, 2013; Staton ym., 2015). Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata ja analysoida sitä, mitä on laadukas unipedagogiikka ja millä tavoilla sitä on mahdollista toteuttaa päiväkodissa. Aihetta käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta, koska tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa ja menetelmiä varhaiskasvatuksen opettajan työhön päiväkodissa. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä on laadukas unipedagogiikka? Millä tavoilla laadukasta unipedagogiikkaa voidaan toteuttaa päiväkodissa? Tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin narratiivinen yleiskatsaus. Tutkimuskysymykset ohjasivat aineiston hankintaa. Aineisto kerättiin e-Thesis, Helka, Arto, Finna ja Google Scholar -tietokantojen avulla. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista, väitöskirjasta, pro gradu -tutkielmista, Opetushallituksen julkaisuista, julkisyhteisön selvityksistä sekä tutkimuskirjallisuudesta, yhteensä 24 eri julkaisusta. Aineiston analyysimenetelmänä oli kuvaileva synteesi, joka perustui sisällönanalyysiin. Laadukas unipedagogiikka on kasvattajatiimin toteuttamaa, suunniteltua ja tarkoituksenmukaista pedagogiikkaa, jolla edistetään lasten rauhoittumista ja unensaantia päivälepohetkellä päiväkodissa (ks. Vesalainen, 2013). Sen toteutuksen lähtökohtana on pedagogisen toiminnan struktuuri ja toiminnan suunnittelu. Laadukkaan unipedagogiikan toteutuksessa ratkaisevan tärkeässä asemassa on tiimi, jonka jäsenet tekevät yhteistyötä keskenään. Laadukkaalla unipedagogiikalla myös päivälevon siirtymiin saadaan sujuvuutta ja tarkoituksenmukaisuutta lepohetken lisäksi. Päivälepotilanteessa laadukkaan unipedagogiikan tärkeimpiä mahdollistajia ovat uniaikataulujen säännöllisyys, toiminnan struktuurin yhteneväisyys ja selkeys, lepohetken oikea ajoitus, lasten unen riittävä kesto sekä toimintaympäristöt. Toimintaympäristöt voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen, toiminnalliseen, sosiaaliseen, pedagogiseen sekä kulttuuriseen toimintaympäristöön.
  • di Nola-Vatanen, Flavia (2021)
    The moment of rest has been studied quite little in the Finnish early childhood education research, in the light of the research carried out, its implementation has been proved pedagogically weak. The purpose of this study is to find out what causes such pedagogical weakness. To achieve this understanding, the first aim is to clarify the significance of the moment of rest as an early childhood education institutional moment. After this, the goal is to find out whether this is reflected in the views of early childhood education teachers. For the first task, I use current institutional documents related to the early childhood education. I then open up the more general concept of basic activities, following Kettukangas’ conceptual analysis study and comparing her results with other researchers who have dealt with basic care situations. Based on these results, I will try to deduce the specific characteristics of the moment of rest. Reflecting the characteristics related to the basic activities in general, the moment of rest should be recognized as a situation that includes various essential aspects. Its purpose is not only the satisfaction of the physiological need for rest (basic care). To this must be added three other dimensions: the taking care of the emotional state of the child (caring), the educational aim that pursues the autonomy of the child (educational purpose) and the consequent pedagogical approach based on planning (pedagogical intentional interaction). These characteristics are also the criteria that define the moment of rest within the institutional framework of early childhood education. The main question of the study became: are there notable differences between this institutional concept of the moment of rest and the opinions that early childhood teachers have about it? To answer it, I clarified the opinions of early childhood teachers about the moment of rest through a qualitative research, to which I applied a phenomenographic approach. The material was collected using an open-ended questionnaire, published in November 2019 in a social media group targeting early childhood education teachers. Trough the survey I obtained 74 eligible answers. As a method of data analysis, I used data-based content analysis. Based on the research results, early childhood education teachers are usually not aware of all the defining characteristics that belong to the moment of rest as institutional moment. In particular, they do not recognize the specific educational goals of the moment of rest, and therefore do not plan or use pedagogical methods to achieve them. However, the results also give hope that the situation can be resolved if the concept of the moment of rest as an institutional early childhood education moment were better explained in documents, textbooks and studies.
  • Nurminen, Moona (2023)
    Lepohetket ovat olennainen osa päiväkodin arkea. Lepohetkien tarkoituksena on tarjota lapselle levollinen hetki päivän keskelle. Aiemmat tutkimukset osoittavat, kuinka merkityksellistä riittä-vä lepo ja uni on lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Päiväkodin toiminta perustuu peda-gogiikalle, jossa lasten yksilöllisten tarpeiden huomioiminen tulisi olla etusijalla. Tästä huoli-matta lepohetket jäävät vähemmälle huomiolle pedagogiikkaa suunnitellessa. Lepokäytänteisiin vaikuttavat päiväkodin struktuurit ja rutiinit, oppimisympäristöt sekä pedagogiset toimet lepo-hetkien aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia, millaisia päiväkotien le-pokäytänteitä on löydettävissä aihetta käsittelevistä tutkimuksista ja millaisia haasteita niihin liit-tyy. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valitsin kuusi vertaisarvi-oitua kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka ovat sekä empiirisiä tutkimuksia että kirjallisuus-katsauksia. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja aikaväliltä 2014–2020. Artikkelit löytyi-vät EBSCO, ERIC ja SCOPUS - tietokannoista. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineisto-lähtöinen sisällönanalyysi, jossa aineistosta nostetaan tutkimuskysymysten kannalta esiin kes-keisimmät asiat ja ilmiöt. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toteutettiin aineiston teemoittelulla. Teemoittelussa on kyse laadullisen aineiston pilkkomisesta ja ryhmittelystä aihepiirien mukaan. Tutkielmaan valituista tutkimusartikkeleista oli löydettävissä moninaisia lepokäytänteitä, joista pakolliset lepohetket nousivat yleiseksi toimintatavaksi. Lepohetket sijoittuivat usein keskelle päivää ja kestivät puolesta tunnista jopa kolmeen tuntiin. Käytettävissä olevat tilat vaikuttivat le-pohetkien järjestämiseen ja aiheuttivat haasteita joustavien käytänteiden toteuttamiselle. Erilaisia lepohetkien aikana tapahtuvia toimintoja löytyi useita. Yleisimpiä toimintoja olivat kirjojen lu-keminen, rauhallisen musiikin kuuntelu ja erilaiset hiljaiset aktiviteetit. Haasteiksi koettiin ai-kuislähtöinen aikatauluttaminen, lasten erilaiset levon ja unen tarpeet sekä perheiden toiveet.
  • Lähteelä, Minna (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan pedagogiikan merkitystä alle kolmivuotiaiden ryhmissä esiintyvissä perustoimintotilanteissa. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimii Härkösen (2013) pedagogisen systeemiteorian viitekehys. Tutkimuksen tehtävänä on varhaiskasvatustutkimusta ja muuta alan kirjallisuutta tarkastelemalla selvittää, miten perustoimintoja on varhaiskasvatustieteessä tutkittu ja millaisia merkityksiä niissä annetaan alle kolmivuotiaiden ryhmissä esiintyvälle perustoimintojen pedagogiikalle. Toteutin tutkimuksen laadullisena kirjallisuuskatsauksena, joka oli luonteeltaan narratiivinen yleiskatsaus. Aineistona käytin varhaiskasvatustieteen tutkimuskirjallisuutta sekä muuta alan kirjallisuutta, joka käsittelee perustoimintotilanteita, niissä esiintyvää pedagogiikkaa tai taaperopedagogiikkaa. Aineiston keruuta jatkoin vielä analyysivaiheessa. Pyrin löytämään aineistosta erilaisia pedagogisia merkityksiä, joita perustoiminnoille kirjallisuudessa annettiin ja niitä analysoimalla ja tulkitsemalla muodostamaan kokonaiskuvan perustoimintotilanteiden tutkimuskentästä ja niissä esiintyvän pedagogiikan merkittävyydestä. Tutkimustulosten perusteella pedagogiikan ilmenemistä perustoimintojen aikana pidettiin tärkeänä ja sen uskottiin mahdollistavan esimerkiksi lasten osallisuuden ja kielen kehityksen tukeminen. Toisaalta aiheeseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta oli saatavilla vähäisesti. Se saattaa osaltaan kieliä muita varhaiskasvatuksen osa-alueita vähäisemmästä arvostuksesta. Tutkimustulosten pohjalta varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuus perustoiminnoissa esiintyvästä pedagogiikasta voimistuu ja sen toteutumiseen pystytään kiinnittämään enemmän huomiota. Muuttuvien asenteiden ja toimintatapojen avulla päästään lähemmäs Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) korostamaa kokopäiväpedagogiikkaa.
  • Häkämies, Maya (2023)
    Tavoitteet. Perustoimintotilanteet ovat keskeisessä asemassa pienten lasten varhaiskasvatuspäivää ja otollisia pedagogisille hetkille. Aikuisen tulee olla herkkä aistimaan pienten lasten yrityksiä olla vuorovaikutuksessa ja tarttumaan pedagogisiin hetkiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ettei perustoimintotilanteiden pedagogisia mahdollisuuksia hyödynnetä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä perustoimintotilanteissa ilmenevien pedagogisten hetkien luonteesta, sekä kartoittaa tekijöitä, jotka vaikuttavat pedagogisen hetken toteutumiseen. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin varhais-kasvatuksen opettajina työskenteleville suunnatuissa suljetuissa sosiaalisen median ryhmissä. Vastauksia kertyi 20 kappaletta, joiden analyysimenetelmänä hyödynsin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että pedagogiset hetket ovat perustavanlaatuinen osa perustoimintojen pedagogiikkaa ja tärkeitä tilanteita pienten lasten oppimiselle. Pedagogiset hetket syntyvät aikuisen ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa ja niiden toteutumisen edellytyksiksi mainittiin riittävät resurssit, kiireettömyys, opettajan pedagoginen taju sekä yhteiset toimintatavat. Tutkimustulokset myös osoittavat, että puutteelliset resurssit ja kiire estävät pedagogisen hetken toteutumisen ja ovat yhteydessä myös opettajien jaksamiseen ja heidän läsnäoloonsa lasten kanssa. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään perustoimintotilanteiden sekä pedagogisten hetkien kokonaisvaltaisuutta ja mahdollisuuksia alle 3-vuotiaiden oppimiselle.
  • Salo, Hanna R (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tehtävänä on suunnata huomio varhaiskasvatuksen siirtymätilanteisiin ja niiden tarjoamiin erinomaisiin oppimisen mahdollisuuksiin. Siirtymätilanteet jäävät valitettavan usein pedagogisen suunnittelun ulkopuolelle, vaikka sosioemotionaalisen uusimman tutkimuken valossa juuri strukturoiduissa ja opetustilanteina nähdyissä siirtymissä lapsen itsesäätelytaitoja olisi tehokkainta harjoitella juuri vuorovaikutuksessa aikuisen tukemana. Transitio-oppiminen-käsitteen tarkoitus on nostaa esiin siirtymätilanteiden pedagoginen ulottuvuus myös käsitteen tasolla ja siten kohottaa perustoimintojen yleistä imagoa. Siirtymätilanteista ja perustoiminnoista on toistaiseksi niukasti tieteellistä tutkimusta. Toivottavasti tämän tutkimuksen ja tulevaisuuden väitöskirjatason tutkimuksen kautta tutkimusaukko saadaan vähitellen täytettyä teoriapohjaisella tiedolla, joka auttaa varhaiskasvatuksenopettajia ym. kasvattajia tukemaan lapsen itsesäätely- ja vuorovaikutustaitoja yhä monipuolisemmin, sensitiivisemmin ja ymmärtäväisemmin varhaiskasvatuksessa Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja yleisenä kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin Kettukankaan (2017) perustoimintoja käsittelevää väitöskirjaa, Hautakankaan Muksuopin interventiotutkimusta (2022) sekä̈ Veijalaisen väitöskirjaa mm. itsesäätelystä (2022). Sisällön analyysin avulla tutkimusaineistoa teemoittelemalla, kategorioimalla ja vertaamalla saatiin vastauksia lasten siirtymätilanteissa tarvitsemien taitojen sisällöistä ja päästiin luonnostelemaan transitio-oppimisen käsiteluonnosta. Tutkimustulokset ja tulkintaa. Tutkimuksessa ilmeni, että lapsen on hallittava merkittävä määrä moninaisia sosioemotionaalisia taitoja, jotta siirtymätilanne sujuisi pulmitta. Lapsi tarvitsee oppiakseen kasvattajaa ohjaamaan, mallintamaan ja säätelemään vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Itsesäätelytaitojen harjoitteluun siirtymätilanne on monipuolinen ja sopiva tilanne. Vuorovaikutuksessa sensitiivisen, sitoutuneen ja pedagogisesti taitavan kasvattajan kanssa lapsi saa turvallisesti harjoitella itsesäätelyä ja resilienssiä. Myönteinen ja lasta osallistava pedagogiikka tukee lapsen hyvää itsetuntoa. Strukturoimattomat siirtymätilanteet kuormittavat sekä lasta, että kasvattajaa. Siirtymätilanteiden pedagoginen suunnittelu on tärkeää, ja siksi siirtymätilanteiden selkeä strukturointi olisikin syytä saada kirjattua myös selkeämmin osaksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita tulevaisuudessa. Transitio-oppimisen käsitteellä voidaan kuvata näitä siirtymissä tapahtuvia oppimisen hetkiä.
  • Laakso, Jenni (2023)
    Tavoitteet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä moniammatillisen tiimin yhteisistä käytänteistä vuorohoidossa lepohetkien ja lapsen yksilöllisen huomioimisen näkökulmasta alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Mitä sopimuksia moniammatillinen tiimi on kirjannut tiimisopimukseen koskien lepohetkiä. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat keskittyneet iltahoitoon pienten lasten osalta, mutta näen tässä tutkimusaukon lepohetkien ja moniammatillisen tiimin toiminnasta vuorohoidossa. Lepohetkistä vuorohoidossa en löytänyt yhtään tutkimusta Suomesta. Menetelmät. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena yhden vuorohoidon tiimiä haastattelemalla. Haastattelu oli teemahaastattelu. Tiimiin kuului kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja yksi varhaiskasvatuksen lastenhoitaja. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna marras-joulu- kuussa 2022. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia noudattaen. Tulokset ja johtopäätökset. Tämä opinnäytetyö pyrkii saamaan syvällisempää tietoa tiimissä tehdyistä sopimuksista. Sopimuksia oli useita, mutta niistä ei ollut kirjattu tiimisopimukseen mitään. Tiimissä vallitsi vahva keskusteleva työote ja asioista sovittiin suullisesti arjen tilanteissa. Tiimin yhdenmukaiset toimintatavat kumpuavat ryhmän toimintakulttuurin kautta. Lapsen yksilöllistä huomioimista näkyi lepohetkillä paljon ja lämmin vuorovaikutus ja lasten tarpeet nähtiin ensisijaisena. Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö näkyi tuloksissa myös, kun keskusteltiin lapsen levon tarpeesta ja päiväunirytmistä.