Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "perustoimintotilanne"

Sort by: Order: Results:

  • Salo, Tiia (2022)
    Tunnetaidoilla on keskeinen merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Tunnetaidot vaikuttavat kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin ja ne toimivat monella elämänalueella voimavarana, vahvistavat yksilön minä kuvaa ja itsetuntoa sekä heijastuvat myös ihmissuhteisiin. Hyvien tunnetaitojen pohja luodaan jo varhaislapsuudessa, mutta säätely ja kehitys jatkuvat läpi elämän. Keskeisesti tunnetaitojen kehitykseen vaikuttaa yksilön saama tuki tunnetaitojen tukemisessa. Varhaiskasvatuksessa perustoimintotilanteet voivat kattaa jopa 40-60% päivästä, joten ne ovat oppimisen kannalta tärkeitä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavoin kasvattajat tukevat lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksen perustoimintotilanteissa. Tutkimusaineisto koostui kolmen varhaiskasvatuksen opettajan ja kolmen varhaiskasvatuksen lastenhoitajan yksilöhaastatteluista. Tutkimusaineisto on kerätty marras joulukuussa 2021. Aineiston analysointi tapahtui laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Aineiston analyysi eteni kahdessa osassa ja sen näkökulmat muodostuivat tutkielman tutkimuskysymysten perusteella. Analyysi keskittyy analysoimaan tunnetaitojen tukemisessa käytettäviä menetelmiä sekä tunnetaitojen tukemisessa esiintyviä haasteita. Tulosten perusteella lasten tunnetaitojen tukemisessa perustoimintotilanteissa keskeisiksi keinoiksi nousivat kasvattajan oma sekä tiimin toiminta, esteettömän viestinnän keinot, sekä tunnetaitoja tukevat pedagogiset materiaalit. Tunnetaitojen tukemisen haasteiksi nousivat puolestaan resurssien puute, joista erityisesti kiire, henkilöstön toimintaan liittyvät tekijät sekä lasten yksilölliset ominaisuudet ja tarpeet. Tunnekasvatus on keskeisessä roolissa varhaiskasvatuksessa ja sitä pidetään yhtenä sen tärkeimpänä osa-alueena. Kasvattajat näkivät tunnetaitojen olevan perusta monen muun taidon oppimiselle. Tutkimukseni perusteella kasvattajilla näyttää olevan hyvät mahdollisuudet haasteista lukuun ottamatta toteuttaa monipuolista tunnekasvatusta perustoimintotilanteissa, jonka toteutukseen vaikuttaa vahvasti kasvattajan oma persoona.