Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "psykisk ohälsa"

Sort by: Order: Results:

  • Lillqvist, Miranda (2019)
    Aims. Previous research shows that attitudes towards mental illness are to some extent negative and that stigmatization and discrimination exist, therefore a majority of the one´s who suffer from mental illness choose not to reveal their condition. Employees suffering from mental illness have a greater risk of losing their jobs, have worse career opportunities and are in the risk zone of being bullied or even left as an outcast. The aim of this study was to identify different attitudes towards mentally ill employees in Finland and Sweden, how these attitudes affect their everyday working life and if research indicates a change of attitudes over time. Methods. I chose to demarcate this thesis on studies on attitudes towards mental illnesses among employees in Finland and Sweden, published between 2012 and 2017. The material was retrieved from various databases including Google Scholar, Helda, Helka and Julkari and the searches were made in Swedish, Finnish and English. The keywords I used were: mental illness, mental health, attitudes, working life, stigma, psykisk ohälsa, psykisk hälsa, attityder, arbetsliv, mielenterveys, asenteet and työelämä. Results and conclusions. The results of this study show that stigmatization and negative attitudes towards mental illness within the working life are prevalent both in Finland and Sweden. Yet, the general awareness of mental illness is relatively high and the supportive discussion about the subject is improving in organizations. However, the majority of mentally ill employees in rehab, executives and the general population considered that in situations where an employee is mentally ill, and the employer knows about it, there might be a risk of a lower status or maybe even a loss of an employment. The career prospects for employees with mental illness are limited, because of an unwillingness to hire or keep an employee suffering from mental illness. Employers who have previous experience of employees with mental illnesses are more willing to hire people who have or have had a mental illness. The attitudes of the employers and colleagues turned out to have a major impact on the affected person, and the support was considered extremely important. The fear of stigmatization, special treatment and the potential loss of employment leads to a concealment of the condition for the majority of the affected. Although the results show that the attitudes towards mental illness in the working life have improved over time, unfortunately negative attitudes and stigmatization still exists.
  • Mikola, Maria (2023)
    Mål. Enligt tidigare forskningar samt rapporter om barns och ungas psykiska hälsa har den psykiska ohälsan ökat. Den psykiska hälsan påverkar livets alla delområden, också det fysiska och sociala, och bör tas hand om. Ökningen av psykisk ohälsa hos elever leder bland annat till att skolprestationer försämras eller till och med att skolfrånvaron ökar. Syftet i denna studie är att få fram faktorer, som enligt forskningsresultat i olika slags studier, visat sig befrämja barns psykiska hälsa. Målet är att dra slutsatser om, med kunskapen av dessa faktorer, hur klasslärare kan stöda elevers psykiska hälsa i klassrummet och skolan. Metoder. Studien är gjord som en beskrivande litteraturöversikt som utförts enligt tematisk analys. I studien har åtta tidigare studier analyserats och utifrån deras resultat har fyra teman kategoriserats. Studierna är alla publicerade i Finland eller i Sverige mellan åren 2000-2022. Resultat och slutsatser. Resultaten bevisade att det finns flera olika faktorer som påverkar barns psykiska hälsa. Från resultaten identifierades fyra teman som fick rubrikerna; sociala relationer, individuella styrkor och resurser, meningsfullhet och hanterbarhet i skolvardagen samt klassrum och skola. Inom dessa teman kategoriserades olika sorters faktorer som visats sig vara betydelsefulla för psykiska hälsan. Dessa teman fokuserade på individuella, sociala och fysiska faktorer som klassläraren och skolan bör vara medvetna om och som påverkar den psykiska hälsan hos eleverna. I diskussionsdelen diskuteras avhandlingens resultat med inriktning hur klasslärare kan främja och stöda elevernas psykiska hälsa.
  • Holmberg, Emilia (2021)
    Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för hur mjuklandningen kan tillämpas som metod för att skapa trygghet och förebygga separationsångest hos barn. Jag utgår i min undersökning från lärares och speciallärares erfarenheter inom småbarnspedagogiken och undersöker hur de uppfattar mjuklandningens betydelse. Mina forskningsfrågor är: Hur ser lärarna på mjuklandningen i relation till barns psykiska hälsa och välmående? Hur ser lärarna att vi på bästa sätt kan stödja barn som uppvisar separationsångest från sina vårdnadshavare? Avhandlingen är en kvalitativ fenomenologisk studie som baserar sig på sex halvstrukturerade intervjuer. I undersökningen deltog tre speciallärare och tre lärare inom småbarnspedagogik från Västnyland i augusti 2020. Röstinspelningarna transkriberades och analyserades på basis av mina två forskningsfrågor. Analysen resulterade i fem olika kategorier per forskningsfråga. Resultatet visar att mjuklandningen kan tillämpas som metod för att förebygga separationsångest hos barn. Mjuklandningen kan ha olika former, den kan vara förlängd i tid, man kan återkomma till den flera gånger eller vid behov börja om mjuklandningen helt. I resultatet kommer det också fram att god kommunikation och gott samarbete med hemmet är en grundläggande hörnsten för att barnet ska bli tryggt.
  • Sirelius, Lia (2019)
    The essential aim for this study is to get a perception of how pupil´s eventual mental illness might possibly be expressed in school environments, grades 1-6, and how it influences other pupils. Former studies have shown a positive correlation between mental illness and learning disabilities. This research will emphasize the teacher´s point of view of that correlation. To prevent mental illness there are some overwrought models and programs that can be used in schools. Teachers’ knowledge about such programs and their methods for working preventively will be discussed in this study. Material for the study was collected by semi-structured interviews. Overall seven teachers were interviewed, of which five were class teachers and two were special-educational teachers. Criteria for the interviewed teachers were that they had a formal education and that they had been working as teachers during this year. There was vary in years of working as teachers amongst the informants, also in the sizes of their groups of pupils. The collected data were categorized in themes as they are seen as important for this research. Indication for mental illness can appear in many ways. According to this study one individuals mental illness has an effect on the rest of the group. It tends to effect learning, the quality on teaching and the behavior of the pupils. The informants mentioned that they can see some correlation between mental illness and learning disabilities.