Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "psyykkinen hyvinvointi"

Sort by: Order: Results:

  • Karpio, Anais (2023)
    Tavoitteet. Oppimisvaikeudet ovat yleinen ilmiö, jonka tuomat haasteet vaikuttavat niin koulunkäyntiin kuin muihin elämän osa-alueisiin. Oppimisvaikeudet eivät kuitenkaan rajoitu vain lapsuuteen ja nuoruuteen, vaan tutkimukset korostavat sitä, että oppimisvaikeudet jatkuvat myös aikuisuuteen asti (Korkeamäki, 2010, s. 6). Oppimisvaikeudet voivat myös altistaa riskin aikuiselämän ongelmille (Eloranta, 2019, s. 62). Tästä syystä aikuisten oppimisvaikeuksiin tulisi kiinnittää paremmin huomiota ja lisätä enemmän tutkimustietoa sen tuomista haasteista, jolloin myös tuen muotoja voitaisiin kehittää paremmin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia aikuisten oppimisvaikeuksien tukemista osana psyykkistä hyvinvointia. Tarkastelin tarkemmin sitä, minkälaisia tuen muotoja aikuisten oppimisvaikeuksiin oli tarjolla sekä miten tuki oli yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta aikuisten oppimisvaikeuksien tuen muodoista ja siitä, minkälaisia yhteyksiä niillä on psyykkisen hyvinvoinnin kannalta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto koostui kolmesta vuosina 2019–2022 toteutetuista tutkimusartikkeleista, jotka tarkastelevat erilaisia tuen muotoja aikuisten oppimisvaikeuksiin ja niiden yhteyttä psyykkiseen hyvinvointiin aikuisilla. Aineisto kerättiin Google Scholar -tietokannasta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aikuisten oppimisvaikeuksiin tarjottua tukea esiintyi yksilö- ja ryhmätukena melko monipuolisesti kaikissa tutkimuksissa. Tarjottu tuki oli kaikissa tutkimuksissa positiivisesti yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin aikuisilla, joilla oli oppimisvaikeus. Positiivisia vaikutuksia nähtiin muun muassa itsetunnon, elämänlaadun ja mielialan kehittymisessä. Tuki kohensi myös työelämänvalmiuksia, ajattelu- ja toimintatapoja sekä lisäsi vertaistukea tutkimuksen osallistujien kesken. Erityisesti ryhmätukea esiintyi enemmän kuin yksilötukea, ja sen tuomia hyötyjä koettiin enemmän kuin yksilötuen tasolla. Aineiston vähäisyyden vuoksi sekä aiheen tärkeyden kannalta tarvitaan lisää jatkotutkimuksia aikuisten oppimisvaikeuksista, tuen muodoista ja niiden yhteydestä psyykkiseen hyvinvointiin. Tällöin aikuisten oppimisvaikeuksiin osattaisiin suhtautua paremmin ja tukimuotoja voitaisiin kehittää vielä monipuolisemmin.
  • Jokinen, Maija (2020)
    Tutkielmani tarkoitus on tarjota tietoa ilman huoltajaa tulleiden lasten erityisestä tarpeista sekä tavoista näihin vastaamiseksi. Ilman huoltajaa tulleella lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä, joka saapuu maahan turvapaikanhakijastatuksella yksin tai henkilön seurassa, joka ei ole hänen huoltajansa. Suomeen kyseiset lapset saapuvat pääasiassa maailman konfliktialueilta, kuten Afganistanista, Somaliasta ja Irakista. Aiempi tutkimustieto on osoittanut, että ilman huoltajaa tulleet pakolaiset kärsivät huoltajan kanssa saapuneita verrokkejaan enemmän psyykkisestä oireilusta, kuten masennuksesta, ahdistuksesta ja traumaperäisestä stressihäiriöstä. He joutuvat rakentamaan tulevaisuuttaan ja identiteettiään kahden kulttuurin välillä harvinaislaatuisen haastavissa olosuhteissa, ilman perheensä tukea. Lasten koulutaustat ovat hyvin vaihtelevia ja kielitaito heikko, minkä takia uuteen koulujärjestelmään ja sen normeihin sopeutuminen on heille merkittävä haaste. Tutkimustieto aiheesta on tärkeää ilman huoltajaa tulleiden lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten tueksi ja siten lasten psyykkisen hyvinvoinnin ja integraation vahvistamiseksi. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Millaisia ovat ilman huoltajaa tulleiden lasten erityiset tarpeet? Millä keinoin tarpeisiin voidaan vastata kotona ja koulussa? Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui seitsemästä (7) artikkelista, jotka kerättiin ProQuest-, Ebscohost- ja Eric-tietokannoista tarkkoja sisäänottokriteereitä noudattaen. Analyysi toteutettiin temaattisena sisällönanalyysina. Nuorten tarpeet jakautuivat analyysissani (a) psyykkiseen hyvinvoinnin, (b) akkulturaation, (c) kulttuurisen jatkuvuuden, (d) koulutuksen, (e) sosiaalisen tuen, yhteisön ja verkostojen sekä (f) käytännön tarpeiden teemoihin. Tarpeisiin vastaamisen tavat jakautuivat (a) sijoituksen, (b) kulttuurisensitiivisyyden ja kulttuurisen osaamisen, (c) sosiaalisen tuen, yhteisön ja verkostojen, (d) traumatietoisen hoivan ja tunnesäätelyn strategioiden, (e) koulun ja koulutuksen, (f) käytännön tuen ja (g) henkilökunnan kouluttamisen teemoihin. Tutkimukseni keskeisiä johtopäätöksiä on, että sujuva moniammatillinen yhteistyö sekä koulun ja kodin välinen kommunikaatio ovat merkityksellisiä tekijöitä ilman huoltajaa tulleen lapsen hyvinvoinnin kannalta. Koulu voi parhaimmillaan tarjota turvallisen alustan ja vakaat rakenteet lapsen psyykkisen hyvinvoinnin ja akkulturaation tueksi. Tämän takaamiseksi nykyistä opettajankoulutusta tulisi kuitenkin kehittää suuntaan, joka antaisi kattavammat välineet traumaattisen taustan omaavien lasten kohtaamiseen sekä kulttuurisiin tarpeisiin vastaamiseen.
  • Nurk, Marilin (2023)
    Tavoitteet. Luonnon vaikutusta ihmisten hyvinvointiin tutkitaan entistä enemmän. Mielenterveysongelmat ovat kasvussa kaupungistuneissa yhteiskunnissa, minkä takia luontoa pidetään yhä tärkeämpänä mahdollisena elvyttäjänä. Luonnolla on merkittävä vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin, kuten stressinhallintaan, tunteiden käsittelyyn, itsetuntemukseen, keskittymiskykyyn ja yleisesti mielen tasapainoon. Luonnon merkitys näkyy siitä syystä vahvasti myös muun muassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Kirjallisuuskatsauksessani tavoitteena on tutkia luonnon vaikutusta lasten psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkoituksena on tuoda ilmi luonnon voima psyykkisen hyvinvoinnin kannalta, jotta tiiviisti asutetuissa kaupungeissa, asuinalueilla ja etenkin koulupihojen ympäristöissä hyödynnettäisiin enemmän viherkasvillisuutta. Menetelmät. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka keskittyi aiemman tutkimustiedon kokoamiseen. Ennen aineistojen etsintää valikoitui tutkimuksen tutkimuskysymys, jonka pohjalta aineistoja etsittiin Google Scholarista, Helsingin yliopiston kirjaston Helka-tietokannasta sekä Finna-hakupalvelusta. Tutkimuksessa pääasiallisesti käsiteltyjä julkaisuja oli 7, jotka olivat vertaisarvioituja artikkeleita ja tutkimusraportteja. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus oli siis luonteeltaan aineistolähtöistä, jolloin tutkittavaa ilmiötä pyrittiin ymmärtämään aineiston kautta paremmin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että luonnolla on kiistaton vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin. Luonnon läheisyys auttaa vähentämään stressiä ja suojaamaan myös tulevilta stressitekijöiltä. Jopa lyhyetkin vierailut luontoalueilla voivat vähentää stressiä. Luontoympäristön läheisyys parantaa henkistä hyvinvointia, lisäten rauhan ja rentoutumisen tuntemuksia. Luonnolla on lieventävä vaikutus jopa ADHD-oireisiin. Joissakin tapauksissa luonto voi toimia jopa lääkityksen tavoin ADHD-oireiden hillitsemiseksi.
  • Rajamäki, Anu (2017)
    Goals. In this research the goal was to study effects of a nature education to early childhood childrens psychical well-being. Suomen Latu organization has coordinated ”Luonnossa kotonaan” kindergartens that have used nature education in the Finland from 1999 onwards, but there are very little scientific research done in the Finland of the nature education and the effects of it. The subject has had increasing interest in the recent years from the personnel of the education sector. The research results from the prior researches and my own positive experiences, were the motivation to research the subject more and to get scientific evidence for my thoughts of the benefits of the nature education. My goal is to increase research and information about the nature education. Methods. The material for my research was gathered by a questionnaire sent to different parts of Finalnds ”Luonnossa kotonaan” kindergartens teachers. The questionnaire had ten different questions from which nine were open questions and a one multiple selection question. The basis of my research was fenomenological with qualitative approaches. Themes were used as the analyzation method for the material. Results and conclusions. The research results suggest that nature education has many different positive effects to early childhood childrens psychical well-being. The children who had had nature education had better physical endurance and were more alive and active. The nature was thought as a good educational environment for children with its healthiness, versatility and interest. The nature education provides more spacious playground for children to play. The nature education decreased childrens level of stress and social pressure. Other effects of the nature education were i.e. childrens increase in volunteering, possibility of action oriented learning and the use of imagination as an incentive. It was agreed that the nature education provides the right amount of individual challenges for the children.
  • Burakoff, Minna (2019)
    The present study examines both emotional and interaction skills and their connections to psychological wellbeing from a school child`s perspective. I also go through the ways to teach these socioemotional skills. There is a demand to research this subject, as we often hear about school classes being restless and also media has focused on how much under pressure teachers are as a result. There are many forms for interaction, but in this study, I emphasized the importance of dialogue and listening skills. In terms of emotional intelligence, I have focused mostly on emotion regulation skills. I researched many books and scientific articles in a critical yet open minded way to form the basis of my thesis. My hypothesis was supported by my research as there was a link between the emotional and interaction skills and psychological wellbeing of a primary school child. Emotion regulation skills play a significant role in a schoolchild`s coping skills and ability to form social interactions. There are many passive and active ways to regulate emotions, but the most damaging method to do so is emotional suppression. One cannot run away from his feelings. Emotional suppression does not promote wellbeing. For example, talking about feelings and validation of feelings supports psychological wellbeing and also helps with social interaction. Social interaction skills are necessary in a school child`s life thus making life more meaningful, if these skills are present. Social skills also form a foundation for healthy and close relationships and increased wellbeing. The conclusion of this thesis is that more emphasis should be placed on the importance of emotional and interaction skills in a school environment therefore increasing the overall level of wellbeing in a classroom. Furthermore, these socio emotional skills should be taught more in school.
  • Pulli, Annuliina (2020)
    Mielenterveyden pulmat ovat yleistymässä, ja erilaiset mielenterveyshäiriöt ovat myös kansanterveydellisesti katsottuna entistä suurempi riski. Nuorten kohdalla erityisesti huomionarvoista on se, että hoitamattomina ne voivat vaikuttaa esimerkiksi nuoren kehitykseen sekä koulumenestykseen, ja täten myöhempään tulevaisuuteen. Myös koulu-uupumuksesta kärsivien nuorten määrä on kasvanut. Kouluissa tulisi huomioida psyykkisen hyvinvoinnin ja mielenterveystaitojen merkitys. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälainen merkitys nuorten saamalla sosiaalisella tuella on heidän psyykkiselle hyvinvoinnilleen ja miten koulukontekstissa, esimerkiksi opettajien toimesta, voidaan tukea nuorten psyykkistä hyvinvointia. Tutkimuksen tulokset olivat hyvin selkeät: sosiaalisella tuella on suuri merkitys siihen, miten hyvinvoivia nuoret ovat. Vanhempien ja vertaisten merkitys korostui sosiaalisen tuen antajina. Opettajien merkitys sosiaalisen tuen antajina korostui tilanteessa, jossa nuori ei saanut syystä tai toisesta riittävästi tukea perheeltään tai vertaisiltaan. Tietoisuuden lisääminen, positiivinen psykologia, ryhmätyöskentelyn hyödyntäminen sekä vertaistoiminnan mahdollistaminen nousivat aineistosta esiin keinoina, joita koulut voivat käyttää nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Myös mielenterveystaitojen opettaminen kouluissa on äärimmäisen tärkeää.
  • Vaara, Milja (2022)
    Yhä useampi opiskelija ja työntekijä kokee lievää tai voimakasta stressiä. Samaan aikaan monikaan ei saa stressinhallintaan apua, tai joutuu odottamaan avun saamista hyvin pitkään. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on koostaa integroiva kirjallisuuskatsaus aikaisemmin verkkopohjaisia stressinhallinnan interventioita tarkastel leista tutkimusartikkeleista. Verkkopohjaiset interventiot voivat mahdollistaa matalalla kynnyksellä avun saannin paikasta tai ajasta riippumatta. Stressinhallinnan käsite voidaan määrittää aikaisempien teorioiden avulla, esim. Lazaruksen ja Folkmannin stressiteorialla, jossa stressinhallinta määritellään yksilön pyrkimykseksi hallita sisäisiä ja ulkoisia vaatimuksia, jotka hän kokee omat resurssinsa ylittäviksi. Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat: 1) minkälaisia taustamenetelmiä verkkopohjaisissa stressinhallinnan interventioissa käytetään ja 2) minkälaisia hyötyjä verkkopohjaisissa stressinhallinnan interventioissa havaitaan? Tämä tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto koostui yhdeksästä tieteellisestä artikkelista. Tutkimusartikkelit olivat kaikki englanninkielisiä ja ne oli julkaistu vuosina 2013–2021. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, muodostaen aineistosta taulukon suhteessa tutkimuskysymyksiin. Analyysin pohjalta muodostuivat myös tutkimuksen tulokset. Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneista tutkimusartikkeleista nousi esille viisi erilaista taustamenetelmää, joihin stressinhallinnan interventiot pohjautuivat. Yleisimpiä menetelmiä olivat mindfulness, kognitiivinen käyttäytymisterapia, sekä Lazaruksen transaktiomalli. Stressinhallinnan interventioissa havaittiin koetun stressin laskua interventioryhmien ja kontrolliryhmien välillä yhtä tutkimusta lukuun ottamatta, jossa tulokset eivät olleet merkittäviä. Kaiken kaikkiaan verkkopohjaiset stressinhallinnan interventiot laskevat koettua stressiä taustamenetelmästä riippumatta, mutta pitkittäistutkimuksia tarvittaisiin pidempiaikaisten vaikutusten toteamiseksi.