Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät"

Sort by: Order: Results:

  • Leinos, Minna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä (Augmentative and Alternative Communication, AAC) käyttävien oppilaiden inkluusiosta. Inkluusio, ajatus kaikille yhteisestä koulusta, nousee esiin muun muassa UNESCOn Salamancan julistuksessa vuodelta 1994 sekä Yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista (27/2016). Myös perusopetuslaki ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 puoltavat inkluusiota. Inkluusion vaikutukset ulottuvat moniin eri osapuoliin, ja sitä toteuttavat opettajat ovat inkluusion ytimessä. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin systemaattisen aineistohaun piirteitä noudattaen kahdesta eri tietokannasta. Aineistoksi valikoitui viisi artikkelia vuosilta 2001-2018. Näistä artikkeleista kerättiin opettajien kokemukset AAC-oppilaan inkluusiosta ja ne luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti positiivisiin kokemuksiin, haasteisiin ja suosituksiin. Aineiston perusteella opettajat kokevat AAC-menetelmää käyttävän oppilaan inkluusiosta olevan hyötyä, mutta sen asettavan haasteita ja vaatimuksia AAC-menetelmää käyttävälle oppilaalle, luokkatovereille, opettajalle sekä yleisesti koululle ja koulutusjärjestelmälle. Keskeisiksi aiheiksi nousivat muun muassa inkluusion tuottama ymmärrys erilaisuutta kohtaan sekä opettajien kokemat paineet ja resurssipula.