Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "rättstavning"

Sort by: Order: Results:

  • Grönqvist, Heidi (2021)
    Mål. Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer studera hur diktamen i undervisningen används inom årskurserna 1 – 4 och specifikt hur diktamen i undervisningen stöder elevernas lärande av rättstavning. Därtill är syftet att studera hur klasslärare använder sig av bedömning kopplat till diktamen samt hur bedömningen av diktamen påverkar elevernas motivation att utvecklas som skribent. Ingen tidigare forskning eller pedagogisk litteratur kring ämnet diktamen kunde hittas. Diktamen används som en del av undervisningen i undervisningsämnet Svenska och litteratur. Jag anser att det finns ett behov av min studie som kan erbjuda viktig kunskap om diktamens betydelse i undervisningen, för klasslärarna samt eleverna och deras vårdnadshavare. Metoder. Studien genomfördes med halvstrukturerade individuella intervjuer. Som stöd för intervjuerna skapades en intervjuguide som var uppbyggd kring den bakomliggande teorin för studien och delades in i teman. I intervjun deltog fyra (4) klasslärare som undervisade inom årskurserna 1 – 4. Tre av klasslärarna var behöriga, två av klasslärarna arbetade i samma skola och alla arbetade för samma kommun. Alla fyra (4) informanter var ganska lika i ålder och tre (3) av dem hade ungefär lika lång arbetserfarenhet som klasslärare. Intervjuerna har jag transkriberat för att sedan analysera dem genom att forma teman samt hitta likheter och skillnader i det insamlade data. Resultat och slutsatser. Diktamen används som en del av den mångsidiga undervisningen i undervisningsämnet Svenska och litteratur. Klasslärare önskar att eleverna ska genom den repetition samt modell som de får av diktamen befästa sådana skrivkunskaper som undervisas. Enligt klasslärarna erbjuder diktamen i undervisningen en möjlighet för eleverna till att fokusera på rättskrivningen. Därtill så upplevdes diktamen i undervisningen fungera som en övning där det kändes naturligt att lägga fokus på bland annat rättskrivning, grammatik och textuppbyggnad utan att störa eller påverka elevernas skrivflyt samt skapande av text som undervisningen för övrigt mycket grundar på samt som lyfts fram i Grunderna för den grundläggande utbildningen (2014). Genom intervjuerna framkom det dock att stort ansvar för övandet inför diktamen ligger på eleven samt det stöd som hen får av hemmet, vilket ansågs problematiskt både av klasslärarna samt av den teori som ligger för grund för avhandlingen. Klasslärarnas användning av bedömningen samt bedömningskutym varierade, men den huvudsakliga bedömningen som gavs eleverna var summativ och saknade återkoppling. Det rådde en enstämmighet bland klasslärarna om att elevernas motivation till att utvecklas som skribenter stöds då eleverna presterade bra i diktamen, medan de elever som upplevde att de inte lyckas bra så kan få motsatt effekt.